دروغ از عوامل اتلاف وقت!

دوشنبه ، 18 شهریور 1392 ، 10:10

اکثر انسان ها گاهی مجبور می شوند که دروغ بگویند و گاهی اوقات گمان می کنند که دروغ گفتن بهترین مسیر برای رهایی یافتن از مشکلات است. اما آنها آگاه نیستند که دروغ گفتن چه قدر می تواند ذهن آنها را مشغول کرده و وقت آنها را تلف کند.

محققان دانشگاه بریگم یانگ بر اساس تحقیقاتی متوجه شده اند که ارسال یک خط پیام که حاوی مطلبی دروغ باشد، زمان بیشتری نسبت به یک مطلب راست می گیرد. البته از این موضوع نباید برداشت کنید که هر وقت کسی دیر جواب اس ام اس شما را می دهد در حال دروغ گفتن است و خود ما می دانیم که انسان ها نمی توانند به درستی تشخیص دهند که چه کسی در حال دروغ گفتن است!

 


در کنار این موضوع متوجه شده اند که اس ام اس هایی که حاوی دروغ هستند در آنها تعداد کمتری واژه به کار می رود. اخیرا در مجله علمی ACM هم گزارشی منتشرشده که در نمونه ای صد نفره که به سی سوال پاسخ می دادند، تعداد سوالاتی که به دروغ جواب آنها را ذکر می کردند، حدود پانزده تا بوده است و در مدت زمان پاسخ به آن سوال ها حدود ده درصد بیشتر وقت صرف کرده اند.


در مورد تشخیص دروغ،  فقط پنجاه و چهار درصد از دروغ ها توسط حس ششم انسان قابل فهمیدن هستند و حتی پلیس ها هم اکثرا دروغ گفتن را با وسیله دروغ سنج متوجه می شوند. البته روش های روان شناختی هم وجود دارد که ممکن است در تشخیص به وسیله آنها هم خطا رخ بدهد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► روش‌هاي پيدا كردن گوشي سرقتي
فلسفه چشم بند دزدهای دریایی چیست؟! ◄

مطالب مرتبط
بنر