به توصیه 3 دسته از افراد گوش ندهید!

سه شنبه ، 30 ارديبهشت 1393 ، 11:55


هر کسی ممکن است در طول روز به ما مشاوره دهد یا توصیه هایی را در زمینه های مختلف چه کار چه زندگی به ما بدهد همچنین گاهی اوقات این توصیه ها باعث اثر گذاری زیاد روی افراد شده و آنها را به گرفتن تصمیم جدید یا تغییر نظرشان نسبت به یکسری از مسائل سوق میدهد. شنیدن نظر دیگران و مشورت کردن امر بسیار پسندیده و ضروری است چون همیشه ما به تنهایی نمیتوانیم تصمیم بگیریم و حتما نیاز به افراد با تجربه تر و پخته تر برای انجام تصمیمات مهم داریم اما برخی از افراد هستند که نمیتوانند مشاوران خوبی برای دیگران باشند.

 

 


به گزارش گروه خبری بانکی دات آی آر مشاوره با دیگران باید با دقت صورت بگیرد آن کسی که با وی مشورت میکنید باید کاملا از لحاظ تجربه و فکر از شما ورزیده تر باشد تا بتواند راهنمایی تان کند بنابراین همیشه به ما توصیه میشود که با بزرگترها و افراد با تجربه تر در کارهای مان مشورت کنیم. در زندگی و کار نیاز به مشاوره هست اما مشاوره با 3 دسته از افراد توصیه نمیشود.


1-افراد بیش از حد مغرور و مطمئن به خود. این افراد برای مشورت کردن توصیه نمیشوند زیرا این افراد دارای خود بزرگ بینی هستند و معمولا نمیتوانند واقعیت را ببینند به دلیل اطمینان بیش از حد به خودشان همیشه تنها از دید خود به موضوعات مختلف نگاه میکنند. این افراد همیشه میپندارند که نظر خودشان و توصیه های شان در حیطه کاری بهترین است و خود را باهوش دانسته و تجربیات خود را ارزشمند به حساب می آورند این در حالی است مشورت یعنی ابعاد مختلف را بررسی کردن نظر دیگران را پرسیدن و از فکر دیگران استفاده کردن نه اینکه یک بعدی باشیم و سر سختانه روی نظر خود بایستیم.


2-افراد بیش از حد ترسو و محتاط. در هر صنعتی مشاوران شرکت های موفق همیشه توصیه میکنند روی نوآوری و خلاقیت سرمایه گذاری شود اما افراد محتاط یا بیش از حد ترسو همیشه نگران از دست رفتن سرمایه شان در گام های بعدی یا فرصت های جدید هستند البته این موضوع با ریسک کردن و قدرت ریسک پذیری متفاوت است سرمایه گذاری ها معمولا ریسک هم دارند اما افراد ترسو نمیتوانند پیشرفت کنند چون از روی احتیاط فرصت های جدید را از دست میدهند و همیشه مانع پیشرفت خود و دیگران میشوند در کوتاه مدت تست استراتژی ای جدید به هر تیم کاری تجربیاتی را می آموزد بنابراین ترس زیاد این افراد همیشه باعث بروز استرس در دیگران میشود.


3-افرادی که رقیب شما هستند هم میتوانند برای شما توصیه هایی نه چندان موثر داشته باشند البته این همیشگی نیست اما امروزه با وجود برندهای مختلف و کارخانه جات فراوان شلوغی در بازار تجارت و رقابت تنگاتنگ باعث میشود که رقبا در یک صنعت از یکدیگر سبقت بگیرند البته هیچ کارفرمایی با رقیب خود مشورت نمیکند اما گاهی در برخی از تجارت ها شما با دیگران مشترک المنافع هستید و ممکن است حتی ارتباط کاری هم داشته باشید یا همکاری کنید بنابراین همیشه از توصیه و مشورت با رقیبان خود بپرهیزید چون در هر صورت شما با رقیبتان تضاد منافع دارید و هر کدام به دنبال اهداف مشخص؛ اما چگونه باید مشورت کنیم؟ با چه کسانی مشورت کنیم؟


•    مشورت کردن را کلی در نظر بگیرید از افرادی که با تجربه هستند نظرشان را بپرسید تا اینکه بخواهید از آنها راهکار بگیرید سوالاتی خاص در حیطه کاری که برای شما پاسخش نامفهوم است را از دیگران بپرسید تا راهنمایی تان کنند.


•    یافتن فرد مناسب برای مشورت از همه چیز مهم تر است کسی که با شما هیچ تضاد منافعی ندارد و مایل به راهنمایی شما نیز هست.


•    با کسی مشورت کنید که در موفقیت شما سهمی دارد این شخص دلسوزانه تر عمل میکند و تعهد بیشتری هم نسبت به شما خواهد داشت.


•    از مشاوران متعدد استفاده کنید و سوالاتی که استراتژیک هستند را بپرسید. وقتی که پاسخ های متفاوت رو به رو شدید میتوانید با توجه به شرایط تصمیم بگیرید که کدام یک بیشتر به نفع شماست.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► لاریجانی: برخی مفسدان اقتصادی اعدام خواهند شد
فرزندبکام،کارگرکافی شاپ شد!/عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر