10 دلیل بسیار مهم برای خندیدن

دوشنبه ، 10 مهر 1391 ، 08:44

گرانی، مشکلات زندگی، درگیری های ذهنی و مشکلات و معضلاتی از این دست شاید بهانه خوبی باشد برای اینکه خنده را ببوسیم و بگذاریم کنار، حال آنکه اگر بدانیم خنده می تواند یک تنه حریف همه این مشکلات شود، شاید جور دیگری به ماجرا نگاه کنیم.

به گزارش بانکی دات آی آر، درباره خنده و تاثیرات زیادی که بر ساز و کار بدن دارد، تحقیقات زیادی انجام شده و اتفاقا نتایج آنها هم جالب و حتی حیرت انگیز بوده است.

این گزارش را بخوانید تا به این نتیجه برسید که دیگر بهانه ای برای نخندیدن ندارید:

دلیل اول: خنده داروی همه دردهاست

این ضرب المثل را زیاد شنیده اید که "خنده بر هر درد بی درمان دواست." ضرب المثلی که به لحاظ علمی هم ثابت شده است. وقتی شما می خندید، مغز مقدار زیادی اندروفین آزاد می کند که احساس شادمانی را در شما تحریک می کند.

همچنین خندیدن بهترین عامل حواس پرتی از دردهاست و باعث ایجاد حس آرامش و ریلکسیشن در عضلات می شود. در نتیجه دفعه بعد که دردهایی مثل دل درد، سردرد یا امثال آن به سراغتان آمد، یادتان باشد کاری جز خندیدن ندارید.

 

دلیل دوم: خنده مانع ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است

مطالعه ای علمی در دانشگاه میشیگان نشان داده است، افرادی که از انواع بیماری های قلبی و عروقی رنج می برند 40% کمتر از همتایان کاملا سالم خود تمایل به خندیدن دارند. این پژوهش نشان داده است که خندین نه تنها فشار خون را کاهش می دهد، بلکه باعث گردش بهتر خون در رگها می شود.

متخصصان می گویند 15 دقیقه خندیدن در روز می تواند باعث پیش رفتن منظم برنامه ها و کارها در طول روز شود.


دلیل سوم: خنده روابط بین افردا را محکمتر می کند

بدون شک خنده یکی از رفتارهای واگیر دار است. وقتی شما لبخند بزند، بلافاصله می بینید که طرف مقابلتان هم با لبخندی به لب پاسختان را می دهد. از طرف دیگر خنده به عنوان پدیده ای جهانی به حساب می آید که در هر فرهنگی با یک هدف اتفاق می افتد: ایجاد، استحکام و دوام یک ارتباط.

به علاوه، هیچکس از اینکه دور و بر آدمی که همیشه آیه یاس می خواند بپلکد، خو شش نمی آید و به سادگی از او دوری می کند.

دلیل چهارم: خنده بهترین راه مقابله با اثرات مضر استرس و فشار عصبی است

براساس تحقیقات بالینی، بدن شما استعداد زیادی در انتشار سلول هایی دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.  افراد شاد و خندان کمتر در معرض ابتلا به بیماری نسبت به کسانی هستند که عادت به دیدن نیمه خالی لیوان دارند.

از این گذشته، ثابت شده است که خنده سطح چهار نوع هرمون مرتبط با استرس را در بدن کاهش می دهد. حتی اگر خنده ظاهرا  شادی زودگذری را برای شما ایجاد کند، به اثبات رسیده است که اثرات طولانی مدت زیادی دارد.

 

دلیل پنجم: خنده به کاهش وزن کمک می کند

حتما تا به حال پیش آمده که از چیزی آنقدر بخندید که معده درد بگیرید! زیاد نگران نشوید، این خندیدن دقیقا معادل 15 دقیقه تمرین سنگین است. خنده از ته دل باعث انقباض عضلات شکم و ورزش شانه ها به صورت همزمان می شود. همچنین خنده، ضربان قلب و متابولیسم بدن را افزایش می دهد.

نتیجه اینکه اگر درگیر یک رژیم غذایی هستید یا قصد لاغر شدن دارید، این را بدانید که همصحبتی و همراهی با آدم های شاد می تواند شما را زودتر به نتیجه دلخواه برساند.


دلیل ششم: خنده، نفس کشیدن را راحتتر می کند

یکی از جالبترین و باورنکردنی ترین تاثیرات خنده بر بدن انسان تاثیر مثبت بر نفس کشیدن است. هنگام خندیدن ریه ها هوای بیشتری را از خود خارج می کنند. درنتیجه هوای تازه بیشتر وارد ریه ها می شود.

در واقع خندیدن همان کار نفس عمیق کشیدن را انجام می دهد و تابت شده است که هر دقیقه خندیدن معادل 40 بار نفس عمیق کشیدن است.


دلیل هفتم: خنده قدرت خلاقیت و یادگیری را بالا می برد

تحقیقات نشان داده که دانش آموزان بیشتر تمایل دارند سر کلاسی بنشینند که معلم با شکستن حصارها و چارچوب های دست و پا گیر معمول، مثلا داستان های طنز سر کلاس تعریف کند.

همچنین اگر آنچه معلم می خواهد به دانش آموزان یاد دهد با جوک و طنز و خنده همراه باشد، دانش آموزان بهتر می توانند اصل مطلب را درک کرده و به خاطر بسپارند.

خنده همچنین می تواند به دانش آموزان کمک کند تا پدیده های گوناگون را از جنبه های مختلف ببینند.


دلیل هشتم: خنده روها و خندان ها بیشتر عمر می کنند

حتما شنیده اید که امید به زندگی در افراد خو شبین بیشتر از همتایان بدبینشان است. براساس یک مطالعه علمی، سالمندانی که به آینده امیدوارند و همواره انتظار اتفاقات خوب در زندگی را می کشند، 55% کمتر از همسالان خود دچار علائم بیماری های این سن و حتی مرگ می شوند.


دلیل نهم: خنده یکی از بهترین ساز و کارهای مقابله است

خنده گذشته از اینکه بهترین عامل حواس پرتی از دردهاست، می تواند بهترین راه برای دور شدن افراد از انرژی ها و احساسات منفی، عصبانیت، استرس و غم ها و غصه ها باشد که ناشی از  وقوع حوادث بد و ناگوار در زندگی هستند.

خنده، ذهن شما را از استرس ها، تنش ها و فشارها دور می کند و ذهنتان را مثبت می سازد. خنده همچنین می تواند سطح غم و غصه هایی را که منجر به افسردگی می شوند را کاهش دهد.


دلیل دهم: خنده کمک می کند تا سطح هورمون ها در کنترل فرد باقی بماند

خنده باعث افزایش کارایی انتقال دهنده های عصبی می شوند، در حالی که سطح هورمون های مرتبط با استرس به ویژه کورتیزول، آدرنالین و دوپامین را کاهش می دهد.

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

► استخدام های مضحک گوگل!
خانواده اوباما پرخرج تر از خانواده سلطنتی بریتانیا ◄

مطالب مرتبط
بنر