تامین کسری بودجه با حذف یارانه‌ها

پنجشنبه ، 3 بهمن 1387 ، 11:02

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن رد موافقت دولت با افزایش قیمت ارز به ویژه دلار در بازار داخلی برای جبران كسری بودجه اعلام کرده است که دولت بودجه سال آینده را دو سقفی به مجلس پیشنهاد خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانکی سید شمس الدین حسینی در گفتگویی با روزنامه خراسان که در شماره روز پنجشنبه این نشریه منتشر شده است به ارائه توضیحاتی در مورد كسری بودجه سال آینده ایران، مبنای قیمت نفت در بودجه ٨٨قیمت حامل های انرژی ، توقف عرضه سهام شركت های دولتی در بازار بورس و نرخ تورم پرداخته است.

آقای وزیر ! آقای داود دانش جعفری وزیر سابق اقتصاد و دارایی اعلام كرده است كه یكی از راه های پیش روی دولت برای جبران كسری بودجه ٢٥میلیارد دلاری دولت در سال آینده افزایش نرخ دلار است.آیا دولت مصمم است نرخ ارز را به ویژه دلار در سال ١٣٨٨افزایش دهد؟

-تعیین نرخ ارز باید بر اساس مكانیزم بازار صورت بگیرد و نرخ ارز به ویژه دلار همانند یك كالا در بازار و در نتیجه عرضه و تقاضا باید تعیین شود.

"یعنی دولت قصد ندارد قیمت دلار را در بازار آزاد بالاتر از هزار تومان تا هزار و ٥٠٠تومان افزایش و بخشی از كسری بودجه‌اش را پوشش دهد؟

-اصلا ! دولت به نرخ ارز در بازار آزاد نگاه درآمدی ندارد و تلاش می‌كند نرخ آن در بازار مشخص شود.

"پس دولت برای جبران كسری بودجه احتمالا ٢٥میلیارد دلاری در سال آینده چه تدابیری اندیشیده است؟

-از نظر دولت با اجرای طرح تحول اقتصادی و با تصویب و ابلاغ لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها در سال آینده بودجه ٨٨با كسری بودجه مواجه نخواهد شد و با اصلاح ساختار مالی دولت بسیاری از هزینه‌های ما كاهش پیدا می‌كند چرا كه ما نیاز به واردات یارانه‌ای فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین و نفت و گاز نخواهیم داشت و از سوی دیگر افزایش نرخ حامل‌های انرژی و فرآورده‌های نفتی در داخل كشور به تامین منابع مالی دولت هم كمك می‌كند.

"با توجه به نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی، بودجه سال آینده را چگونه خواهید بست؟

-نظر دولت این است كه به مجلس پیشنهاد كند بودجه سال آینده دو سقفی بسته شود و بر اساس درآمدهای نفتی سقف منابع و مصارف بودجه تعیین شود تا در صورت افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و در نتیجه افزایش درآمدهای ارزی حجم بودجه پروژه های عمرانی را بتوانیم افزایش دهیم، البته بر اساس سیاست های اصل ٤٤قانون اساسی مصمم ایم تا پروژه‌های عمرانی نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار كنیم.

"سقف اول بودجه روی نفت چند دلاری بسته می‌شود؟

-پیشنهاد این است كه قیمت هر بشكه نفت 37.5دلار در نظر گرفته شود و در صورت افزایش بهای نفت نیز حجم منابع عمرانی دولت هم به تناسب افزایش یابد.

"مجلس اعلام كره است دولت نباید منتظر لایحه هدفمند شدن یارانه ها بماند و باید زودتر لایحه بودجه را به مجلس بیاورد. در این صورت قیمت حامل های انرژی در بودجه سال آینده به چه میزان افزایش پیدا خواهد كرد؟

-پیشنهاد ما این است كه بر اساس قیمت صادراتی نفت خام، قیمت حامل های انرژی و به طور مشخص فرآورده‌های نفتی را نزدیك به آن در بودجه ٨٨در نظر بگیریم.

"یعنی به طور مشخص قیمت بنزین و نفت گاز در سال آینده چه میزان خواهد بود؟

-اجازه بدهید لایحه بودجه نهایی شود آن گاه اعلام خواهد شد.

"می‌خواهم نظر صریح شما را درباره برخی ابهام های مطرح شده در بازار بورس بدانم. گفته می‌شود شما به دلیل كاهش ارزش سهام در بورس و كشش ناپذیری بازار مانع عرضه سهام شركت های مشمول اصل ٤٤قانون اساسی شده‌اید و حداقل تا پایان سال جاری سهام این بنگاه‌ها در بورس عرضه نخواهد شد. این مسئله را تایید می‌كنید؟

-ما همیشه برای عرضه سهام شركت های دولتی ملاحظات بازار را در نظر می‌گیریم و متناسب با كشش بازار تصمیم می‌گیریم و در كارگروه ویژه هم قانون این اجازه را به ما داده است تا با توجه به كشش بازار و حفظ حقوق شركت ها و سهام داران اقدام كنیم و خود را متعهد به بازار می‌دانیم.

"فكر می‌كنید با توجه به سیاست‌های مالی سال آینده نرخ تورم چه سرنوشتی پیدا خواهد كرد؟


-ما امیدواریم همان طور كه در ماه های اخیر شتاب رشد تورم كاهش یافت، سال آینده هم این روند كاهشی را داشته باشیم و با در پیش گرفتن سیاست‌های مالی مشخص و انضباط بیشتر بتوانیم تورم را مهار كنیم.

"یعنی بودجه ٨٨ انقباضی خواهد بود یا اقتضایی؟
-بودجه سال آینده احتیاطی خواهد بود.

منبع: روزنامه خراسان

► فروش اوراق مشارکت و دولتي شدن بيشتر اقتصاد
نحوه قیمت‌گذاری وام ◄

مطالب مرتبط
بنر