سریع‌تر زندگی کنید!

سه شنبه ، 24 تیر 1393 ، 11:19


بعضی‌ها وقت برایشان همیشه طلاست. برای این افراد یک پیشنهاد اساسی این است که از خدمات الکترونیک شهر استفاده کنند.

استفاده از اين خدمات براي انجام برخي از فعاليت‌ها، مثل كارهاي بانكي و پيگيري پرونده‌هاي مختلف و... كم‌كم براي شهروندان به يك عادت تبديل شده تا جايي كه براي انجام كارهاي ديگر هم سراغ مراجع و سامانه‌هايي را مي‌گيرند كه به‌صورت الكترونيكي كار آنها را راه بيندازند. خيلي از نهادها و اداره‌ها و شركت‌ها هم براي راحت‌تر شدن كار خودشان، جلوگيري از ازدحام مراجعان و كاهش زمان رسيدگي به ارباب‌رجوع، با مراكز خدمات الكترونيك مختلف شهر قراردادهايي دارند؛ طوري كه در برخي از موارد، پيگيري موضوع جز از طريق اين دفاتر امكانپذير نيست. لابد تا به حال به دلايل مختلف سر و كارتان با يكي از اين مراكز افتاده است. تعداد اين مراكز در شهر تهران و شهرهاي ديگر كم نيست. با فعاليت برخي از اين دفاتر خدمات الكترونيك آشنا شويد.

پليس +10

اينجا پليس‌ها حضور ندارند
پليس +10، همانطور كه از اسمش پيداست، خدمات الكترونيك در حوزه انتظامي را به شهروندان ارائه مي‌دهد. پرداخت جريمه‌هاي رانندگي يكي از خدمات ارائه شده در اين دفاتر است. درخواست براي اعزام به خدمت وظيفه عمومي، درخواست معافيت از سربازي و ساير اموري كه به نظام وظيفه مربوط است، در دفاتر پليس+10پيگيري مي‌شود. سراغ كارت هوشمند معافيت از سربازي يا پايان خدمت را نيز از همينجا بگيريد. انگشت‌نگاري و گواهي سوء پيشينه براي استخدام در انواع مشاغل يا براي استفاده‌هاي ديگر را بايد در اين دفاتر انجام دهيد. براي دريافت گذرنامه هم سر و كارتان با پليس +10است. كارهايي كه به بحث يارانه‌ها اختصاص دارد، اعم از دريافت نقدي يارانه‌ها، تغييراتي كه در تعداد اعضاي خانوار به‌وجود آمده و... از طريق اين دفاتر انجام مي‌شود. تعويض، تمديد يا گرفتن المثني براي گواهينامه رانندگي هم نياز دارد تا يك تُك پا به دفاتر پليس +10سر بزنيد. براي تشخيص گروه خوني و آزمايش‌هاي ديگر معرفي‌نامه از اين دفاتر را فراموش نكنيد. صدور كارت سوخت و انجام امور مربوط به آن هم در دفاتر خدماتي پليس +10قابل پيگيري است.

بانكداري الكترونيك

كارهاي بانكي در داخل خانه
حتماً تا به حال از بانكداري الكترونيك در تبليغات تلويزيوني زياد شنيده‌ايد؛ رفتن تا خود بانك، ايستادن در نوبت‌هايي كه گاهي خيلي طولاني است و بازماندن از ساير كارهاي روزانه و بسياري ديگر از كارهايي كه تا قبل از الكترونيكي شدن بانكداري بايد انجام مي‌داديد با استفاده از بانكداري الكترونيك قابل دسترسي است و هر شهروندي تنها با اتصال به اينترنت و داشتن رمز كاربري، مي‌تواند به كارهاي بانكي خود رسيدگي كند. خريد اينترنتي يكي از مزاياي استفاده از خدمات بانكداري الكترونيك است؛ پرداخت قبض‌ها از طريق تلفن يا اينترنت، اطلاع از موجودي حساب، آخرين گردش‌هاي حساب بانكي، پرداخت اقساط، انتقال موجودي و بسياري ديگر از خدمات بانكي. كافي است كارت الكترونيكي بانك مورد نظر را داشته باشيد و براي انجام فعاليت‌هاي اينترنتي يا الكترونيكي خود، رمز عبور را لازم داريد. عابر بانك‌ها نقش زيادي در بانكداري الكترونيك دارند. بسياري از خدمات بانك‌ها از طريق اين باجه‌هاي كوچك كنار خيابان امكان‌پذير است. اين روزها تا خريد شارژ تلفن همراه را هم با اين عابر بانك‌ها مي‌توان انجام داد.

خدمات پورتال هاي شهرداري

شهرتان يك شهر الكترونيك است
شهر الكترونيك، نياز به پايگاهي الكترونيكي هم دارد تا با مراجعه به آن بتوان به بخشي از نيازهاي شهروندان پاسخ گفت. در واقع برخي از خدمات الكترونيك شهر، اين قابليت را دارند كه توسط خود شهروندان پيگيري شوند. وجود پايگاه‌هايي براي دسترسي به اين خدمات در شهر لازم و ضروري به‌نظر مي‌رسد. پورتال شهرداري تهران اين خدمات را در اختيار شهروندان قرار مي‌دهد. مشاهده آخرين وضعيت پرونده شهرسازي، مشاهده قبوض نوسازي و پسماند، مشاهده فيش حقوقي كاركنان شهرداري، فيش حقوقي بازنشستگان و استعلام عوارض خودرو ازجمله امكانات اين پورتال است. بانك اطلاعات شهر از ديگر امكانات الكترونيكي شهر است كه با در اختيار داشتن نسخه موبايل آن مي‌توان مراكزي مثل داروخانه‌ها، مراكز آموزشي، مراكز درماني و اطلاعات ديگر شهري را جست‌وجو و مكان‌يابي كرد. وجود شبكه‌هاي اجتماعي مجازي و پورتال‌هاي محلي امكان استفاده از نقشه هر محله، اطلاعات گردشگري مجازي، بانك اطلاعاتي و جمعيتي محله، سامانه كتابخانه‌هاي شهر و... را در دسترس شهروندان قرار مي‌دهد.

دفاتر پيشخوان دولت

خدماتي كه در همين كنار شماست
دفات خدماتي پيشخوان دولت در واقع به ارائه خدمات دولتي و عمومي و غيردولتي به‌صورت الكترونيكي مي‌پردازند. كاهش تصدي‌گري‌ها و سرعت بخشيدن به پاسخگويي به تقاضاها ازجمله اهداف شكل‌گيري دفاتر پيشخوان دولت است. خدماتي مثل پست، پست بانك، خدمات ارتباطات و... در اين دفاتر ارائه مي‌شود. مثلاً براي رفع قطعي تلفن همراه خود يا برق و تلفن خانه بر اثر عدم‌پرداخت به موقع، بايد به اين دفاتر مراجعه كنيد. تعويض سيم‌كارت تلفن همراه يا گرفتن سند آن هم در دفاتر پيشخوان دولت پيگيري مي‌شود. شايد يكي از دوست داشتني‌ترين خدماتي كه دفاتر پيشخوان دولت انجام مي‌دهند، در زمينه تلفن همراه باشد كه آن هم رسيدگي به درخواست شهروندان براي جلوگيري از ارسال پيامك‌هاي تبليغاتي براي آنهاست. دَك كردن مزاحم‌هاي تبليغاتي براي برخي از شهروندان به‌صورت يك خواسته جدي در آمده است. خدمات مربوط به ثبت احوال، شناسنامه و كارت ملي در دفاتر پيشخوان دولت ارائه مي‌شود. در حال حاضر بيش از 60هزار دفتر پيشخوان دولت در سراسر كشور مشغول به‌كار هستند.

