اساسنامه بانك توسعه تعاون تصويب شد

دوشنبه ، 14 بهمن 1387 ، 16:02

"محمد عباسي" امروز در جمع خبرنگاران در محل وزارت تعاون گفت:‌ اساسنامه بانك توسعه تعاون در دولت تصويب شده و به زودي براساس مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام و تأييد بانك مركزي سرمايه 500 ميليارد توماني آن از حساب ذخيره ارزي تأمين مي‌شود.

وي اظهار اميدواري كرد: تا پايان سال بانك توسعه تعاون از محل صندوق تعاون ايجاد شود.

وزير تعاون در مورد مسكن مهر گفت: تاكنون 3 ميليون و 850 هزار نفر در مسكن مهر ثبت‌نام كرده‌اند كه از اين رقم 2.2 ميليون نفر پالايش شده و تا 2 ميليون و 500 هزار نفر قابل پالايش است.

عباسي افزود: يك ميليون و 400 هزار نفر براي دريافت زمين به وزارت مسكن و شهرسازي معرفي شده‌اند.

وي افزود: هفته گذشته در جريان بازديد از استان سيستان و بلوچستان 200 واحد مسكن مهر آماده افتتاح بود كه به صورت مجتمع دو طبقه در يك جا ساخته شده بودند.

وزير تعاون گفت:‌تعدادي از اين واحدها به صورت زمين اختلافي بود كه با حضور وزير تعاون اين اختلاف رفع شد.

عباسي افزود: تعداد اعضاي تعاوني از يك ميليون و 200 هزار نفر قبل از انقلاب اكنون به 25 ميليون نفر يعني 24 برابر افزايش يافته است.

وزير تعاون از راه‌اندازي 900 پروژه در دهه فجر با اشتغال‌زايي 38 هزار نفر و 16 هزار شغل جديد و نيز ايجاد 19 هزار شغل به صورت غيرمستقيم در كشور خبر داد.

وي گفت: از 3 هزار ميليارد ريال سرمايه كل تعاوني‌ها 1800 ميليارد ريال توسط مردم و اعضاي تعاوني‌ها تهيه شده است.

عباسي افزود: در حالي كه در بنگاههاي ديگر به طور متوسط 2.2 نفر اشتغال ايجاد مي‌شود، اما در شركتهاي تعاوني ميانگين 19 شغل جديد ايجاد مي‌شود.

وي افزود: 56 درصد شركتهاي تعاوني مربوط به كشاورزي، صنعتي و صنايع فرش دستي، 2 درصد تعاوني‌هاي عمراني، 10 درصد در مسكن و 30 درصد تعاوني‌‌هاي خدمات فعاليت مي‌كنند.

وزير تعاون همچنين از ايجاد 45 هزار شركت تعاوني با اشتغالزايي 450 هزار نفر و 3.5ميليون نفر عضو در دولت نهم خبر داد و گفت:‌ در 30 استان كشور بنيادهاي تعاون وتوسعه كارآفريني براي ايجاد اشتغال شكل گرفته است.

عباسي با بيان اينكه بين 20 تا 30 درصد حجم اقتصاد در اختيار مردم است گفت: براساس سياست‌هاي اصل 44 تا پايان برنامه چهارم سهم تعاون به 25 درصد از اقتصاد ملي افزايش مي‌يابد.

وي گفت: در شرايطي كه آمارهاي روشن از بخش‌هاي اقتصادي، تعاوني و خصوصي در كشور وجود ندارد سهم تعاون را بين 6 تا 7 درصد اعلام مي‌كنند در حالي كه مقرر شده از اين پس آمارهاي تعاون، در بانك مركزي مركز آمار ايران و گمرك به صورت جداگانه محاسبه شود.

عباسي افزود: از كل ثبت‌نام شدگان مسكن مهر براي دريافت زمين اجاره 99 ساله تاكنون حدود 700 هزار نفر سهم يك ميليون تومان براي آماده‌سازي زمين را پرداخت كرده‌اند و بانكها نيز سرعت تسهيلات‌دهي به مسكن مهر را آغاز كرده‌اند.

