چک دردسر ساز از کجا آمد

يكشنبه ، 31 شهریور 1392 ، 08:15

چک دستاورد دنیای مدرن و بانکداری است. قرار بود کارها را راحت کند و از حجم پول در گردش بکاهد اما متاسفانه این خواسته حداقل در ایران محقق نشده و ما ماندیم و معضل چک های برگشتی و سیل زندانیان بدهکار.

به گزارش بانکی دات آی آر،قدیمی ترین شواهدی که از چک در ایران مشاهده شده به دوره هخامنشی می رسد. در واقع چک در بانکداری پیش از اسلام به ویژه دوره ساسانی در ایران اهمیت ویژه ای داشته است.

در آن زمان مراکزی شبیه بانک های امروزی وجود داشته که در آن کارهایی مثل قرضه،بروات ،چک و .... انجام می شده است.

در زمان هخامنشیان در منطقه بین النهرین ثروتمند ترین افراد یهودیان بودند مدرکی هم که به دست آمده دقیقا کارکرد چک داشته است. درواقع واژه چک دقیقا از همان زمان در جهان مصطلح شده است.

درنوشته های ساسانی که به زبان پهلوی موجود هستند واژه چک بکار رفته و دقیقا از همان زمان در سراسر جهان رایج شده است.

چک در جهان

گفته شده است که در غرب چک برای اولین بار در سال 1374میلادی در برخی از شهرهای ایتالیا من جمله ونیز معمول بوده است واز آنجا به انگلستان،کانادا،آمریکا و فرانسه راه پیدا کرده است.

قانون تجارت ایران در سال ۱۳۱۱ به تصویب رسید. برای اولین بار نیز از "چك" در همین قانون سخن به میان آمد. در اولین قانون تجارت كشورمان از چك به عنوان یك فرد یا مصداقی از اسناد تجاری به معنای خاص برات و سفته یاد شده بود.

در ابتدا چک درجهان تنها در دست افراد ثروتمند و معتبر رایج بوده وتنها افراد خاص و معتبر دستخطی با کارکرد چک استفاده می کردند. درست زمانی که چک رواجی عمده یافت و در بین عموم رایج گردید درد سرهای آن هم شروع شد افراد با وسوسه های مختلف دست به خرید و کشیدن چک های بلامحل زدند و خود و سایرین را به درد سر انداختند.

در این زمان بانک ها دست به ابداع قوانین مخصوص چک زدند. به مرور زمان قانون در ایران به روز نشد و به این ترتیب زندان ها پر از زندانیانی شد که توان پرداخت بدهی هایشان را نداشتند و بارشان به دوش دولت بود.

این روزها بانک مرکزی هر بار که آمار می دهد رقم چک های برگشتی به شکل خطرناکی رو به فزونی است از این رو این بانک به تکاپو افتاده که وضعیت را اصلاح کند البته باید بود و دید چه پیش می آید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► تک مغازه ای در میانه بیابان + تصاویر
چگونه در محل کار اعتماد سازی کنیم؟! ◄

مطالب مرتبط
بنر