رزولوشن 8K به لپ‌تاپ ها می‌آید‌

پنجشنبه ، 23 بهمن 1393 ، 09:02

بانکی دات آی آر: استاندارد eDP 1.4a که توسط انجمن VESA طراحی شده ما را تا یک قدمی لپ‌تاپ‌های 8K خواهد برد.
پس از ارائه استاندارد جدیدی از پورت‌های دیسپلی‌پورت پشتیبانی‌کننده از رزولوشن 5K، انجمن استانداردهای دستگاه‌های ویدیویی موسوم به VESA امروز قدم بزرگ دیگری به سمت تکنولوژی‌های آینده برداشت.

به گزارش دیجی کالا، این کمپانی به تازگی استاندارد Embedded DisplayPort یا به اختصار eDP خود را از 1.4 به 1.4a ارتقا داده است.

 

شاید این تغییرنام بسیار جزئی به نظر برسد، اما در واقعیت قابلیت‌های چشمگیری به این استاندارد افزوده شده است. مهم‌ترین قابلیت به چشم‌خورده در استاندارد جدید، پشتیبانی از رزولوشن 8K خواهد بود. این استاندارد جدید می‌تواند با چهار مسیر مختلف و هر مسیر با توان 8.1 Gb/s در مجموع 32.4 Gb/s رزولوشن‌های 8K و به شکل دقیق‌تر رزولوشن 7680x4320 پیکسل را پشتیبانی کنند.

هر چند سامسونگ و ال‌جی در حال کار بر روی تلویزیون‌های 8K هستند، استاندارد جدید eDP ارتباطی با مانیتورها و تلویزیون‌ها ندارد. این استاندارد در واقع برای انتقال دیتای داخلی دستگاه‌ها بین کارت گرافیک و صفحه نمایش‌ نوت‌بوک ها و یا تبلت ها کاربرد دارد.

شاید اقدام وسا در تولید این استاندارد، اقدامی عجولانه تفسیر شود، اما این اقدام وسا چیزی جز عکس العمل صحیح این انجمن به حرکت پرشتاب بازار به سمت رزولوشن‌های بالاتر نیست.

حالا به لطف eDP 1.4a اجرای محتوای 4K با رزولوشن 120 هرتز در لپ‌تاپ های 12، 15 و 17 اینچی در آینده ای نزدیک امکان پذیر خواهد بود. این استاندارد وعده کیفیت‌های خارق العاده در حوزه گیمینگ را نیز می‌دهد. هر چند به دلیل محدودیت پردازش‌گرهای موبایل، پخش بازی‌های 4K دشوار است، اما استراتژی تولیدکننده‌های سخت افزار نویدبخش ارائه چنین محصولی در آینده ای بسیار نزدیک است.

تکنولوژی Adaptive Sync نیز بخشی از استاندارد جدید خواهد بود. این استاندارد مشابه با فری‌سینک ای‌ام‌دی و جی‌سینک انویدیا می‌تواند رفرش ریت صفحه نمایش و ویدیوی رندرشده در کارت گرافیک دستگاه را همگام کند تا تصاویر با انعطاف و نرمی بیشتری به نمایش درآیند. البته آداپتیو سینک به عنوان یک گزینه جانبی است و احتمالا تنها در دستگاه‌های گیمینگ به کار خواهد رفت.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که تکنولوژی مذکور به تازگی معرفی شده و زمان زیادی از تولیدکنندگان سخت افزار برای تولید محصولات همگام با آن خواهد گرفت. بنابراین بعید به نظر می‌رسد تا قبل از سال 2016 شاهد ارائه محصولی مجهز به eDP 1.4a در بازار باشیم.

► تولید صفحه نمایش‌های موبایل OLED توسط سامسونگ
نسل کتری‌های آب جوش منقرض می‌شود؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر