مسكن، انتخاب‎خانه ،اقتصادخانواده‌

شنبه ، 26 مرداد 1392 ، 08:37


خرید یا اجاره خانه، یکی از عمده ترین هزینه های هر خانواری است. از آنجا که شما در قبال این گونه هزینه ها باید مبلغ زیادی خرج کنید، جست و جو و تحقیق درباره آن ضروری است.

با در نظر قرار دادن نکاتی ساده درباره خرید یا اجاره خانه شما حتما با موقعیت های مناسب تری مواجه خواهید شد.
ببینید خانه چه مدت در بنگاه بوده است


هنگامی که از مشخصات خانه ای در بنگاه می پرسید، حتما این سوال را اضافه کنید که آن خانه چه مدت در بنگاه بوده است. این موضوع هم به شما دیدی درباره وضعیت خانه می دهد و هم در برابر اجاره دهنده یا صاحب ملک به شما قدرت چانه زنی می دهد. برای مثال اگر خانه ای که به شما معرفی می شود، شرایط ایده آلی دارد، ولی مدتی است مشتری ای برایش پیدا نشده، احتمالا دارای مشکلی جدی است. برای فهمیدن این موضوع لزومی نیست که شما حتما رفته و خانه را ببینید، بلکه به راحتی با دانستن مدتی که خانه در بنگاه در معرض فروش یا اجاره بوده است، می توان این مطلب را فهمید.
اطلاعاتی درباره صاحب ملک داشته باشید

سعی کنید بفهمید که انگیزه صاحب ملک از فروش یا اجاره خانه اش چیست. این را یا می توان از بنگاهدار پرسید یا از صاحب ملک. این اطلاع به شما کمک می کند تا تصمیم بهتری بگیرید. برای مثال اگر صاحب خانه عجله ای به تخلیه سریع خانه ندارد، احتمال اینکه از قیمت پیشنهادی خود کوتاه بیاید، کم است، اما اگر صاحب خانه فورا می خواهد خانه را تخلیه کند (مثلا به پول پیش خانه نیاز دارد) در این صورت می توان با او درباره قیمت چانه زد.


جست وجوی بسیار


برای اینکه شما بهترین تصمیم را درباره خانه بگیرید، باید تا آنجایی که امکان دارد همه نقاط مورد نظر خود را بگردید. به نیازمندی های روزنامه ها اکتفا نکنید. با این کار حتما می توانید خانه های مناسب تری با قیمت های ارزان تر تهیه کنید. اگر شما از قیمت خانه ها آگاه باشید، می توانید حدس بزنید که قیمت خانه ای که به شما پیشنهاد می شود، مناسب است یا نه. با توجه به همین فاکتور اطلاعاتی، علاوه بر اینکه بسیار در وقتتان صرفه جویی می کنید، می توانید خانه ها با قیمت مناسب را به سرعت تشخیص دهید و درباره قیمت آن هم با توجه به اطلاعاتتان چانه بزنید. دفترچه ای آماده کنید و مشخصات خانه هایی را که می بینید، در آن یادداشت کنید. اگر بتوانید از خانه با تلفن همراهتان چند عکس هم بگیرید، بهتر است. چون شاید در نهایت شما مجبور باشید، بین چند خانه، یکی را انتخاب کنید. در این صورت نباید به حافظه خودتان اعتماد کنید، بلکه سعی کنید بار دیگر با دیدن عکس ها بین آن خانه ها مقایسه کنید.

قبل از دیدن خانه، نکات اصلی ای را که باید درباره خانه مدنظر قرار داد روی کاغذی بنویسید و با استفاده از آن خانه را چک کنید. برای مثال، میزان دسترسی خانه از نظر حمل ونقل و رفت و آمد، محیط و محله، نوساز یا کهنه ساز بودن خانه، سالم بودن امکانات خانه (دستشویی، حمام، برق، در و پنجره، سیستم گرمایش و سرمایش، زیربنای خانه و...) و...با توجه به لیستتان اگر نتوانستید چیزی را به درستی بفهمید، از صاحب خانه بپرسید. فراموش نکنید که در این مرحله شما تصمیم گیرنده هستید، پس اگر صاحب خانه از دادن اطلاعاتی که می خواهید درباره خانه کسب کنید، طفره رفت، آن خانه مورد مناسبی برای سکونت شما نیست.
پول پیش و اجاره

پول پیش بیشتر، تاثیر روانی زیادی بر صاحب ملک دارد. عموما صاحبان خانه به مشتریانی که می توانند پول بیشتری بدهند، نسبت به مشتریانی که می توانند اجاره بیشتری بدهند، بیشتر اعتماد می کنند. در شرایط تثبیت اقتصادی که ارزش پول کاهش پیدا نمی کند و انتظار می رود که تورم کمتر شود، مطمئنا پول پیش بیشتر به صرفه تر از اجاره بیشتر است؛ بنابراین باید شرایط بازار را هم در نظر بگیرید.
زمان

توجه کنید که افراد بسیاری همچون شما در جست و جوی خانه هستند، بنابراین شما با رقبای زیادی سروکار دارید. اگر خانه ای توانسته فاکتورهای مورد نظر شما را احراز کند و از پس هزینه اجاره یا خرید آن بر می آیید، باید تردیدهایتان را کنار بگذارید. همان اندازه که جست و جوی فراوان به شما کمک می کند تا تصمیم بهتری بگیرید، در برخی شرایط، ناگزیر از این هستید که فورا تصمیم بگیرید. اگر صاحب خانه از شما وقت خواست که درباره پیشنهادتان فکر کند، حتما ضرب الاجلی کوتاه تعیین کنید. شما در شرایطی نیستید که ساعات گران بهایی را که می توانید در جست و جوی خانه باشید، به انتظار جواب صاحب خانه بنشینید.
صریح باشید

تعارف و رودربایستی را کنار بگذارید. درباره ضعف ها و اشکالات خانه با صاحب خانه حرف بزنید و قبل از تنظیم قرار داد، درباره هزینه های قبوض آب، برق، تلفن و ... و تعمیرات خانه با صاحب خانه حرف بزنید. مطمئن باشید اگر در این مرحله به توافق نرسید، در آینده حتما به مشکلاتی جدی برخواهید خورد. تاکید می کنیم که قبل از تنظیم قرار داد درباره این مسائل حرف بزنید. هنگام تنظیم سند وقت بحث کردن درباره این گونه مسائل نیست. تجربه نشان داده است که صحبت کردن درباره شرایط خانه و... هنگام تنظیم سند، عموما به نفع شما نیست، بلکه به نفع صاحب خانه است. البته حتما انتظارات شما باید در این زمینه معقول باشد. بینید اگر خودتان صاحب خانه بودید، آن شرایط را قبول می کردید یا نه. از اضافه کردن مدام قید و شرط درباره خانه بپرهیزید. قبل از تنظیم قرار داد حتما یک نسخه از اجاره نامه یا سند فروش ملک تهیه کنید و محتوای آن را به دقت مطالعه کنید. کلیشه های اجاره نامه و معامله ملک در اینترنت موجود است و شما می توانید با دقت تمام مندرجات آن را بخوانید. عموما محیط بنگاه ها محل خوبی برای خواندن شرایط خرید یا اجاره نیست.

آفتاب

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► ساخت بزرگترین کشتی تفریحی دنیا برای امیر ابوظبی + عکس
۷ گام برای بازسازی زندگی ◄

مطالب مرتبط
بنر