طلا دوباره گران خواهدشد/احتمال افزایش قیمت تا دو برابر

چهارشنبه ، 10 مهر 1392 ، 10:15

بسیاری از پیش بینی از آینده قیمت طلای جهانی حاکی است که قیمت طلا در ماه های آینده حول و حوش 1000 تا 1300 خواهد بود. البته برخی موسسات بین المللی نظر دیگری دارند؛ شرکت بین المللی گلدمن ساکس در تحلیلی که چند روز پیش ارائه کرد نوشت :"محتمل است طلای جهانی در سال آینده حتی به زیر 1000 دلار هم برسد ". این موسسه در ادامه تحلیل خود می آورد :"بدون شک طلای جهانی در کوتاه مدت و میان مدت روند نزولی را ادامه خواهد داد و ما باید منتظرقیمتهای پایین تر باید باشیم."

از سوی دیگر برخی پیش بینی های دیگر نیز کاهش طلای جهانی را در سال آینده تایید می کند؛ مؤسسه مودیز هم یکی از موسسات معتبر رتبه بندی اقتصادی در جهان است در تحلیلی پیش بینی کرده است :"به نظر میرسد قیمت طلا در ماههای آینده بین 1300تا 1050 در نوسان باشد." البته این موسسه بین المللی همچنین پیش بینی کرده این امکان وجود دارد که طلا در سال 2014 به حدود 1000 هم برسد.
در همین ارتباط شاهین شایان آرانی، تحلیلگر ارشد مسائل اقتصادی درباره قیمت طلای جهانی در سال آینده گفت :"اغلب پیش بینی ها نشان میدهد قیمت طلا تا یکسال و نیم آینده حول و حوش 1100-1300 دلار در نوسان باشد ." این استاد اقتصاد در پاسخ به این سوال تراز که آیا امکان طلای 1000 هم وجود دارد گفت: "این امکان وجود دارد اما باید شرایطش بوجود بیاید."
***پیش‌بینی رئیس اتحادیه
بدون شک ریسک های سیاسی بر قیمت تمام موارد ذکرشده اثر گذار است اما نکته قابل توجه در این باره نوع جامعه است ؛ مثلا در ایران قیمت دلار و طلا به شدت متاثر از ریسک های سیاسی است اما همیشه این گونه نیست ، نمونه این ادعا قیمت دلار و طلا در روزهای اخیر است.
احمد وفادار، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره آینده قیمت ها در بازار تهران گفت: پیش بینی میکنم قیمت طلا و سکه و دلار در بازار تهران در روزها و هفته های آینده با ثبات مواجه شود.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به مذاکرات آمریکا و ایران پیش بینی میشد قیمت ها روند کاهشی به خود بگیرد اما چنین اتفاقی رخ نداد دلیلش چیست؟ توضیح داد: "به نظرمن وقت آن رسیده که قیمت ها در بازار روند ثابتی داشته باشد که البته مطمئنا از این به بعد این گونه خواهد بود ؛ اما بنده فکر میکنم خود دولت هم قصد ندارد قیمت ها خیلی پایین بیاید ؛ به خصوص درباره قیمت دلار معتقد است محدوده دلار همان حول و حوش 3000تومان است."
وی در ادامه درباره دلایل افزایش قیمت طلای جهانی در روزهای اخیر نیز گفت: وضعیت نابه سامان اقتصاد ایالات متحده بازار طلای جهانی را به هم ریخته است.وی توضیح داد:" در اثر نگرانی از احتمال تعطیلی دولت فدرال آمریکا به علت عدم رای مجلس نمایندگان این کشور به بودجه دولت این کشور، تقاضا برای طلا افزایش یافته و سبب افزایش قیمت این فلز گران‌بها به بالاترین میزان در طی یک هفته شد."
وی در ادامه درباره تاثیرعوامل سیاسی بر قیمت طلا، سکه، دلار و حتی نفت گفت : بدون شک ریسک های سیاسی بر قیمت تمام موارد ذکرشده اثر گذار است اما نکته قابل توجه در این باره نوع جامعه است؛ مثلا در ایران قیمت دلار و طلا به شدت متاثر از ریسک های سیاسی است اما همیشه این گونه نیست، نمونه این ادعا قیمت دلار و طلا در روزهای اخیر است.
***پیش‌بینی بلومبرگ
موضوع خطر ورشکستگی دولت آمریکا و ادامه اجرای طرح محرک پولی موجب شد تا اکثر تحلیلگران اقتصادی بلومبرگ برای دومین هفته متوالی به افزایش قیمت جهانی طلا در هفته جاری رای دهند.
در نظرسنجی این هفته از 27 کارشناس اقتصادی بلومبرگ، 17 نفر پیش‌بینی کردند قیمت طلا افزایش خواهد یافت، 7 نفر نظری مخالف گروه اول داشتند و3 نفر معتقد بودند این هفته قیمت‌ها تغییر زیادی نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، قیمت جهانی طلا پس از آنکه در ماه آوریل سقوط کرد از ماه جولای تاکنون 8.5درصد افزایش یافته و بیشترین رشد سه ماهه خود را در سال جاری میلادی به ثبت رسانده است.

بر این اساس، هفته گذشته فدرال رزرو آمریکا به طور غیر منتظره ای کاهش خرید اوراق قرضه ماهیانه را به تاخیر انداخت و اعلام کرد سیاستهای انقباضی پولی خطراتی را برای اقتصاد کشور به دنبال دارد.

کارشناسان اقتصادی با توجه به عدم کاهش محرک پولی آمریکا و خطرات ناشی از سقف بدهی این کشور پیش بینی کردند میزان خرید طلا در هفته جاری با افزایش روبرو خواهد شد.

درهمین حال در نظرسنجی این هفته کیتکو از مجموع 19 تحلیلگر تکنیکال، معامله‌گر حرفه‌ای و مدیر سرمایه‌گذاری، 11 نفر پیش‌بینی کردند قیمت طلا این هفته رشد خواهد کرد، 4 نفر نظری مخالف گروه اول داشتند و 4 نفر نیز معتقد بودند قیمت طلا در هفته جاری تغییر محسوسی نخواهد داشت.
*** علل افزایش قیمت طلا
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ادامه اجرای محرک پولی 85 میلیارد دلاری فدرال رزرو آمریکا مهمترین عامل افزایش قیمت طلا در هفته جاری خواهد بود.

به گزارش پایگاه اینترنتی دبی کرانیکل؛ قیمت جهانی طلا بار دیگر روز جمعه با افزایش روبرو شد و این مساله نشانگر تقاضای بیشتر برای خرید این فلز گرانبها به علت گمانه زنی سرمایه گذاران نسبت به ادامه اجرای محرک پولی فدرال رزرو آمریکا است.

بر اساس این گزارش کارشناسان اقتصادی همچنین معتقدند، اگر گزارش وزارت کار آمریکا در خصوص وضعیت بازار اشتغال و نرخ بیکاری ناامید کننده باشد، ارزش دلار بیش از پیش کاهش یافته و قیمت طلا با افزایش بیشتری روبرو خواهد شد.

ادامه اختلافات کنگره و سنا بر سر افزایش سقف بدهی های دولت آمریکا نیز عامل مهم دیگری است که می تواند موجب افزایش قیمت طلا در روزهای آینده شود. بحران سقف بدهی های آمریکا در سال 2011 میلادی نیز موجب رشد فزاینده قیمت طلا به بیش از 1900 دلار در هر اونس شده بود.

یک کارشناس ارشد اقتصادی هم پیش بینی کرد، فدرال رزرو آمریکا اجرای محرک پولی را متوقف نخواهد کرد و این مساله موجب افزایش شدید قیمت طلا خواهد شد.
به گزارش پایگاه اینترنتی آلفا؛ " جیمز ریکاردز" تاکید کرد، به نظر من فدرال رزرو آمریکا در شرایط کنونی اجرای برنامه محرک پولی 85 میلیارد دلاری را متوقف نخواهد کرد چرا که این مساله منجر به کاهش رشد اقتصادی و افزایش مجدد نرخ بیکاری خواهد شد.
بر اساس این گزارش، نویسنده کتاب جنگ ارزی تصریح کرد: ساختارهای اقتصادی آمریکا هنوز قوی و باثبات نشده و متوقف شدن محرک پولی می تواند بار دیگر مشکلات اقتصادی زیادی را به بار آورد. رشد اقتصادی آمریکا هنوز مطابق با پیش بینی های فدرال رزرو نبوده است.
وی در ادامه افزود: اگر فدرال رزرو محرک پولی را متوقف کند اقتصاد آمریکا اوایل سال 2014 با رکود روبرو خواهد شد. بنا براین فدرال رزرو در این شرایط اجرای محرک پولی را ادامه خواهد داد و این مساله در بلند مدت موجب افزایش قیمت جهانی طلا به بیش از 5000 دلار در هر اونس خواهد شد.

تعامل

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

► تاييد ورود قطعات خودروی بی‌کیفیت چینی
عربستان با اریکسون قرارداد بست ◄

مطالب مرتبط
بنر