اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس9 دی 94

پنجشنبه ، 10 دی 1394 ، 09:29

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

شرکت در اولین پیش بینی حسابرسی نشده منتهی به ٣٠/١٠/١٣٩٥ با سرمایه ای معادل با 412 میلیارد ریال، مبلغ 731 ریال سود به ازای هر سهم اعلام نموده است. پیش بینی سود هر سهم سال ٩٥ با 55 درصد افزایش نسبت به پیش بینی ٩٤ گزارش شده است. شرکت برای سال مالی ١٣٩٥ تقسیم سود را 621 ریال به ازای هر سهم پیش بینی نموده است.

از دلایل افزایش سود هر سهم اعلامی سال 95 نسبت به آخرین پیش بینی 94 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1)    افزایش 34% فروش خالص و درآمد خدمات و پیش بینی رقم 1،679 میلیارد ریال
2)    افزایش حاشیه سود ناخالص و پیش بینی 29% برای این نسبت در سال 95 در حالی که این نسبت در آخرین پیش بینی سال 94 برابر با 24% برآورد شده بوده است.

نکات با اهمیت:
مبلغ فروش شرکت در سال منتهی به 30/10/95 به میزان 1،679 میلیارد ریال برآورد شده است که حاکی از افزایش 34% نسبت به آخرین پیش بینی سال 94 می باشد، همچنین مقدار فروش محصول سیمان در سال 95 به میزان 1.5 میلیون تن پیش بینی گردیده است در حالی که این رقم در آخرین پیش بینی 94 به میزان 1.14 میلیون تن پیش بینی شده است.

ظرفیت واقعی و پیش بینی شرکت به شرح زیر است(ارقام به تن):

 


همانطور که در نمودار بالا نیز قابل ملاحظه است،‌ شرکت پیش بینی خود را بر طبق ظرفیت عملی تهیه کرده است.

ترکیب فروش
ترکیب فروش داخلی و صادراتی شرکت به شرح زیر می باشد:

 


مطابق نمودار فروش صادراتی سهمی 58% از فروش شرکت را دارا می باشد، حاشیه سود ناخالص محصولات صادراتی شرکت در مجموع برابر با 34% و در فروش داخلی نیز حاشیه سود ناخالص در مجموع برابر با 22% می باشد.

همچنین شرکت در یادداشت های خود آورده است:

نرخ هاي فروش صادراتي بر مبناي رقابت در بازارهاي خارج از کشور (بر اساس کسري هاي بازار در مرز کشور مقصد) تعيين مي گردد . لازم به ذکر است سياستهاي شرکت بر اين است که، فروشهاي صادراتي بر اساس قراردادهاي ارزي باشد ، ليکن با توجه به شرايط حاکم بر سيستم بانکي و ارزي کشور ، امکان دريافت ارز از مشتريان ميسر نمي باشد و مبالغ فروش صادراتي به صورت ريال از مشتريان دريافت مي گردد .

ترکیب فروش سبد محصولات شرکت
سبد محصولات شرکت به شرح زیر است:

 


همانطور که در تصویر مشخص است سیمان پاکتی خاکستری سهمی 89%  از مبلغ فروش را در سال 95 در سبد محصولات شرکت در بر گرفته است. این محصول در آخرین پیش بینی سال 94 سهمی 83% را از مبلغ فروش شرکت به خود اختصاص داده است. حاشیه سود ناخالص این محصولات در سال 95 نیز به شرح زیر است:

تمامی محصولات شرکت در سال 95 با حاشیه سود ناخالص 29% پیش بینی شده انذ.

مقدار فروش
شرکت در پیش بینی سال 95 خود نسبت به آخرین پیش بینی سال 94 ، مقدار فروش سیمان فله خاکستری را با 26% افزایش به مقدار 126،588 تن در نظر گرفته است و سیمان پاکتی خاکستری را نیز با 36% افزایش به میزان 1،373،412 تن پیش بینی کرده است. همچنین مقدار فروش کلینکر را نیز با 45% افت برابر با 100،000 تن در نظر گرفته است.

