آثار سو‌ء کاهش قیمت نفت

يكشنبه ، 28 دی 1393 ، 14:20
بانکی دات آی آر: با توجه به افت قیمت نفت و رسیدن آن به محدوده ۴۵ دلار دولت قیمت نفت را در لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور، ۷۲ دلار پیش بینی کرده است.
اخیرا علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به افت قیمت نفت گفته است: در 6 ماه نخست سال جاری نفت به طور متوسط به قیمت 105 دلار به فروش می‌رسید ولی اکنون این نرخ در حال رسیدن به 40 دلار است و کسی نمی‌داند تا چه میزان قیمت نفت کاهش خواهد یافت و گمانه‌زنی‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به لایحه بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است: لایحه بودجه بر اساس فروش نفت به قیمت 70 دلار تدوین شده است ولی اکنون در حال اصلاح این لایحه به 40 دلار هستیم.
محمدقسیم عثمانی عضو کمیسیون برنامه ،بودجه و محاسبات نیز دراین باره در گفت و گو با نامه نیوز کاهش قیمت نفت را هم یک تهدید و هم یک فرصت دانست و گفت: ما سالهاست به دنبال این هستیم که اقتصادمان را از نفت رها کنیم و هم اکنون به اجبار این اتفاق برای ما می افتد و ما چاره ای جز این نداریم که بودجه کشور را از وابستگی به نفت جدا کنیم .

به گزارش شبکه خبر، نوری المالکی معاون رئیس جمهورعراق درمصاحبه با تعدادی ازخبرنگاران دراستان بصره، در این خصوص، تصریح کرد: کاهش قیمت نفت یک شرایط عادی اقتصادی نیست، این یک روند سیاسی است که با هدف تخریب اقتصاد کشورهای خاص دنبال می شود.

معاون رئیس جمهورعراق افزود: روسیه و ایران، نخستین کشورهایی هستند که هدف این جنگ اقتصادی قرار گرفته اند و این مساله بر عراق نیز تاثیر منفی داشته است.

نوری المالکی گفت: جنگ اقتصادی ممکن است مخرب تر و موثرتر از جنگ های متعارف بر بشریت باشد. جنگ اقتصادی علیه این کشورها مکمل نقش تروریسم است که افراد بیگناه را می کشد. جنگ های اقتصادی ساختار کشورهای هدف قرار گرفته را نابود می کند و منجر به گرسنگی مردم این کشورها می شود.

قیمت نفت از حدود 100 دلار در هر بشکه در ماه ژوئن به کمتر از 50 دلار رسیده است. اوپک نیز اعلام کرده است که در شرایط کنونی و علی رغم کاهش قیمت نفت، سطح تولید خود را بدون تغییر حفظ خواهد کرد. شرکت های بزرگ نفتی جهان نیز تصمیم گرفته اند تا به دنبال افت شدید قیمت نفت، فرصت های شغلی خود را کاهش دهند. شرکت بریتیش پترولیوم اعلام کرده است که بیش از 300 فرصت شغلی را در پروژه های نفتی خود در دریای شمال، کاهش می دهد. این شرکت 4 هزار کارمند در دریای شمال و 11 هزار کارمند دیگر در سراسر انگلیس دارد.
بسیاری بر این باورند که کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در چند ماه اخیر، موج جدیدی از مشکلات بویژه بحران مواد غذایی را در کشورهای صادرکننده این سوخت ارزشمند به جود آورده است.
از آنجایی که بیشتر کشورهای صادرکننده نفت در منطقه خاورمیانه و آفریقا قرار دارند، بنابراین نگاهی به وضعیت اقتصادی این کشورها بویژه پس از تحولات سیاسی داخلی، موضوع کمبود مواد غذایی در این منطقه را بیشتر و بهتر نمایان می کند.
به گزارش خبرگزاری فارس دکتر روحانی رییس جمهور کشورمان نیز چندی پیش در جمع مردم بوشهر در این باره گفته بود: آنهایی که کاهش قیمت نفت را علیه برخی کشورها طراحی کرده‌اند، پشیمان خواهند شد، این راه، برای آن ها قابل ادامه دادن نیست، اگر از کاهش قیمت نفت، ایران ضرر می کند، بدانید کشورهای تولید کننده دیگر همچون عربستان و کویت بیش از ایران ضرر خواهند کرد.
وی همچنین اذعان داشت:  آمار و ارقام نشان می‌دهد عربستان 80 درصد بودجه سالیانه‌اش به فروش نفت وابسته و 90 درصد صادراتش مربوط به فروش نفت خام است و کویت 95 درصد بودجه‌اش وابسته به نفت و حدود 95 درصد صادراتش مربوط به فروش نفت خام است.
رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران در همین رابطه با حضور در کافه خبر اظهار داشت: «طی دو سه سال اخیر که تحریم‌ها شدت گرفت، صادرات نفت کاهش پیدا کرد، بنابراین در شرایط کنونی کاهش قیمت نفت، ایران نسبت به بسیاری از کشورها که در روز 8 و 10 میلیون بشکه نفت صادرات دارد، کمتر لطمه می‌بیند.»

وی با بیان این‌که در حال حاضر ما حدود 1.2 میلیون بشکه در روز صادرات داریم، افزود: «ما با وجود این میزان صادرات، تاکنون توانسته‌ایم روی پای خود بایستیم و با همین صادرات کم نفت بتوانیم امورات خودمان را بگذرانیم، بنابراین لطمه‌ای که ما می‌بینیم، نسبت به بقیه صادرکنندگان عمده نفت کمتر خواهد بود.»

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران درباره تاثیر افت قیمت نفت بر تغییر رویکرد دولت به سمت بهره‌وری گفت: «شرایط کنونی یک فرصت برای بهره‌وری کشور است، زیرا تا زمانی که درآمد بالای نفت داشته باشیم، خیلی به فکر ارتقای بهره‌وری نخواهیم بود. به عبارتی، حتی اگر بهره‌وری در قوانین و مصوبات هم آمده باشد، ولی امکان دارد عزم جدی در خصوص ارتقای بهره‌وری وجود نداشته باشد.»

طباطبایی عنوان کرد: «در حال حاضر با توجه به این‌که هم میزان صادرات نفت کشور نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و هم قیمت نفت پایین آمده است، و دیگر پولی قابل توجه از درآمد نفت حاصل نخواهد شد، زمانش است که به یک زمینه‌های دیگری که در آینده می‌تواند محل درآمد باثبات‌تری را برای کشور حاصل کند، فکر کنیم.»

وی با تاکید بر افزایش بهره‌وری در نظام اقتصادی کشور، تصریح کرد: «ما با همین امکانات موجود نیز می‌توانیم تولید بیشتری داشته باشیم و این گفته عین بهره‌وری است.
رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران تاکید کرد: «در صورتی که بتوانیم استفاده صحیحی از سرمایه‌های انسانی موجود داشته باشیم، بهره‌وری افزایش می‌یابد. در حال حاضر نرخ بیکاری دو رقمی شده و مجددا بالا رفته، بنابراین باید بتوانیم از نیروی انسانی استفاده بهتری داشته باشیم و افراد در جایی که واقعا مناسب آنان است، قرار گیرند.»

► وضعیت طلا، سکه، ارز، بورس در پایان وقت اداری یکشنبه ۲۸ دی ۹۳
انتشار اسامی استفاده‌کنندگان از روغن پالم ◄

مطالب مرتبط
بنر