اعلام رسمى سقوط امپراتوري

پنجشنبه ، 14 آذر 1387 ، 16:17

در حالى که در محافل سياسى و اقتصادى آمريکا، جرج بوش و مشاورين اقتصادى وي، از بکار بردن کلمه «رکود» و «سقوط» در تشريح وضعيت اقتصادى موجود آمريکا خوددارى مى کنند، مؤسسه ملى پژوهش هاى اقتصادى آمريکا با انتشار گزارشي، رسماً سقوط اقتصادى اين کشور را اعلام کرد.

  اين مؤسسه در گزارش خود خاطرنشان مى کند بنابر يکى از معيارهاى متداول سنجش، رکود و سقوط اقتصادى زمانى بوقوع مى پيوندد که سرجمع توليدات داخلى طى دو دوره پى در پى سه ماهه صفر باشد و با رشدى مواجه نشود.

اين گزارش که به استناد آمار وزارت بازرگانى آمريکا تنظيم شده است ميزان توليدات در سه ماهه ژوئيه تا سپتامبر را منفى اعلام مى دارد و بى ترديد در روزهاى آينده اين وزارتخانه ناچار خواهد شد که آمارى را منتشر کند که حکايت از کاهشى به مراتب شديدتر در سه ماه آخر سال جارى باشد.

مؤسسه پژوهش هاى اقتصادى آمريکا تصريح دارد نه تنها آمار مربوط به افت توليدات داخلى بلکه آمارهاى مربوط به افزايش نرخ بيکاري، سقوط معاملات مسکن و کاهش مکرر بهره هاى بانکى از سوى بانک مرکزى آمريکا اين سقوط را نشان مى دهد.

«تونى فراتو» يکى از سخنگويان کاخ سفيد  روز دوشنبه و در واکنش به انتشار اين گزارش گفته است کار مؤسسه پژوهش هاى اقتصادى پرداختن به وضعيت اقتصادى در يک فاصله زمانى خاص است و «از نظر ما اهميت در اين است که چه اقداماتى براى مقابله با آن انجام گرفته است.»

وى در ادامه سخنان خود اضافه کرد که «مهم ترين کار در حال حاضر براى اقتصاد کشور اين است که وضعيت مالى و اعتبارى را به حال عادى برگردانيم و بازار مسکن را به حرکت درآوريم و اين کارى است که ما روى آن تمرکز داريم.»

ناظران اقتصادى بر اين عقيده اند که از سال 1981 تاکنون اين شديدترين افت اقتصادى است که آمريکا دچار آن شده است. سقوط شديد ارزش سهام نيويورک ارزش سهام  در بازار نيويورک که روز جمعه با افزايش نزديک به 10 درصدى خود، بارقه اميدى در دل آمريکايى هاى وحشت زده دميده بود، در پى انتشار گزارش مؤسسه ملى پژوهشهاى اقتصادى و اعلان رسمى سقوط اقتصادى کشور، بطور بى سابقه اى کاهش يافت.

منبع: روزنامه کیهان

► تشريح جزئيات اصلاحيه قانون چک
نرخ ارزهاي خارجي در بازار تهران ◄

مطالب مرتبط
بنر