مصوبه‌ای که درآمد مخابرات را ۶ میلیارد افزایش داد

پنجشنبه ، 24 مرداد 1392 ، 08:28
با اجرای دستورالعمل رگولاتوری توسط مخابرات مبنی بر دریافت هزینه ۹۰۰تومانی از مشترکان هم‌کد شده تلفن ثابت، درآمد مخابرات از استان تهران ماهانه ۶میلیارد و ۵۴۵ میلیون و ۷۰۰هزار تومان افزایش می‌یابد.

با اجرای دستورالعمل رگولاتوری توسط مخابرات مبنی بر دریافت هزینه ۹۰۰تومانی از مشترکان هم‌کد شده تلفن ثابت، درآمد مخابرات از استان تهران ماهانه ۶میلیارد و ۵۴۵ میلیون و ۷۰۰هزار تومان افزایش می‌یابد.  هم‌کدسازی مخابرات که به‌دنبال یکسان‌سازی کدهای درون استانی و محاسبه تعرفه شهرستان‌های یک استان طبق تعرفه شهری است، این روزها به دلیل برخی معادلات ناصحیح مخابرات دچار ابهامات و سوالات بسیاری است. اما این طرح که مخابرات مسئول اجرای آن از طرف دولت شده، قرار است از مشترکان هم‌کد شده استان‌ها 900 تومان را ماهانه بابت هزینه‌های اجرا بگیرد به نحوی که در پایان سررسید هر دوره (هر دو ماه یکبار)، مشترکان باید مبلغ 1800تومان را بابت هم‌کد شدن‌شان بپردازند. این هزینه اجباری که از طرف رگولاتوری به مشترکان تلفن ثابت تحمیل شده است و البته با توجه به ورود شورای رقابت به این بحث، احتمال لغو یا تغییر در پارامترهای آن داده می‌شود، به گفته مخابرات از 15 مرداد در تمامی استان‌ها اجرایی می‌شود. پیش از این تهران، البرز و قم هم‌کد شده بودند و با احتساب این موضوع و در صورت تصمیم‌گیری قطعی مخابرات برای دریافت این هزینه از مشترکان، در سر رسید جاری باید شاهد تغییراتی در قبض تلفن ثابت مشترکان این سه استان باشیم.

تعرفه‌ای که مخابرات بابت هم‌کدسازی (حذف کد بین شهری) می‌گیرد، پالسی 58.71 ریال است که پیش از این و قبل از هم‌کدی 51.03 بود اما جالب است مسئولان رگولاتوری که به جای جبران هزینه‌های مخابرات از اجرای این طرح، کلیه هزینه‌ها را بین مخابرات و مشترکانش به اشتراک گذاشتند، تاکید دارند که مخابرات در صورت اجرای این طرح باید نرخ پالس را طبق تعرفه پیشین 44.7 ریال محاسبه کند. اما مخابرات در این بخش خود را تابع شورای رقابتی می‌داند که تعرفه 58.71 را پیش از این در نظر گرفته بود. حال با در نظر گرفتن این مقدمات، به محاسبه درآمد مخابرات از قبل اجرای این طرح در استان تهران می‌پردازیم. طبق اطلاعات مندرج در نشریه ارتباطات که در سه ماهه اول سال‌جاری منتشر شد، ظرفیت تلفن‌های مشغول به کار در استان تهران هفت میلیون و 273 هزار شماره است که ضریب نفوذ 49.9 درصدی را در استان تهران و 61.18 درصدی را در شهر تهران نشان می‌دهد. حال اگر مخابرات بخواهد 1800تومان را پایان هر دو ماه از مشترکان استان تهران که هم‌کد شده‌اند دریافت کند، 13 میلیارد و 91میلیون و 400 هزار درآمد خواهد داشت.

مدیرعامل مخابرات پیش از این عنوان کرده بود که زیان 120 میلیارد تومانی از قبل هم‌کدسازی دلیل اصلی توقف این طرح بوده است. اما حال با احتساب این درآمدی که از قبل اجرای این طرح تنها از استان تهران به دست می‌آید، مخابرات می‌تواند در یک دوره 18-19 ماهه هزینه‌های خود را جبران کند.

تسنیم

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► چرا ارسال کنندگان پیامک‌های «برنده شدید» تعقیب نمی‌شوند؟
این زن آجر را نان می کند! ◄

مطالب مرتبط
بنر