12 راز مهم خرید" بیمه عمر"

دوشنبه ، 11 آذر 1392 ، 09:47
در میان بیمه نامه هایی که ماهیت سرمایه گذاری دارند بیمه عمر بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. خیلی ها ترجیح می دهند به جای خرید یک بیمه نامه مستمری یا بیمه زندگی، عمرشان را بیمه کنند.

البته یکی از دلایل این موضع هم ناآشنایی با سایر بیمه هایی است که می توانند این کارکرد را داشته باشد.

به هرحال همین که در چند سال اخیر مردم تصمیم گرفته اند علاوه بر خرید بیمه شخص ثالث و بیمه های اجباری مشابه دیدگاه شان را عوض کنند و از بیمه هم به عنوان امکانی برای سرمایه گذاری استفاده کنند جای خوشحالی است اما خرید بیمه هایی برای سرمایه گذاری با بیمه نامه اجباری و مصرفی متفاوت است، شما باید خودتان را در موقعیت یک سرمایه گذار که به فوت و فن بازار وارد است، قرار دهید.

برای این که یک بیمه نامه عمر مناسب بخرید نکاتی وجود دارد که می تواند به شما در انتخاب یک بیمه نامه مناسب کمک کند.

پرداخت مستمری علاوه بر اندوخته

شرکت های بیمه، بیمه های عمر را در قالب های مختلف عرضه می کنند. برخی مواقع مشاهده شده که خریدار توجه کافی به بندهای قرارداد نداشته است.

یکی از این موارد خرید بیمه نامه با این قید است که بیمه، فوت بیمه گذار را به هر دلیل پوشش می دهد یا نه؟ توصیه ما این است که به قید و شرط ها در این زمینه توجه کنید و بیمه نامه ای را خریداری کنید که در آن پرداخت سرمایه بیمه در صورت «فوت بیمه شده به هر علت» تضمین شده باشد. علاوه بر آن خوب است توجه داشته باشید شرکت بیمه متعهد شده باشد علاوه بر اندوخته، مستمری هم به استفاده کنندگانی که از طرف بیمه گذار در شروع قرارداد تعیین شده است، پرداخت کند وارد شدن واژه «فوت به هر علت» در قرارداد را حتما مورد توجه قرار دهید.

هزینه های درمانی

وقتی شما بیمه عمر یا زندگی خریداری می کنید می توانید با تنها پرداخت چندهزار تومان حق بیمه بیشتر حوادث را هم زیر پوشش بیمه ببرید.

این هم از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید و حتما بیمه نامه ای را خریداری کنید که پوشش حادثه هم داشته باشد و در قرارداد قید کرده باشد که هزینه های پزشکی ناشی از حادثه را حداقل تا 10درصد سرمایه بیمه عمر پرداخت می کند.

پوشش بیماری های خاص

در صورت انتخاب این پوشش اگر بیمه شده به هر یک از بیماری های صعب العلاج (سکته قلبی، سکته مغزی، عمل جراحی قلب باز، سرطان و پیوند اعضا) دچار شود، بیمه گر حداکثر معادل 30درصد سرمایه بیمه تا سقف 30میلیون تومان هزینه پزشکی را پرداخت خواهد کرد.

یکی دیگر از امکانات در برخی بیمه های زندگی این است که با پرداخت یک حق بیمه، دو عضو خانواده می توانند از مزایای کامل بیمه عمر و سرمایه گذاری بهره مند شوند.

مستمری در صورت ازکارافتادگی

ازکارافتادگی زودهنگام در کمین همه قرار دارد، خصوصا کسانی که در مشاغل سخت فعالیت می کنند.

وقتی بیمه عمر می خرید باید این مورد را در نظر داشته باشید و از شرکت هایی خرید کنید که این پوشش را ارائه می کنند. بیمه عمری که پوشش ازکارافتادگی ندارد، نخرید.

در سرمایه گذاری های شرکت بیمه شریک شوید

مشارکت در طرح بیمه سرمایه گذاری برخی بیمه ها فرصتی را برای شما فراهم می کند که با پس اندازهای خود سرمایه ای مناسب را در پایان قرارداد دریافت کنید.

برای این که این فرصت را از دست ندهید مدام با شرکت بیمه و مشاور خود در ارتباط باشید و از آنها بخواهید سپرده و اندوخته شما را در این گونه طرح ها مشارکت دهند.

سود های اندک حاصل از این مشارکت ها می تواند مکمل خوبی برای مستمری نهایی شما باشد.

استفاده از یک بیمه نامه برای دو عضو خانواده

یکی دیگر از خدمات جدیدی که بیمه ها به سبد خود در یک سال اخیر اضافه کرده اند این است که بیمه گذار می تواند با پرداخت یک حق بیمه علاوه بر خودش دو عضو خانواده را هم به فهرست استفاده کننده ها از مزایای کامل بیمه عمر اضافه کند.

از نحوه سرمایه گذاری پول تان اطلاع کسب کنید

نرخ سود سرمایه گذاری و همچنین پشتوانه و ضمانت آن، نکاتی هستند که افراد پیش از اقدام به هرگونه سرمایه گذاری یا پس انداز، آنها را مدنظر قرار می دهند، بنابراین در خرید بیمه نامه عمر و زندگی به این بعد هم توجه داشته باشید و از شرکت بیمه بخواهید به شما اعلام کند که چگونه پول شما را سرمایه گذاری می کند.

