اطلاعیه های مهم کدال در بازار بورس مورخه 15 دی 94

چهارشنبه ، 16 دی 1394 ، 09:45

بانکی دات آی آر: لازم به ذکر است که این تحلیل‌ها نظرات اختصاصی کارشناسان کارگزاری آبان است و هیچ تضمینی برای سودآور بودن نیست.

تایدواتر خاورمیانه

شرکت در آخرین پیش بینی که برای سال مالی منتهی به 29/12/94 منتشر کرده ؛ سود هر سهم خود را با سرمایه ای معادل 628.56 میلیارد ریال به مبلغ 876 ریال اعلام نموده است.این رقم نسبت به پیش بینی قبل با 14 درصد تعدیل مثبت همراه شده است.هم چنین طی دوره نه ماهه منتهی به 30/9/94 ؛ حدود 65 درصد این مبلغ(571 ریال) را محقق ساخته است.پیش بینی تقسیم سود برای سال مالی 94 به میزان 10 درصد سود خالص می باشد.

از دلایل تعدیل مثبت شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1)    افزایش 7 درصدی فروش و درآمد ارائه خدمات و رسیدن آن به مبلغ 1،483 میلیارد ریال که بابت درآمد ناشی از اجاره واگذاری اموال و تجهیزات، ماشین آلات، محوطه ها و انبارهای پشتیبانی پایانه کانتینری شماره یک منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی بر اساس آخرین قرارداد منعقده برای سال 94 مبلغ 92 میلیارد ریال افزایش یافته است.
2)    کاهش 18 درصدی هزینه های عمومی، اداری و تشکیلاتی و رسیدن آن به 78 میلیارد ریال
3)    کاهش 65 درصدی هزینه های مالی و رسیدن آن به 500 میلیون ریال
4)    افزایش 27 درصدی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها و رسیدن آن به 120 میلیارد ریال که مربوط به فروش بخشی از پرتفوی سرمایه گذاری بوده است
5)    افزایش 460 درصدی درآمدهای متفرقه و رسیدن آن به مبلغ 75 میلیارد ریال که مربوط به فروش دارایی ها می باشد.

نکات با اهمیت :
فروش و درآمد ارائه خدمات شرکت در شش ماهه 94 به صورت نمودار زیر می باشد که اکثرا مربوط به امور بندری می باشد

 


امور بندری در شش ماهه 94 نسبت به دوره مشابه سال قبل 33 درصد کاهش یافته است که این کاهش ناشی از کاهش حجم عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی می باشد.

•    قراردادها

 

 

•    حاشیه سود ناخالص در نه ماهه 35 درصد بوده است و در بودجه هم 38 درصد لحاظ شده است. حاشیه سود ناخالص در سال مالی قبل 8 درصد بوده است. بهبود حاشیه سود شرکت به دلیل کاهش قابل توجه هزینه های پرسنلی شرکت در بخش پیمانکاری می باشد.

•    بهای تمام شده با افزایش 10 درصدی نسبت به پیش بینی به قبل به 923 میلیارد ریال رسیده است که ناشی از افزایش حقوق و دستمزد و حقوق پرسنل ناحیه هرمزگان و اجاره زمین نواحی خوزستان و هرمزگان می باشد.

نتیجه گیری :
از دلایل مهم تعدیل سود هر سهم تایدواتر می توان به فروش دارایی های ثابت این شرکت اشاره کرد. قابل ذکر است که حاشیه سود این شرکت نسبت به سال قبل افزایش داشته است اما بنا به ماهیت عملیات در دوره های مختلف، شرکت حاشیه سودهای متفاوتی را تجربه می کند. با رفع تحریم ها و افزایش مراودات ایران با کشورهای دیگر قطعا صنعت حمل و نقلی کشور دچار تحول خواهد شد و افزایش سودآوری چشمگیری را تجربه خواهد کرد. به طوری که همزمان با اعمال تحریم ها و در طی سالیان اخیر حجم عملیات شرکت های این صنعت رو به کاهش گذاشته است و در کسب سود با مشکلاتی مواجه می باشند. به نظر شرکت هایی همچون تایدواتر با رفع تحریم ها چشم انداز مطلوبی خواهند داشت که از آن به عنوان پتانسیل های شرکت می توان نام برد.

تحلیل و اخبار حوزه بورس در سایت بانکی با همکاری و حمایت کارگزاری آبان تولید و عرضه می شود.

► تحلیل تکنیکال نماد ارفع
تحلیل اختصاصی از بازار بورس 15 دی 94 و پیش بینی بازار فردا ◄

مطالب مرتبط
بنر