کارت هایی که وقتی لازمشان داریم به درد نمی خورند!

دوشنبه ، 1 ارديبهشت 1393 ، 08:02

 

در فرهنگ آكسفورد، كارت  چنین تعریف شده است: «كارتی كه بانك یا غیر آن در اختیار مشتری قرار می دهد و او می‌تواند كالا و خدمات مورد نیاز خود را دریافت كند.»  تعریف خیلی ساده ، روان و مناسبی است اما حقیقت این است که اگر این تعریف درست باشد پس یا ما کارت بانکی نداریم و یا اینکه برای کارت بانکی باید تعریف بومی ارائه گردد.

به گزارش بانکی دات آی آر، روز گذشته کارت های بانکی و دستگاه های کارت خوان باز هم به مشکل برخوردند و کار خرید و فروش را برای مردم دشوار کردند.

انگار دیگر یک سنت انکار ناپذیر شده که هر گاه جشن ، عید و یا مناسبت خاصی می شود که تعداد تراکنش ها بالا می رود سیستم کلا تعطیل می شود و باید برویم سراغ روش های سنتی مرسوم خودمان و اسکناس های دوست داشتنی.

اینکه سیستم بانکداری الکترونیک سال به سال در کشور پیشرفت کرده جای شکی نیست اما در مواقع شلوغی و مصرف است که نیاز به کارت های بانکی بیشتر احساس می شود در غیر اینصورت بهتر است اصلا در اوقات عادی سال هم سعی کنیم به کارت های بانکی عادت نکنیم که وقتی به مشکل برخورد غصه نخوریم!! یا حداقل غافلگیر نشویم.

به استناد تاریخ و فرهنگ بریتیکا استفاده از این كارت در امریکا به دهه 1920 برمی‌گردد. زمانی كه بعضی از هتل‌های زنجیره‌ای و شركت‏های نفتی آمریكا، مشتریان خودرا تشویق به استفاده از این كارت كردند.

این فناوری غیربومی سالهاست میهمان مبادلات روزمره ما ایرانی ها شده و علارغم گسترش استفاده از آن هنوز اشکالات سیستمی و مشکلات فرهنگی زیادی در استفاده از آن وجود دارد.

از رمزهایی که در فروشگاه ها فریاد زده می شوند تا کارت هایی که به هم قرض می دهیم و رمزهای ساده ای که به سادگی لو می روند.

به نظر می رسد سنت ورود تکنولوژی بدون فراهم ساختن زیر ساخت های تکنولوژیک و فرهنگی حالا حالا ها دست از سرما برنخواهد داشت.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► حکایت وام هایی که اصلا وام نیستند!
سهمیه بنزین اردیبهشت ماه واریز شد ◄

مطالب مرتبط
بنر