نان هم گران می‌شود؟

سه شنبه ، 25 شهریور 1393 ، 08:05


وطن امروز: معاون اجرایی رئیس‌جمهور از دستور کار دولت برای اصلاح قیمت آرد و نان خبرداد. محمد شریعتمداری در این‌باره افزود: به طور قطع تغییر قیمت نان با رویکرد حمایت از مصرف‌کنندگان صورت می‌گیرد و در حال انجام کار کارشناسی در این‌باره هستیم. شریعتمداری ادامه داد: دولت اصلاح قیمت آرد و نان را در دستور کار قرار داده است و بر این اساس در حال جمع‌آوری نظرات کارشناسی دستگاه‌های مختلف دولت هستیم. معاون اجرایی رئیس‌جمهور اضافه کرد: در حال حاضر صنعت نان کشور شرایط مناسبی ندارد در حالی‌که در دولت قبل، تصمیمات مناسبی برای یارانه نان گرفته شد که یارانه را از حالت غیرمستقیم به مستقیم تبدیل کرد، ضمن اینکه قیمت نان واقعی شد. وی تصریح کرد: در چنین شرایطی، نانواها روش‌های پخت خود را اصلاح کرده و تولید نان‌های صنعتی رشد خوبی یافت اما توقف تغییر قیمت نان در 5/2 سال اخیر عاملی در راستای بروز مشکلات در کیفیت نان شده است. به‌گفته شریعتمداری، اکنون دولت سعی در ریشه‌یابی مسأله را صورت داده تا تصمیماتی بگیرد که حداقل فشار به مردم وارد شود. وی اظهار داشت: برای اصلاح قیمت آرد و نان از سازمان‌های مختلف از جمله سازمان حمایت سازمان بازرگانی دولتی، سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه‌ها نظرات کارشناسی اخذ شده تا تصمیماتی که در رابطه با قیمت نان گرفته می‌شود کاملا کارشناسی شده باشد.

همه دارند ضرر می‌کنند

درهمین حال، قائم‌مقام رئیس‌ کانون انجمن‌های صنفی آردسازی ایران با بیان اینکه درباره قیمت گندم و زمان اعلام آن به‌درستی تصمیم‌گیری شده ولی درباره قیمت آرد و نان کوتاهی بزرگی صورت گرفته و تبعات ناشی از آن گریبان صنعت آرد و نان و حتی مردم و خود دولت را نیز گرفته است،‌ تأکید می‌کند: دولت هم‌اکنون گندم را به قیمت تضمینی کیلویی1050 تومان خریداری می‌کند و به نرخ 465 تومان به کارخانجات می‌فروشد، یعنی در هر کیلو 585 تومان (بدون در نظر گرفتن هزینه‌های تبعی) یارانه پرداخت می‌کند. ضمن اینکه یارانه سرانه نقدی به ازای هر نفر 45500تومان در ماه را نیز پرداخت می‌کند به امید آنکه در قیمت نان تغییری ایجاد نشود و به ظاهر نیز در قیمت نان تغییری ایجاد نشده اما درواقع مردم نان را به 2 برابر قیمت مصوب خریداری می‌کنند. حسین یزدجردی با تصریح اینکه وقتی قیمت نان به‌موقع اعلام نشود، طبیعی است که افزایش هزینه‌های تولید نان در قالب کم کردن وزن نان نمود پیدا می‌کند، یادآور شد که کم‌کردن وزن چانه یعنی کاهش موثر در کیفیت نان یعنی مردم هم نان را گران می‌خرند هم بی‌کیفیت. به گفته یزدجردی، از طرفی قیمت واگذاری گندم به کارخانجات کمتر از نصف قیمت گندم در بازار است درنتیجه در این بخش نیز فساد حاکم می‌شود. وی ادامه می‌دهد که در حال حاضر از وضع پیش آمده هم دولت ناراضی است چون یارانه هنگفتی پرداخت می‌کند و کارخانجات آرد ناراضی هستند چون 2 سال است که به‌رغم افزایش وحشتناک هزینه‌ها، آرد را به قیمت سال 1391 می‌فروشند. به اعتقاد او، نانوا هم ناراضی است، چه 2 سال است قیمت تغییر نکرده و از همه مهم‌تر مردم ناراضی‌اند که نان را گران و بی‌کیفیت می‌خرند.

دلالان آرد به خط شدند

در همین حال رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم در این‌‌باره به «وطن‌امروز» می‌گوید: وجود مابه‌التفاوت قیمت میان گندم تا آرد باعث به وجود آمدن فساد در نانوایی‌ها شده به همین دلیل دولت دیگر نباید به نان یارانه بدهد. محمدجواد کرمی با بیان این پیشنهاد که بهتر است رقم یارانه نان از 4500 تومان به 10 هزار تومان افزایش پیدا کند، می‌گوید: با افزایش یارانه نقدی نان، دولت می‌تواند قیمت گندم و آرد را واقعی کند بدین صورت که هر کیلوگرم گندم را به قیمت 1100 تومان از کشاورز بخرد و هر کیلوگرم آرد را به قیمت 1400 تومان به نانوایان بفروشد. به تأکید کرمی، با چنین افزایش قیمتی، بهای نان نیز حدود 30 تا 40 درصد گران می‌شود که مشکلی ایجاد نخواهد کرد.  کرمی معتقد است بخش گندم، آرد و نان بهترین پاسخ را به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در یک‌سال اول اجرای قانون داد و موجب صرفه‌جویی عظیمی در این بخش شد. حتی در آن زمان حدود 400 باب نانوایی در کورس رقابت از گردونه خارج شد اما اکنون آن تعداد نانوایی به‌دلیل کسب سود حاصل از مابه‌التفاوت قیمت گندم تا نان دوباره بازگشایی شده‌اند. رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم در ادامه این گفت‌و‌گو با اشاره به رقم قابل توجه این مابه‌التفاوت که برای هر 10 کیسه آرد حدود 200 هزار تومان است، می‌گوید: نانوایان از چنین سودی نمی‌گذرند. کرمی تصریح می‌کند: هم‌اکنون مردم قیمت واقعی نان را پرداخت می‌کنند چراکه وزن چانه‌های خمیر نانوایی‌ها بسیار کوچک‌تر و کم‌وزن‌تر از یک‌سال پیش است و این کاهش وزن برای انواع نان‌ها اتفاق افتاده است.  گفتنی است، نان سنگک که در گروه نان‌های حجیم قرار دارد اکنون آنچنان از ضخامتش کم شده که بیشتر شبیه لواش است تا سنگک. رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم با این استدلال که مردم به آن اندازه که پول می‌دهند، نان واقعی را دریافت نمی‌کنند، خاطرنشان می‌کند: چرا وقتی چنین واقعیتی در بازار نانوایی و نان کشور وجود دارد و نانوایان کم‌فروشی می‌کنند،‌ به این قیمت‌ها رسمیت نبخشیم و قیمت گندم‌، آرد و نان را آزادسازی نکنیم تا همه از جمله کشاورز، آردساز و نانوا و در نهایت مصرف‌کننده نان قیمت واقعی آنچه را می‌خرند، بپردازند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► چگونه از فرسودگی شغلی مصون بمانیم؟
سقف جدید انتقال وجه اینترنتی تعیین شد ◄

مطالب مرتبط
بنر