درخواست سیف برای فیلتر شدن تقاضای دریافت تسهیلات از بانک‌ها

دوشنبه ، 15 دی 1393 ، 16:17

بانکی دات آی آر: رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که نظام بانکی در شرایط خاصی قرار گرفته است، تاکید کرد: باید تقاضای دریافت تسهیلات از بانک‌ها فیلتر شود.

به گزارش ایسنا، ولی‌الله سیف در میزگردی در اولین کنفرانس اقتصادی ایران با اشاره به قفل شدن 15 درصد تسهیلات نظام بانکی در قالب معوقات گفت: متاسفانه این پدیده‌ای است که نباید ادامه یابد. بنابراین باید ساختار بانک‌ها اصلاح شود.

وی با بیان این‌که اگر تقاضایی برای تسهیلات پاسخ داده نمی‌شود، نباید از آن به عنوان کمبود نقدینگی و عدم همکاری بانک‌ها تعبیر کرد، گفت: این در حالی است که باید برای متقاضیان دریافت تسهیلات و منابع بانکی استاندارد‌هایی تعریف شده و براساس آن وام دریافت کنند. به‌طوری که طرح‌های دریافت‌کننده از توجیه فنی و کیفی برخوردار باشند.

سیف یکی از مسائل پیش‌روی نظام بانکی برای ایجاد انضباط را خلا استاندارد حاکمیت شرکتی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در حالی در بسیاری از کشور‌های دنیا این استاندارد‌ها تعریف شده و بنگاه‌های اقتصادی دارای حداقلی برای دریافت تسهیلات بانکی هستند که در کشور ما چنین مساله‌ای مورد توجه نبوده است.

رییس کل بانک مرکزی همچنین با تاکید بر لزوم افزایش سرمایه در بانک‌ها به ناکافی‌بودن نسبت کفایت سرمایه اشاره داشت و گفت: هم‌اکنون نسبت کفایت سرمایه به‌طور متوسط در کشور ما حدود چهار درصد است در حالی که استاندارد جهانی آن حدود هشت درصد بوده که به 12 درصد افزایش یافته است.

► انتقاد کمیجانی از رشد اضافه برداشت بانک‌ها
شاخص کل بورس نزولی شد ◄

مطالب مرتبط
بنر