وي با اشاره به سياست دولت در كاهش هزينه‌هاي جاري گفت: اعتبارات بخش تعاون در پيشنهاد وزارت تعاون براي لايحه بودجه دو برابر شده كه در راستاي اجراي سياستهاي اصل 44 خواستار افزايش آن هستيم.

وزير تعاون با اشاره به واگذاري سهام شركتهاي دولتي در قالب تعاوني عدالت گفت: از 80 درصد سهام قابل واگذاري به مردم 40 درصد بايد به بخش تعاون واگذار شود.
 
عباسي افزود: 4 هزار ميليارد تومان سهام شركتهاي بزرگ دولتي پيش‌بيني براي واگذاري شده ‌اند كه ابتدا شركتهايي واگذار مي‌شود كه در 3 سال تراز مثبت داشته باشد و سهام شركتهاي زيان‌ده به مردم واگذار نخواهد شد.

وي با اشاره به اينكه براساس سياستهاي اصل 44، 42 ميليون نفر در قالب شش دهك جامعه سهام عدالت دريافت خواهند كرد افزود: تاكنون 22 ميليون نفر اين سهام را دريافت كردند.

عباسي در مورد نخستين شركت بيمه تعاوني گفت: براساس سياستهاي اجرايي اصل 44 نخستين شركت تعاوني سهامي عام در بخش بيمه به زودي راه‌اندازي مي‌شود و تقاضاي آن توسط هيئت مؤسس به بيمه مركزي ارائه شده و بيمه مركزي نيز اين تقاضا را اعلام وصول كرده و در مرحله بررسي صلاحيت اعضاي هيئت مؤسس بيمه قرار دارد.
 
وزير تعاون گفت:‌ شركتهاي ديگر تعاوني قادر خواهند بود شركت بيمه تأسيس كنند.

عباسي در مورد طرح كارورزي در بخش تعاون گفت: با توجه به نقش تعاون در ايجاد اشتغال سهميه 20 هزار نفري براي كارورزي در بخش تعاون با همكاري وزارت كار درنظر گرفته شده كه براي سال‌جاري 5 هزار نفر در بخش تعاون دوره كارورزي را خواهند ديد.

وي گفت: نصف هزينه دوره كارورزي برعهده دولت و مابقي آن نيز توسط بنگاه تقاضاكننده پرداخت خواهد شد.

عباسي در پاسخ به سوال خبرنگاری مبني بر ساماندهي تعاوني‌هاي اعتبار گفت: يكي از بخش‌هاي 13 گانه شكل تعاوني، تعاوني اعتبار است كه در قانون تعاوني براي هر صنف و مجموعه تعاوني اعتبار براي پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه به خود اعضاي آن مجموعه شكل مي‌گيرد كه اگر اين شركتها بخواهند كار بانكي انجام دهند و به ساير افراد تسهيلات پرداخت كنند بايد از بانك مركزي و نظام پولي كشور مجوز بگيرند.

وي گفت: براساس قانون تشكيل بانك با سرمايه 200 ميليارد تومان و مؤسسه مالي اعتباري براساس قواعد بانك مركزي امكانپذير است اما تا زماني كه تعاوني اعتبار در قالب وزارت تعاون فعاليت مي‌كند بايد همان فعاليت صنفي به اعضاي آن مجموعه ارائه دهد.

وزير تعاون گفت: صندوق تعاون در 14 سال قبل از دولت نهم 440 ميليارد تومان و در 3 سال اخير 1100 ميليارد تومان تسهيلات پرداخت كرده است.

منبع: خبر گزاری اقتصاد ایران ( اکو نیوز)

► عیدی کارمندی سکه می شود
8 تریلیون ریال درآمد بانك مركزی ◄

مطالب مرتبط
بنر