سختگیری حکومت چین بیشتر می‌شود

سه شنبه ، 14 بهمن 1393 ، 10:37

بانکی دات آی آر: حکومت چین روز به روز با وضع قوانین جدید، شرایط کاری این کشور را برای کمپانی‌های مشهور تکنولوژی دشوارتر می‌کند.

به گزارش نیویورک تایمز، دولت چین قوانین سختگیرانه جدیدی را برای کمپانی‌هایی که محصولات دیجیتالی خود را به بانک‌های این کشور می‌فروشند، وضع کرده است. تحلیلگران این قوانین را زمینه ای برای فشار بیشتر به کمپانی‌های خارجی و به خصوص آمریکایی می‌دانند.

بر اساس اسنادی که توسط این روزنامه رؤیت شده، کمپانی‌هایی که قصد دارند محصولات خود را به بخش‌های مالی کشور چین بفروشند، باید دسترسی بی سابقه ای به حکومت چین به منظور وارسی آن‌ها بدهند. این موارد شامل دسترسی به سورس کد، تأسیس مراکز تحقیق در کشور چین و همچنین ایجاد پورت‌ها یا مجراهایی برای مانیتور و مدیریت اطلاعات پردازش شده توسط این سخت افزارها خواهد بود.

هم اکنون بیش از 90 درصد سرورهای پیشرفته و ابرکامپیوترهای کشور چین توسط کشورهای غیرچینی تولید می‌شود. بسیاری از این کمپانی‌ها غیرآمریکایی هستند و بدون شک در برابر ارائه اطلاعات حیاتی و اختصاصی شرکت‌هایشان مقاومت نشان خواهند داد.

قوانین ضد تروریسم چین همچنین کمپانی‌های تکنولوژی دنیا را ملزم به ذخیره اطلاعات مربوط به کاربران چینی در سرورهای موجود در این کشور و اعلام کلیدهای رمزگشایی به مقامات چینی برای نفوذ به دستگاه‌های رمزنگاری شده می‌کند.

در صدر تمامی کمپانی‌هایی که کسب و کار آن‌ها با وضع این قوانین دشوارتر خواهد شد، اپل جای گرفته است. رشد فروش آیفون در چین در سه ماهه قبل خارق العاده بوده و اپل حالا بخش بزرگی از سود خود را از بازارهای این کشور به دست می‌آورد.

مقامات چینی تا امروز بارها اپل را به منظور همکاری‌های امنیتی مورد فشار قرار داده‌اند. تیم کوک ماه قبل موافقت کرد که دستگاه‌ها اپل مورد "بازرسی امنیتی" قرار بگیرند، اما اپل در کنار اعلام همکاری خبر داده که این کمپانی با هیچ کشوری برای ایجاد بک‌دورهای جاسوسی همکاری نخواهد داشت.

به همین دلیل پیشبینی می‌شود که اپل همکاری‌های امنیتی را با کشورهای چین و ایالات متحده ادامه خواهد داد، اما از ارائه کلیدهای رمزگشایی و یا ایجاد بک‌دور امتناع خواهد کرد.

کمپانی‌های خارجی با اعلام مخالفت خود با تصمیم جدید دولت چین، وضع چنین قوانینی را در راستای فشار به کمپانی‌های خارجی به قصد حمایت از کمپانی‌های داخلی می‌دانند. تحلیلی که به نظر صحیح به نظر می‌رسد و پیشرفت‌های اپل در سه ماهه قبل خود می‌تواند مهر تأییدی بر نگرانی چینی‌ها باشد.

چین بزرگ‌ترین بازار دنیاست و آنچنان که نامه اخیر مدیران کمپانی‌های خارجی و آمریکایی به حکومت چین نشان می‌دهد، تمایل به حضور جدی در این بازار وجود دارد، اما باید بر سر شرایط جدید به وجود آمده مذاکراتی انجام گیرد.

اپل شاید سال 2014 را با رضایت به پایان رسانده باشد، اما هیچ تضمینی برای تکرار آن در سال 2015 وجود ندارد.

► بانک مرکزی با وام ۸۰ میلیونی مسکن مخالفت کرد
جزئیات لو رفته از HTC A55 ◄

مطالب مرتبط
بنر