نقش محل زندگی در بروز افسردگی فصلی

شنبه ، 7 دی 1392 ، 16:20

یک کارشناس روان‌شناسی گفت: محل زندگی افراد نقش مهمی در بروز افسردگی فصلی دارد، به طوری که این بیماری در مناطق معتدل و سردسیر رواج بیشتری دارد.

"رباب تاران" در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، اظهار کرد: افسردگی فصلی که بیشتر در فصل پاییز و زمستان بروز پیدا می‌کند به دلیل اختلال و بر هم خوردن چرخه خواب و بیداری در نتیجه کاهش نور خورشید مشاهده می‌شود.

وی تصریح‌ کرد: در رابطه با افسردگی فصلی باید به این نکته توجه داشت که در برخی موارد شدت افسردگی کم و با تغییر فصل از بین می‌رود، اما در برخی موارد شاهد شدت بیماری و ضرورت ورود پزشک متخصص برای درمان فرد احساس می‌شود.

این کارشناس روان‌شناسی با اشاره به اینکه بیشتر بیماران اذعان دارند که در نیمه دوم سال و گاهی در روزهای ابری بدخلق ‌می‌شوند، خاطرنشان‌ کرد: فردی که مبتلا به این بیماری است باید حتما به ‌دنبال رفع مشکل باشد تا افسردگی ریشه‌دار نشود و این کار نیاز به استفاده از مشاور و روانشناس و در موارد حاد تجویز دارو دارد.

تاران با بیان اینکه خستگی و خواب‌آلودگی از نشانه‌های بروز افسردگی فصلی است، خاطرنشان ‌کرد: این افراد پرخوری می‌کنند، چاق می‌شوند و توانایی فعالیت آن‌ها کم می‌شود، در حالی که در نیمه اول سال این‌گونه نیست و این فرآیند هر سال برای آن‌ها تکرار می‌شود. این نکته‌ها عموما از سوی افراد مبتلا عنوان می‌شود.

وی به روش‌های مقابله با این بیماری اشاره کرد و گفت: مردم به‌ویژه ساکنان مناطق سردسیر و کوهستانی بهتر است در فصل زمستان برای کاهش خطر بروز این اختلال حتی‌المقدور حتی در روزهای ابری از منزل خارج شوند و روزی یک ساعت چشم‌ها را در معرض نور طبیعی قرار دهند. اگر در خانه هستند پرده‌ها را کنار بزنند تا نور طبیعی روز وارد منزل شود.

این کارشناس روانشناسی ادامه داد: یک رژیم غذایی متعادل، سرشار از ویتامین و مواد معدنی در این ایام بسیار کارساز است، چرا که این کار انرژی بیشتری به فرد می‌دهد و همچنین تمایل به غذاهای شیرین و نشاسته‌دار را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود افرادی که دچار افسردگی فصلی هستند ‌در فعالیت‌های گروهی شرکت کرده و ارتباط خود را با جمع قطع نکنند، زیرا در طول زمستان، این امر کمک چشم‌گیری به فرد مبتلا می‌کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► بانکی: پیش خوان روزنامه های اقتصادی امروز،8 دی 92
رونمایی از نقشه راه 1400 بانک مرکزی ◄

مطالب مرتبط
بنر