سبک زندگی/ روش‌هایی برای غلبه بر اضطراب اجتماعی

پنجشنبه ، 14 آذر 1392 ، 08:32

 

من چاق هستم، بینی من از بینی همه دوستانم بزرگتر است، قد من از همه اطرافیانم کوتاهتر است، من هرگز حرف جالبی برای گفتن ندارم و احساس می‌کنم در هر جمعی که حضور دارم همه به من نگاه می‌کنند و منتظرند از من ایراد بگیرند!
اگر شما هم اکثر اوقات چنین نگرانی‌هایی دارید، احتمالا به اضطراب اجتماعی دچار هستید. اضطراب اجتماعی معمولا در میان نوجوانان در سن بلوغ شایع است. نگرانی‌های از این قبیل تا حدی در این سن و سال طبیعی است اما اگر درمان نشود و تا سال‌های بعد ادامه پیدا کند یقیناً باعث بوجود آمدن اختلالات روانی و مشکلات زیادی برای فرد می‌شود. این نوع از اضطراب در وهله اول به دلیل تردید و سوءظن بوجود می‌آید. تردید درباره توانایی‌های خود و سوءظن نسبت به دیگران. فردی که دچار اضطراب اجتماعی است قادر نیست نقاط قوت خود را درک کند. او مدام در درون خود به دنبال نقطه ضعف می‌گردد و حس خودباوری‌اش بسیار ضعیف است. به توانایی‌های خود واقف نیست و از سوی دیگر نسبت به اطرافیانش سوءظن دارد و گمان می‌کند همه در هر جمعی به دنبال یافتن نقطه‌ضعف‌هایش هستند. به گمان اینکه همواره زیر ذره‌بین دیگران است سعی می‌کند از حضور در جمع کناره‌گیری کند و به نوعی دچار انزوا و گوشه‌گیری می‌شود. اگر شما هم چنین حالاتی را در خود سراغ دارید بد نیست به چند راه‌حل ساده که در ذیل این مطلب آمده توجه نمایید؛
-در زمان مناسبی که حالتان خوب است و آرام هستید موقعیت‌هایی را که در آن دچار اضطراب می‌شوید تصور کنید. مثلا یک مهمانی شلوغ و پر‌جمعیت که همه با هم صحبت می‌کنند و شما احساس می‌کنید حرفی برای گفتن ندارید. هنگامی که خودتان را در چنین موقعیتی تصور نمودید، سعی کنید نفس‌های عمیق بکشید و آرام باشید.
-به نقاط قوت و توانایی‌هایتان توجه کنید. برخی اوقات آنقدر به قضاوت دیگران درباره خودتان می‌اندیشید که رفته‌رفته فراموش می‌کنید خود واقعی‌تان چگونه بوده و چه استعدادهایی دارید و این مسئله باعث می‌شود مدام به فکر راضی کردن دیگران باشید. در حالی که آنچه اهمیت دارد رضایت خداوند از شما و سپس رضایت خودتان از اعمالی است که انجام می‌دهید. اگر یقین دارید اعمال و گفتار شما صحیح است و موجب نارضایتی خداوند نمی‌باشد، لازم نیست نگران نارضایتی بندگان او باشید! فراموش نکنید همه ما همیشه در معرض قضاوت دیگران هستیم و هرگز نمی‌توانیم همزمان همه را راضی نگاه داریم. پس سعی کنید خودتان باشید نه آن کسی که دیگران از شما انتظار دارند.
-طبق یک اصل روانشناسی یکی از روش‌های غلبه بر ترس و اضطراب، مواجه شدن با آن است. برای غلبه بر اضطراب اجتماعی بهترین روش، مواجه شدن با موقعیت اضطراب‌زا می‌باشد. درست مانند کسی که ترس از ارتفاع دارد و یا به خاطر ترس از فضای بسته سوار آسانسور نمی‌شود. روانشناسان اولین توصیه‌ای که برای غلبه براین نوع ترس ارائه می‌دهند این است که با آن مواجه شوید.
-از کم شروع کنید. کسی که ترس از ارتفاع دارد شاید نتواند برای غلبه بر اضطراب ناگهان شروع به صخره‌نوردی کند اما حتما قادر است از یک نردبان 5 پله‌ای بالا برود. یا مثلا کسی که ترس از آسانسور دارد می‌تواند برای شروع تنها یک طبقه سوار آسانسور شود و بعد کم‌کم تعداد طبقات را بیشتر کند. شما هم می‌توانید از کم شروع کنید برای شروع می‌توانید در جمع دوستان و همسالان‌تان شرکت کنید‌. در بحث‌های کلاسی حضوری فعال داشته باشید. سعی کنید با صدای بلند صحبت کنید و نگران قضاوت دیگران نباشید.
و بالاخره فراموش نکنید که همه انسانها دارای نقاط قوت و ضعفی هستند و هیچکس کامل نیست. آنچه اهمیت دارد قضاوت خداوند درباره ماست و نه انسانهایی که مانند خودمان پر از کم و کاستی و عیب و ایراد هستند.


تکتم حسین‌پور
با نگاهی به کتاب اراده کن می‌توانی/ دکتر علی‌اصغر احمدی/ دکتر محمدرضا شرفی/ دکتر رضاعلی کرمی از تولیدات موسسه خدمات مشاوره‌ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► پررونق‌ترین مشاغل جدید دنیای تکنولوژی
با ثروتمندترین رهبران جهان آشنا شوید ◄

مطالب مرتبط
بنر