كتابخانه الكترونيك

كتاب بخوانيد، آن هم در اينترنت
گاهي لازم است قبل از مراجعه به كتابخانه‌، از اينكه كتاب مورد نظرتان در دسترس است يا نه مطمئن شويد تا اين همه راه را، بيهوده نرفته باشيد. «سامانه كتابخانه شهر» كمك مي‌كند تا از طريق اينترنت، به اطلاعات مورد نيازتان درباره كتابخانه‌هاي عمومي شهر دسترسي پيدا كنيد و قبل از رفتن به كتابخانه، كتاب مورد نظر خود را جست‌وجو و رزرو كنيد. اين امكان براي شهرونداني ميسر است كه قبلاً در كتابخانه‌هاي شهر عضو شده باشند و اطلاعات‌شان در سامانه كتابخانه‌هاي شهر وجود داشته باشد. اين سامانه امكانات زيادي را در اختيار شهروندان مخاطب قرار مي‌دهد. ازجمله اينكه با جست‌وجو درباره يك كتاب در كتابخانه مورد نظر، اگر آن كتاب در كتابخانه موجود نباشد، سامانه به سراغ كتابخانه‌هاي اطراف مي‌رود و در صورت وجود آن كتاب در كتابخانه‌هاي ديگر، سامانه آن را براي كاربر رزرو مي‌كند. اين جست‌وجو در سطح كتابخانه‌هاي محله و منطقه و در نهايت كل شهر وجود دارد. يعني هر شهروند با عضويت در يكي از كتابخانه‌هاي عمومي شهر، مي‌تواند از امكانات تمام كتابخانه‌ها استفاده كند.

700دفتر طلايي

دفاتر خدمات الكترونيك نيروي انتظامي يا همان پليس +10در تهران كم نيستند. قطعاً در هر منطقه‌اي حداقل 2 دفتر پليس +10وجود دارد. در كل بيش از 700دفتر خدمات الكترونيك نيروي انتظامي در سراسر كشور وجود دارد. اين دفاتر در شهرهايي كه جمعيت بالاي 50هزار نفر داشته باشد داير مي‌شود.

نمونه‌اي در دستان شما
يك نگاه به كارت‌بليت‌هاي الكترونيكي متروي‌تان بيندازيد؛ كه نمونه بارزي است از خدمات شهري كه الكترونيك شده. اين كارت‌ها شما را از ايستادن در صف‌هاي گاهي طولاني مدت تهيه بليت يا پرداخت سنتي كرايه اتوبوس معاف كرده‌اند.ضمن آنكه از تخفيف هم بهره مي‌برند.

خانه‌هاي آي. تي
خانه‌هاي آي. تي در سراي محله‌ها هم يكي از مراكزي است كه خدمات الكترونيكي را در اختيار شهروندان قرار مي‌دهند. در واقع شهروندان با استفاده از سامانه‌هاي مستقر در اين خانه‌ها مي‌توانند نيازهاي روزمره خود را به‌صورت الكترونيكي دنبال كنند. فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي بيشترين حجم محتواي برنامه خانه‌هاي آي. تي است؛ جايي كه شهروندان، به راحتي مي‌توانند به آنها مراجعه كنند.

سايت ‌شهري براي همه
به سايت Tehran. ir مراجعه كنيد. اين آدرس سايتي است كه شهرداري تهران خدمات الكترونيك خود را در آن قرار داده تا شهروندان بتوانند با دسترسي آسان از آن استفاده كنند. سامانه 137و 1888، آدرس‌ياب شهري، مشاهده پرونده شهرسازي، جست‌وجوي اموات در بهشت زهرا(س) و خدمات الكترونيك ديگر در اين سايت بارگذاري شده‌اند.

گردشگري بي‌حضور فيزيكي
وقتي همه امور شهري قابليت الكترونيكي شدن را دارند حتماً در حوزه گردشگري هم مي‌توان پاي خدمات الكترونيكي را وسط كشيد. گردشگري مجازي در تهران، سامانه‌اي است كه در سايت شهرداري تهران قابل دسترسي است.

همشهری آنلاین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► شدیدترین سقوط طلا در هفت ماه گذشته
خرج های یهویی ! ◄

مطالب مرتبط
بنر