اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 19 آبان 94

چهارشنبه ، 20 آبان 1394 ، 11:48

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

ایرکا پارت صنعت

شرکت در آخرین پیش بینی که برای سال مالی منتهی به 29/12/94 منتشر کرده ؛ سود هر سهم خود را با سرمایه ای معادل 85 میلیارد ریال به مبلغ 835 ریال اعلام نموده است. این رقم نسبت به پیش بینی قبل با تعدیل منفی 38 درصدی همراه شده است. هم چنین طی دوره شش ماهه منتهی به 31/6/94 حدود 18 درصد این مبلغ را محقق ساخته است. پیش بینی تقسیم سود هر سهم برای سال 94 به مبلغ 85 ریال می باشد .سود هر سهم تلفیقی نیز به مبلغ 877 ریال پیش بینی شده است.
از دلایل تعدیل منفی شرکت نسبت به پیش بینی قبل می توان به موارد زیر اشاره کرد :
1)    کاهش 33 درصدی مبلغ فروش و رسیدن آن به مبلغ 375 میلیارد ریال ؛ اگرچه بهای تمام شده نیز با کاهش 35 درصدی به مبلغ 292 میلیارد ریال برآورد شده اما نهایتا کاهش فروش منجر به افت 26 درصدی سود ناخالص شده است؛
2)    کاهش 45 درصدی درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری و رسیدن آن به مبلغ 31 میلیارد ریال عمدتا در پی کاهش سود شرکت ایرکا پارت پویا که این شرکت مالکیت 1 درصدی آن را دراختیار دارد.
نکات با اهمیت :
•    ترکیب فروش محصولات شرکت براساس مبلغ فروش بودجه در نمودار زیر نشان داده شده است :

 

 


•    مقدار تولید محصولات شرکت به تفکیک در مقایسه با بودجه قبل و شش ماهه ابتدایی سال در نمودار زیر نشان داده شده است : (ارقام به عدد) مجموع تولیدات شرکت با کاهش 38 درصدی نسبت به بودجه قبل ؛ 616،753 عدد درنظر گرفته شده است که طی دوره شش ماهه 34 درصد آن به تولید رسیده است.

 


•    مقدار فروش محصولات شرکت به تفکیک در مقایسه با بودجه قبل و شش ماهه ابتدایی سال در نمودار زیر نشان داده شده است : (ارقام به عدد) مجموع فروش برای سال 94 به تعداد 616،753 عدد ؛ مشابه مقدار تولید لحاظ شده است و 38 درصد کاهش را نسبت به بودجه قبل داشته است.طی دوره شش ماه ابتدایی سال نیز 34 درصد آن به فروش رسیده است.

 


•    فروش دوره شش ماهه با پوشش 35 درصدی مبلغ بودجه بالغ بر 130 میلیارد ریال بوده است.مشتریان اصلی شرکت ؛ ساپکو و مگاموتور می باشد.
•    69 درصد بهای تمام شده در بودجه را مواد مصرفی تشکیل می دهد. با تئجه به افت تولید، مبلغ مواد مصرفی نیز در بودجه جدید با افت همراه بوده و از 344 میلیارد ریال به 201 میلیارد ریال رسیده است. 
•     خرید مواد اولیه طی دوره شش ماه ابتدایی سال نیز بالغ بر 67 میلیارد ریال بوده که 43 درصد آن از داخل و 57 درصد آن نیز از خارج تهیه شده است.مواد اولیه خریداری شده از خارج به مبلغ 1.08 میلیون دلار بوده که با نرخ 35،000 ریال تسعیر شده است.
•    حاشیه سود ناخالص شرکت از میزان 20 درصد در پیش بینی قبل به میزان 22 درصد در پیش بینی فعلی رسیده است.طی دوره شش ماهه ابتدایی سال نیز این نسبت برابر با 21 درصد بوده است.
•    قابل ذکر است که هزینه های مالی شرکت از مبلغ 16 میلیارد ریال در بودجه قبل به مبلغ 8 میلیارد ریال در بودجه فعلی کاهش یافته است.تسهیلات دریافتی شرکت در پایان دوره شش ماهه سال 94 نسبت به پایان سال 93 حدود 30 درصد افت داشته است.
نتیجه گیری :
بررسی اطلاعات دوره شش ماهه سال 94 شرکت نشانگر مشکلات در فروش محصولات به جهت رکود موجود می باشد به طوری که مقدار تولید و فروش پیش بینی شده خود را در بودجه فعلی کاهش داده است و پوشش آن طی دوره شش ماهه 34 درصد بوده است.گفتنی است که مقدار فروش سه ماهه دوم سال نسبت به سه ماهه اول با افت 40 درصدی همراه شده است.سود ناخالص و سود عملیاتی نیز طی دوره شش ماهه به ترتیب 33 درصد و 34 درصد مبلغ بودجه را محقق ساخته است و درنهایت با شناسایی هزینه های مالی سود خالص به میزان 18 درصد پوشش پیدا کرده است.از نکات مثبت شرکت کاهش تسهیلات دریافتی و هزینه های مالی می باشد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد پتروشیمی خراسان
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 19 آبان 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر