تبانی مدیریتی در موسسه مالی و اعتباری توسعه

پنجشنبه ، 24 بهمن 1387 ، 11:42

بازگشت حیدر مستخدمین حسینی به موسسه مالی و اعتباری توسعه در حالی انجام شد که وی یک سال پیش به عنوان معاون حقوقی و امور پارلمانی بانک مرکزی از سوی طهماسب مظاهری به موسویان معاون وقت امور پارلمانی ریاست جمهوری معرفی شده بود.


مستخدمین حسینی به عنوان اولین معاون پارلمانی بانک مرکزی در این نهاد مشغول به کار شد تا پیگیر اموری چون استقلال بانک مرکزی ، قانون چک ، ممنوعیت خروج بدهکاران بانکی و... باشد حال چه شده که آقای معاون نبود شورای پول و اعتباردر بانک مرکزی را بهانه کرده و استعفا داده خود قصه مفصلی دارد و اینکه چرا خواسته دوباره به موسسه مالی و اعتباری توسعه بازگردد خود قصه مفصل تری دارد.


مجوز موسسه مالی و اعتباری توسعه که در سال 1374 تحت شرایط خاص صادرشد به دلیل تخطی از قانون چندین بار در معرض ابطال قرار گرفت تا سرانجام بانک مرکزی هیات سرپرستی برای این موسسه تعیین و اعضای هیات مدیره شامل شهرام سلماسی و خلیل خلیل زاد را عزل کرد تا سرپوشی بر تخطی های فاحش از قانون و تبانی با برخی دستگاههای دولتی و قضایی گذاشته شود اما دیری نگذشت که خلیل زاد و سلماسی به این موسسه بازگشتند و رای بانک مرکزی در خصوص سوء مدیریت در این موسسه را ابطال کردند.


ایجاد شبهه در وجاهت قانونی هیات سرپرستی با ارائه دادخواست به دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم شمول مؤسسه اعتباری توسعه به ماده 39 قانون پولی و بانکی کشور از سوی مدیران سابق موسسه؛ ممانعت از ورود هیأت سرپرستی به شرکت توسعه سرمایه گذاری و ساختمانی برج آوران که سرمایه آن متعلق به مؤسسه اعتباری توسعه بوده و تمام سرمایه گذاریهای مؤسسه از طریق آن انجام شده است؛ ممانعت از انجام حسابرسی شرکت سرمایه گذاری توسعه و ساختمانی برج آوران؛ عدم بازپرداخت بدهیهای ناشی از تسهیلات دریافتی (اصل + سود و جرایم) توسط مدیران سابق، شرکت سرمایه گذاری توسعه و ساختمانی برج آوران از جمله موارد تخلفی بود که هیات سرپرستی بانک مرکزی در گزارش خود به آن اشاره کرده است. با این وجود بازگشت خلیل خلیل زاده به این موسسه در حالی صورت گرفته است که وی در دادگاه جرایم اقتصادی دارای پرونده مفتوحه است.


داستان حضور حیدر مستخدمین حسینی در این موسسه به جلسه مجمع عمومی به طور فوق العاده موسسه توسعه بازمی گردد، زمانی که شهرام سلماسی به یکباره در مورد مدیر عامل معرفی شده توسط بانک مرکزی تغییر نظر داده و با حضور وی در این موسسه اعلام موافقت کرد.مستندات موجود به این شرح است که در مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1358/3/10، پس از شروع جلسه و اعلام موافقت و تأیید بانک مرکزی در ارتباط با اعضای معرفی شده از سوی مؤسسه توسط آقای مستخدمین حسینی، آقای شهرام سلماسی جاوید عنوان نمودند که از معرفی نفرات جدید به بانک مرکزی بی‌اطلاع بوده و نامبردگان مورد تأیید سهامداران نمی‌باشند و همچنین تسریع در امر موافقت از سوی بانک مرکزی را به عنوان سوء جریان و Take over نمودن هیأت مدیره مؤسسه و نادیده گرفتن حقوق سهامدارن مطرح نمودند و نهایتاً اظهار داشتند که به عنوان سهامدار عمده به اعضای جدید هیأت مدیره رأی نخواهند داد و پیشنهاد نمودند که هیأت مدیره قبلی به فعالیت خود ادامه داده و تنها آقای مستخدمین حسینی به هیأت مدیره مذکور اضافه شوند.


علی‌رغم تمام مساعدت‌های بانک مرکزی جهت تأیید افراد معرفی شده در اسرع وقت (بدون اخذ تأییده حراست و عدم سوء‌پیشینه) آقای شهرام سلماسی جاوید ، موجب عدم انتخاب اعضای هیأت مدیره جدید از سوی سهامداران شد.


در این راستا با توجه به ارایه گزارش هیات انتظامی بانک ها از این موسسه به دبیر کل وقت شورای پول و اعتبار به مؤسسه مذکور مهلت 3 ماهه ای جهت اصلاح و تغییر اعضای هیأت مدیره و ابلاغ تصمیمات شورا به مؤسسه یاد شده داد و در نهایت اسدا... امیراصلانی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرپرست مؤسسه اعتباری توسعه منصوب شد که هم اینک با بازگشت شهرام سلماسی به موسسه مذکور حیدر مستخدمین حسینی نیز به این موسسه بازگشته و نبود شورای پول واعتبار را بهانه ای برای استعفا از بانک مرکزی عنوان کرده است.


نکته جالب توجه این استعفا این است که مستخدمین حسینی زمانی که به بانک مرکزی رفت نیز شورای پول و اعتباری در کار نبود .

منبع: سایت خبر آنلاین

► بانکهای خصوصی ایران در صدر بانکهای اسلامی
درآمد 1540میلیارد تومانی از محل جریمه دیرکرد ◄

مطالب مرتبط
بنر