نرخ فروش


Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

نرخ های فروش پیش بینی شرکت در سال 95 به شرح زیر است: (ریال در هر تن)

 

 

شرکت در نرخ های فروش خود سیمان پاکتی خاکستری با 6% افزایش، محصول سیمان فله خاکستری را نیز با 5.5% کاهش و محصول کلینکر را با (2.4%) کاهش نرخ در نظر گرفته است.

 

بهای تمام شده
بهای تمام شده ی شرکت در سال 95 با 25% افزایش نسبت به آخرین برآورد سال 94  به رقم 1،197،177 میلیون ریال پیش بینی گردیده است.
نمودار زیر ترکیب بهای تمام شده ی کالای تولیدی شرکت را نمایش می دهد.

 


در ترکیب بهای تمام شده ی شرکت، سربار تولید سهمی 77% در بهای تمام شده دارد و مواد مستقیم تولیدی نیز در مرتبه ی بعد سهمی 13.6% را دارد و  دستمزد مستقیم تولید نیز سهمی 5% در بهای تمام شده دارد.

سربار تولید
مبلغ سربار تولید شرکت در مقایسه با آخرین پیش بینی افزایشی 12.8% داشته است. با توجه به تاثیر گذار بودن این بخش در نمودار زیر ترکیب این بخش آورده شده است:

 


شرکت هزینه انرژی را نسبت به آخرین پیش بینی سال گذشته با 12.5% افزایش به مبلغ 333 میلیارد ریال در نظر گرفته است.
با توجه به سهم 36% هزینه انرژی در سربار شرکت، تغییرات آن می تواند بر بهای تمام شده ی محصولات تاثیر بسزایی داشته باشد.

مواد مستقیم مصرفی
مبلغ مواد مستقیم مصرفی نیز 16.6% افزایش را نشان می دهد که از دلایل این امر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش 15% نرخ  آلوویوم و کاهش 5% مقدار آن، افزایش 5% نرخ آهک به همراه 42% مقدار آن، افزایش 5% نرخ سیلیس و 20% مقدار سیلیس، همچنین شرکت مقدار آهن مصرفی خود را نیز با با همان نرخ و 71% افزایش در مقدار آن در نظر گرفته است.

درآمد سرمایه گذاری ها– غیر عملیاتی
درآمد سرمایه گذاری شرکت کاهشی 74% داشته است. عمده ی دلیل این کاهش به علت افت پیش بینی سود سیمان هگمتان و شرکت فرعی حمل ونقل پويا مانشت بار ايلام می باشد.

سایر نکات:
1-    ترکيب سوخت مصرفي کارخانه بر اساس 20 درصد مصرف مازوت و 80 درصد مصرف گاز ( به جهت قطعي گاز در فصل سرما ) در نظر گرفته شده است .
2-     نظر به اينکه گردش عمليات شرکت فرعي نسبت به شرکت اصلي ناچيز و کم اهميت مي باشد ، لذا در پيش بيني سود و زيان تلفيقي و شرکت اصلي ، EPS هر سهم تفاوت چنداني ندارد .
3-    شرکت در سال 95 هزینه ی حقوق و دستمزد بخش تولیدی را با 19% افزایش و بخش اداری و فروش را با 26% افزایش نسبت به سال گذشته در نظر گرفته است.

نتیجه گیری:
در سال های اخیر شرکت های سیمانی با مشکل فروش محصول مواجه بوده اند و از جمله مهم ترین دلایل آن می توان به رکود در فضای عمرانی اشاره کرد. رکود در این بخش شرکت های سیمانی را با افت فروش مواجه نموده است، با این تفاسیر مهم ترین عامل برای تحقق پیش بینی های تولید کنندگان سیمان، خروج فضای اقتصاد از رکود به خصوص در بخش های عمرانی می باشد، همچنین تعدد این کارخانجات در فضای اقتصادی کشور مسائلی از قبیل تخفیفات سنگین را پدید آورده است. امید است با خروج فضای اقتصاد از رکود، این شرکت ها بتوانند سود اعلامی خود را محقق نمایند.

همچنین در بخش بهای تمام شده، افزایش بهای انرژی موجب کاهش حاشیه سود ناخالص تولیدکنندگان سیمان خواهد شد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد سمایه
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 9 دی 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر