خودرو رسما گران شد+جدول قیمت ها

دوشنبه ، 18 فروردين 1393 ، 11:54



خودروسازان داخلی با اعمال هزینه‌های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، قیمت محصولات خود را رسما افزایش دادند، افزایشی که البته از ناحیه دولت بوده و طی چند سال گذشته گریبان کالاهای تولید داخل و وارداتی به کشور از جمله «خودرو» را گرفته است.

طبق تصمیم دولت، هزینه مالیات بر ارزش افزوده از شش درصد در سال 92 به هشت درصد در سال جدید رسیده و از آنجاکه این بار هزینه بر دوش مشتریان است، تولیدکنندگان و واردکنندگان آن را روی قیمت محصولات خود می‌کشند که خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حساب، قیمت انواع خودروهای داخلی و وارداتی از ابتدای امسال به میزان 2درصد افزایش پیدا کرده که برای خودروهای داخلی حداکثر 2 میلیون و 560 هزار تومان آب خورده است.

با توجه به آنکه خودروهای وارداتی قیمت بالاتری نسبت به داخلی‌ها دارند، طبعا هزینه ناشی از اعمال مالیات بر ارزش افزوده روی آنها نیز بیشتر خواهد بود. به‌عنوان مثال، برای خودرویی که قیمت آن در نمایندگی 200 میلیون تومان است، اعمال مالیات بر ارزش افزوده، چهار میلیون تومان به قیمت این خودرو می‌افزاید. اما رشد قیمت خودرو به دلیل افزایش مالیات بر ارزش افزوده در حالی است که خودروهای داخلی و خارجی افزایش قیمت رسمی دیگری نیز در آینده نزدیک خواهند داشت و آن به هزینه بیمه شخص ثالث مربوط می‌شود.

قوه قضائیه همواره با آغاز سال جدید، میزان دیه را افزایش می‌دهد و بر همین اساس گفته می‌شود مبلغ دیه کامل با افزایشی حدودا 30 درصدی از 154 میلیون تومان در ماه حرام به حدود 203 میلیون تومان در ماه حرام افزایش خواهد یافت. ازآنجاکه افزایش میزان دیه رشد هزینه‌ شرکت‌های بیمه‌گر را به‌دنبال دارد و این شرکت‌ها نیز هزینه برخی خدمات خود به ویژه بیمه شخص ثالث خودروها را افزایش می‌دهند، با این حساب نرخ بیمه شخص ثالث نیز رشد خواهد کرد.

البته میزان رشد نرخ بیمه شخص ثالث خودروها کمتر از میزان افزایش دیه است، بنابراین اگر فرض افزایش نرخ دیه را همان 30 درصد در نظر بگیریم، هزینه بیمه شخص ثالث خودروها رقمی کمتر از این میزان افزایش خواهد یافت.

نرخ بیمه شخص ثالث البته برای انواع خودروها متغیر است، به نحوی که برای خودروهایی که زیر چهار سیلندر هستند، یک نرخ، برای خودروهای چهار سیلندر، نرخی متفاوت و برای بالای چهار سیلندرها و پراید به طور خاص، نرخ‌های دیگری لحاظ می‌شود.

طبق مصوبه سال 92، هزینه بیمه شخص ثالث خودروهای زیر چهار سیلندر، نزدیک به 505هزار تومان، پراید حدود 600 هزار تومان، سایر چهار سیلندرها 701 هزار تومان و بالای چهار سیلندرها نیز 885 هزار تومان در این سال بوده که برای سال جدید احتمالا حدود 30 (کمتر از 30 درصد) درصد به مبالغ موردنظر اضافه خواهد شد.

اگر افزایش قیمت بیمه شخص ثالث را همان 30 درصد فرض کنیم، هزینه این بیمه برای خودروهای زیر چهار سیلندر، پراید، سایر چهار سیلندرها و بالای چهار سیلندر، به ترتیب 151 هزار و 500 تومان، 180 هزار تومان، 210 هزار و 300 تومان و 265 هزار و 500 تومان آب خواهد خورد.

با این حساب، قیمت خودروهای داخلی و خارجی در سال جاری علاوه‌بر رشدی که از ناحیه مالیات بر ارزش افزوده متحمل خواهد شد، بابت بیمه شخص ثالث نیز رشد خواهد کرد و تازه به این دو مورد باید هزینه مربوط به شماره‌گذاری خودروها را بیفزاییم. در نتیجه اینکه قیمت رسمی خودرو طی امسال حداقل 500 الی 600 هزار تومان (برای پراید به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو کشور) رشد خواهد کرد.

این در حالی است که ظاهرا خودروسازان به‌دنبال افزایش قیمت محصولات خود به دلیل رشد هزینه‌های تولید نیز هستند و اگر حرف شان به کرسی بنشیند، چندی دیگر شاهد رشد قیمت خودروها نیز خواهیم بود. در واقع خودروسازان تاکید می‌کنند که افزایش قیمت‌های فعلی، طبیعی و هر ساله بوده و ارتباطی با رشد هزینه‌های تولید ندارد. در این مورد مدیرفروش ایران‌خودرو در گفت و گو با «تسنیم» تاکید کرده که هنوز تصمیم نهایی در مورد قیمت خودرو در سال ۹۳ اتخاذ نشده است.

عبدالله بابایی گفته که امسال با در نظر گرفتن افزایش مالیات بر ارزش افزوده که دولت هر ساله از بخش‌های مختلف دریافت می‌کند قیمت خودروها نیز معادل با آن دو درصد افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه این افزایش قیمت هیچ ارتباطی با خودروسازان نداشته و هر ساله انجام می‌شود، تاکید کرده که علاوه‌بر پرداخت مالیات بر ارزش افزوده امسال احتمالا نرخ دیه نیز افزایش پیدا می‌کند که این امر تاثیرات خود را بر قیمت خودرو خواهد گذاشت. به گفته بابایی، دریافت این هزینه‌ها از خودروسازان تحت عنوان حقوق دولتی است ولی دولت هنوز تصمیم نهایی را در مورد قیمت خودرو در سال 93 نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت اکثر کالاهای مصرفی مردم نسبت به ماه‌های گذشته افزایش پیدا کرده است، گفت: حال این پرسش مطرح است که چرا با افزایش هزینه‌های تولید مردم توقع کاهش قیمت خودرو را دارند. تغییر قیمت رسمی خودروها اما به سراغ قیمت جدید خودروها در سال جدید برویم، قیمت‌هایی که تنها ناشی از اعمال هزینه مالیات بر ارزش افزوده است و در آینده هزینه مربوط به بیمه شخص ثالث و شماره‌گذاری نیز به آنها اضافه خواهد شد.

در حالت کلی؛ دو درصد به قیمت خودروهای داخلی طی سال جدید اضافه شده که حداقل 370 هزار تومان (برای پراید به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو تولید داخل) و حداکثر دو میلیون و 560 هزار تومان (برای نیسان تیانا به‌عنوان گران‌ترین خودرو مونتاژ داخل)، برآورد می‌شود. به‌عنوان مثال، قیمت پراید 300 هزار تومان گران شده و خودرویی مثل تیبا نیز نزدیک به 380 هزار تومان رشد قیمت داشته است.

همچنین خودرویی مانند مگان دو هزار سی‌سی، سال گذشته قیمتی حدود 75 میلیون تومان داشته، اما طبق بخشنامه جدید پارس خودرو، قیمت آن با توجه به اعمال مالیات بر ارزش افزوده، به حدود 76 میلیون و 600هزار تومان رسیده است؛ یعنی افزایشی یک میلیون و 600 هزار تومانی. مدل دنده ای و 1600 سی‌سی مگان نیز رشد قیمتی حدودا یک میلیون و 480 هزار تومانی را در سال جدید به خود می‌بیند.

نیسان تیانا نیز که در حال حاضر گران‌ترین خودرو تولید داخل به حساب می‌آید، با افزایش قیمتی 2میلیون و 560 هزار تومانی، فعلا 138 میلیون و 159 هزار تومان قیمت دارد. قیمت خودرو وارداتی رنو کولیوس نیز که پارس خودرو واردات آن را بر عهده دارد، به 165 میلیون و 610 هزار تومان در تیپ 2 رسیده و این یعنی بیش از سه میلیون تومان به قیمت آن اضافه شده است.

اما در بین محصولات ایران‌خودرو نیز هر سه مدل پژو 405 افزایش قیمت 2 درصدی را متحمل شده‌اند، به نحوی که مثلا مدل GLX آن در حال حاضر و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، 27 میلیون و 480هزار تومان قیمت دارد و مدل SLX آن نیز یک میلیون و 600 هزار تومان گران‌تر است. پژو پارس نیز که ایران‌خودرو سه مدل از آن را تولید می‌کند، افزایش قیمتی دو درصدی را از ناحیه مالیات بر ارزش افزوده متحمل شده، به نحوی که مدل LX آن قیمتی برابر با 35میلیون و 99 هزار تومان دارد.

قیمت پارس معمولی دوگانه سوز نیز به بیش از 34 میلیون تومان رسیده و پارس سال هم خودرویی فعلا 32 میلیون و 550 هزار تومانی به حساب می‌آید. همچنین قیمت پژو 206 تیپ 5 نیز به 35 میلیون و 225 هزار تومان صعود کرده و مدل صندوقدار و V8 آن هم حدود به35 میلیون و 740 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. از سمند هم خبر می‌رسد که مدل LX و بنزینی آن قیمتی حدودا 27 میلیون و 130 هزار تومانی پیدا کرده و مدل EF7 این محصول نیز 28 میلیون و 430 هزار تومان قیمت دارد.

بنابر بخشنامه ایران‌خودرو، قیمت تندر-90 مدل E2 هم به بیش از 36 میلیون و 150 هزار تومان رسیده و مدل اتومات آن نیز نزدیک به 46 میلیون و 500 هزار تومان قیمتگذاری شده است. همچنین رانا نیز 30 میلیون و 756 هزار تومان قیمت دارد و ویتارای اتومات نیز حالا خودرویی حدودا 134 میلیونی به حساب می‌آید.

دنیای اقتصاد

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► 7روش برای تشخیص کالاهای تقلبی
نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز 18 فروردین 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر