ویندوز چگونه ویندوز شد؟!

يكشنبه ، 26 آبان 1392 ، 11:08

باورش شاید کمی سخت باشد اما امروز سی سال می گذرد از روزی که برای اولین بار ویندوز به خانه های اهالی تکنولوژی پا گذاشت.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، امروز و بعد از سی سال از عرضه این محصول به مرور تکامل یافته ی مایکروسافت کمتر کسی است که اهل کامپیوتر و اینترنت باشد و اسم ویندوز را نشنیده باشد.

گزارش پیش رو خیلی کوتاه، مختصر و مفید این سی سال را بررسی کرده است. از روز اول تا امروز:

1. ویندوز 1.0 در نوامبر 1985، دو سال پس از اولین نمایش عمومی آن توسط بیل گیتس به بازار عرضه شد. خیلی سریع هم با شرکت های سازنده کامپیوترهای MS-Dos هماهنگ شد.

2. ویندوز حدود دو سال پس از عرضه ویندوز مک اپل در ژانویه 1984 به بازار عرضه شد. ویندوز مک فولدر بندی خاص خود را داشت و بدون وجود خط فرمان بود.

3. ویندوز 2.0 در دسامبر 1987 عرضه شد و ضمن دارا بودن تمامی امکانات ویندوز قبلی از امکاناتی مثل صفحه کلید پیشرفته تر و امکان کوچک نمایی و بزرگنمایی پنجره هم بهره می برد.

4. ویندوز 2.1 در می 1988 عرضه شد که در دو مدل بود و هر یکی از آنها برای یک مدل خاص از پردازشگرهای اینتل طراحی شده بود.

5. ویندوز 3 در می 1990 عرضه شد این نسخه از ویندوز به معنای واقعی اولین نسخه موفق از سیستم عامل ها نام گرفت. این نسخه از ویندوز با قابلیت های فنی بالاتری ساخته شد، بطوریکه دارای مدیریت حافظه بهتر و توانایی اجرای برنامه های MS-DOS در پنجره های خودشان بود.

6. ویندوز 3.1 در ماه مارس سال 1992 عرضه شد. پلت فرم این ویندوز از ثبات بیشتری برخوردار بود و پشتیبانی بالاتری از تایپوگرافی و چندرسانه ای ها داشت. این ورژن همچنین اولین ورژنی بود که روی یک CD-ROM فروخته شد.

7. ویندوز 95 در آگوست سال 1995 عرضه شد. در واقع این نسخه از ویندوز معرفی اولیه ای از همه کانسپت های امروزی ویندوز داشت که از جمله آنها می توان به دکمه شروع و نوار وظیفه اشاره کرد. این نسخه از ویندوز خیلی زود محبوبیت زیادی یافت و روی بسیاری از کامپیوترها نصب شد.

8. ویندوز 98 در ماه می 1998 به بازار عرضه شد. این عرضه همزمان با جان گرفتن اینترنت بود و همه گیری زیادی پیدا کرد.

9.  وقتی در فوریه سال 2000 ویندوز 2000 عرضه شد مایکروسافت آن را سیستم عاملی ایمن و حرفه ای نامید. اما خیلی زود مشخص شد که این ویندوز یک کابوس امنیتی است و تقریبا هر ماه اشکالی از آن در می آمد که تا سال 2010 دیگر پشتیبانی ها از آن کم شد.

10. ویندوز ME در سپتامبر سال 2000 عرضه شد و در برابر ویندوز 2000 که برای استفاده ی حرفه ای و مصارف کاری طراحی و اجرا شده بود، این ویندوز برای کاربران خانگی بود که البته باعث سردرگمی و نارضایتی کاربران خانگی هم شد.

11. در نوامبر سال 2000 بیل گیتس نمونه ی اولیه ی تبلت پی سی را معرفی کرد که ورژنی اصلاح شده از ویندوز را اجرا می کرد. اما متاسفانه مایکروسافت کمی جلوتر از زمان خود بود چون تبلت ها تا ده سال بعد از آن که اپل آیپد را معرفی کرد، در میان مردم شناخته نشدند.

12. در ماه مارس 2001 اپل Mac OS X 10.0 را معرفی کرد که هم زیبا بود و هم تمامی امکانات سیستم عامل مک را پوشش می داد.

13. ویندوز XP در سال2001 آمد تا تحسین همه منتقدان را در پی داشته باشد.این ویندوز سریعتر، آسانتر، زیباتر و دارای ثبات بیشتری بود. پس تعجبی ندارد که هنوز هم خیلی ها از ویندوز XP حمایت می کنند.

14. در سال 2007 بود که ویندوز ویستا عرضه شد که البته بعد از سال ها انتظار طرفداران مایکروسافت رضایتشان را برآورده نکرد.

15. ویندوز7 در اکتبر سال 2009 عرضه شد و بسیاری از اشکالات ویندوز ویستا را برطرف کرد. این ویندوز هم از نظر گرافیکی و هم از نظر کاربری بسیار استاندار بود، بطوریکه همین الان طرفداران بسیار زیادی دارد.

16. نوامبر 2010 بود که مایکروسافت ویندوز فون 7 را عرضه کرد که برای تلفن های همراه استفاده می شود.

17. ویندوز 8 در اکتبر 2012 کانسبت لایو تایل را به دسکتاپ ها تبلت ها آورد. مایکروسافت با ویندوز 8 در تلاش بود تا سیستم عاملی را عرضه کند که طیف وسیعی را پوشش دهد.

18. در همین ماه، مایکروسافت ویندوز فون 8 را عرضه کرد که

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► خالی‌ترین خزانه به کدام دولت تعلق داشت؟
شگرد مرد سارق برای دزدی از خودپردازها ◄

مطالب مرتبط
بنر