فرصت های شغلی رشته سخت افزار

يكشنبه ، 27 آذر 1390 ، 12:36

 

فرصتهای شغلی
تعداد این مهندسین در مقایسه با افرادی که در رشته های مختلف مربوط به رایانه فعالیت میکنند به نسبت کمتر است. بیشترین مکانهایی که این مهندسین را برای کار جذب میکنند عبارتند از : سرویس دهنده های رایانه ای و سرویسهای تحلیل داده ها، صنایع تولیدی تجهیزات رایانه ای ، صنایع ارتباطات و مخابرات و مؤسسات مشاوره رایانه


چشم انداز آینده
چشم انداز شغلی برای این رشته بسیار خوب میباشد و این به دلیل رشد سریع صنعت تولید تجهییزات رایانه ای میباشد . به علت نیاز روز افزون تجارت به رایانه و نیاز به مدیریت ، ترفی دادن و سفارشی سازی این تجهییزات که روز به روز پیچیده تر میشوند ، نیاز به مشاورین در زمینه رایانه نیز روز به روز افزایش میابد. افزایش تجهییزات نصب شده ، یعنی فن آوریی که توسط رایانه به کنترل دیگز دستگاهها مانند تلفنهای .همراه میپردازند نیز نیاز به مهندسین سخت افزار را افزایش میدهد

بازار کار در ایران:
دانشجویانی که از این رشته فارغ التحصیل می‌شوند و با توجه به نیاز بازار و سفارشاتی که از مراکز متنوع و متفاوت کشور دریافت می‌کنند توانایی انجام این کارها را برای امرار معاش و عرضه توانمندی‌های خود برای بهبود و بهره‌وری بالای امور کشور را دارا هستند:
1-برنامه نویسی برای سایت‌ها با توجه به محتوای درخواستی و مکانیزم عمل تست‌های مختلف یک برنامه
2-ساخت مدارهایی که قادر به ارتباط با کامپیوتر باشند همچنین ساخت ابزارهای جانبی برای کامپیوتر
3-ساخت مدارهای ساده منطقی
4-ساخت سخت‌افزارهایی که برای پردازش الگوریتم‌هایی که با کامپیوترهای معمول قابل پیاده سازی نیستند
5-برنامه نویسی سیستمی طراحی مدارهای مجتمع (IC)
6-طراحی سیستم‌های خبره و سیستم‌های اطلاعاتی
7-فراهم کردن ساخت نرم‌افزارها برای استفاده در کامپیوتر


فارغ التحصیلان این مقطع)لیسانس)، قابلیتها و تواناییهای زیادی دارند و چنانچه در مسیر مناسب هدایت شوند، قادر خواهند بود مشکلات زیادی را حل کنند. برخی از این تواناییها به شرح زیر است:
» بررسی و شناخت نرم افزارها و سخت افزارهای جدید و به کارگیری آنها.
» بررسی کمبودها و نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری بخشهای صنعت و خدمات و تدوین نیازهای آنها، امکان سنجی وتعیین ابزار و نیروی انسانی لازم برای رفع کمبودها.
» تجزیه و تحلیل سیستمهای کوچک و متوسط نرم افزاری و سخت افزاری و ارائه راه حل مناسب برای اجرای آنها.
» طراحی مجموعه های کوچک و متوسط نرم افزاری و سخت افزاری و تولید طرحهای اجرایی برای آنها.
» اجرای طرحهای کامپیوتری، نصب، آزمایش و آموزش آنها.
» پشتیبانی و نگهداری سیستمهای نرم افزاری شامل شناسایی خطاها، رفع خطاها و افزودن امکانات جدید به سیستمها.
» عیب یابی کامپیوترها و سیستمهای کامپیوتری و رفع عیبها.
» شناسایی فنون جدید طراحی و ساخت کامپیوتر و ارزیابی و به کارگیری
آنها. تواناییهای ذکر شده مربوط به کارشناسان نرم افزار و سخت افزار می باشد؛ اما روشن است که کارشناسان نرم افزار در محدوده مسائل نرم افزاری توانایی بیشتری دارند و برعکس کارشناسان سخت افزار در محدوده مسائل سخت افزاری از توانایی بیشتری برخوردارند.


وضعیت نیاز ایران:
رشته کامپیوتر که باعث جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات شده است ، رشته امروز و آینده است تا جایی که پیش بینی میشود تا ۱۰ سال دیگر در کشورهای پیشرفته مردم همان قدر که به نیروی برق وابسته هستند به شبکه اینترنت وابسته خواهند شد. با توجه به توضیحات گفته شده روند رو به رشد استفاده از کامپیوتر در زندگی روزانه، اشتغال و موقعیت کاری برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم است تا در قالب شرکتهای تولیدکننده نرم افزار، شرکتهای تولیدکننده قطعات، مراکز صنعتی تولیدی، شرکتها و مؤسسات خدماتی، مراکز آموزشی و … مشغول به کار شده و فعالیت کنند.

با توجه به پیشرفت کند ایران نسبت به جامعه جهانی کامپیوتر، در سالهای اخیر نیاز به مهندسین خلاق و کوشا در این زمینه کاملاً احساس می شود. روند رو به رشد استفاده از کامپیوتر در محافل عمومی و خصوصی، استفاده گسترده از شبکه اینترنت و زمینه های مرتبط با آن، فراهم آمدن شرایط آموزش و تجارت الکترونیک همه و همه دست به دست هم داده اند تا از اکنون چشم انداز روشنی نسبت به آینده این رشته وجود داشته باشد به نحوی که فعالان در این زمینه از آینده معلوم و مطمئنی برخوردار خواهند بود. تنها نگرانی به قسمت نرم افزار مربوط می شود که باید مهندسان خلاق ایرانی اقدام به تهیه نرم افزارهای گوناگون و کارآمد کرده تا تنها مصرف کننده صرف نباشیم.


► توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه رشته سخت افزار
معرفی اولیه رشته سخت افزار ◄

مطالب مرتبط
بنر