قابلیت افزایش یا کاهش سرمایه فوت یا حق بیمه پرداختی شما از دیگر ویژگی هایی است که یک بیمه عمر خوب می تواند داشته باشد، بدین ترتیب نه فقط دغدغه خاطر شما در مقابل تورم برطرف خواهد شد، بلکه با انتخاب خود، میزان اندوخته سازی خود را کم یا زیاد خواهید کرد.

پس بهتر است بیمه نامه ای خریداری کنید که بتوانید سرمایه یا حق بیمه خود را به هر میزان و در هر زمانی که مایل باشید افزایش یا کاهش دهید تا پوشش بیمه شما متناسب با نیاز شما در هر زمان باشد.

این را هم بدانید که اندوخته ریاضی به وجود آمده در حساب بیمه نامه شما متعلق به خودتان است و می توانید در مواقع اضطراری از حساب خود به صورت نقد یا وام برداشت کنید.

مدت زمان مناسب برای پرداخت اقساط

شما می توانید بیمه نامه را برای هر مدت زمانی که دوست دارید، بخرید. یعنی طوری تنظیم کنید که بعد از چند سال پرداخت حق بیمه بتوانید از امکانات آن استفاده کنید.

کارشناسان بیمه ای اعتقاد دارند انتخاب زمان کمتر از 5سال و بیشتر از 10سال، به وجه تجاری بیمه نامه ضربه می زند.

هرچند کسانی که بیشتر به امید بهره برداری از مستمری، این بیمه نامه را می خرند می توانند زمان بیشتری را هم با توجه به توان مالی شان انتخاب کنند.

محصولات جدید بیمه را رصد کنید

شرکت های بیمه به طور متناوب طرح ها و تسهیلات جدیدی را برای مشتریان بیمه های عمرشان ارائه می دهند.

فکر نکنید همین که قرارداد بیمه شما بسته شد دیگر لازم نیست کاری بکنید شما به عنوان یک سرمایه گذار باید همواره اخبار مربوط به این بخش را دنبال کنید.

درصورتی که خدمات یا تسهیلاتی را دیدید که موردنیاز شماست، می توانید به نمایندگی بیمه بروید و از آنها بخواهید این بخش را هم به بیمه نامه شما اضافه کنند. آنها موظف هستند این کار را انجام دهند.

بیمه نامه قابل تمدید انتخاب کنید

یکی از نکات مهم در مورد بیمه نامه عمر به خاطر سپردن زمان پایان بیمه نامه است.

شما باید قبل از پایان مدت اعتبار بیمه نامه تصمیم گرفته باشید که آیا می خواهید ادامه دهید یا نه؟ در غیر این صورت باید یک بیمه نامه جدید با نرخ ها و شرایط جدید و بدون استفاده از تخفیف های ارائه شده تهیه کنید.

به طور معمول شرکت های بیمه پس از پایان مدت زمان قیدشده، شرایط جدیدی را به شما معرفی می کنند که نرخ حق بیمه آنان نیز با آنچه پیش از این پرداخت می کردید، متفاوت است اما باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که بیمه نامه ای را خریداری نکنید که نشود آن را تمدید کرد حتی اگر نمی خواهید بیمه نامه را تمدید کنید بیمه نامه ای بخرید که قابلیت تمدید شدن داشته باشد این کار به شما کمک می کند از طرح های جدید استفاده کنید بدون این که نیاز به خرید بیمه نامه جدید داشته باشید.

به قید شدن پوشش «فوت بیمه شده به هر علت» توجه کنید

شرکت های بیمه برای کاستن از تعهدات خود، قرارداد بیمه را در مورد پوشش بیمه نامه برای متقاضی در دو نوع تنظیم می کنند. آنها احتمالا به شما پیشنهاد می کنند بیمه نامه ای بخرید که فقط در زمان حیات شما پوشش های مقرر را ارائه می دهد، توجیه شان کاهش حق بیمه است.

ما توصیه می کنیم زیر بار این پیشنهاد نروید. بیمه نامه ای بخرید که در آن پرداخت مزایا در صورت «فوت بیمه شده به هر علت» تضمین شده باشد.

علاوه بر آن خوب است توجه داشته باشید شرکت بیمه متعهد شده باشد علاوه بر اندوخته، به استفاده کنندگانی که از طرف بیمه گذار در هین قرارداد تعیین شده اند، مستمری هم پرداخت کند.

وارد شدن واژه «فوت به هر علت» در قرارداد را حتما مورد توجه قرار دهید.

عوامل موثر در حق بیمه

هزینه ای که شما برای بیمه خود می پردازید به عوامل مختلفی مانند سن، سلامتی، نحوه زندگی و شغل تان بستگی دارد، اما در کنار این عوامل ثابت، عامل های دیگری هم موثرند که تنظیم آنها در دست شماست.

به عنوان مثال، انتظار شما از بیمه نامه تان پس از مرگ یا پوشش هزینه های تحصیلی فرزندان تان.

بنابراین باید در این قرارداد تجاری تمام انتظارهایتان را طبقه بندی کنید و براساس اولویت بندی، آن را با بودجه تان تنظیم کنید.
انتهای پیام/

همشهری اقتصاد

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► دروازه پرداخت بانک ها بازهم مشکل ساز شد
زنی که چهار فرزندش را فروخت! + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر