دلیل اپل برای تولید خودروی الکتریکی

دوشنبه ، 27 بهمن 1393 ، 10:00

بانکی دات آی آٰر: خبر تولید یک خودروی الکتریکی همچنان از بحث‌های داغ در محافل تکنولوژی است. چرا اپل می‌خواهد دست به این محصول بزند؟ لوازم تولید آن را در اختیار دارد؟ آیا این محصول موفق خواهد بود؟ اینها همگی سؤال هایی است که ذهن هر علاقمند به دنیای تکنولوژی و البته خودرو را به خود مشغول کرده است.
به گزارش دیجی کالا، بر اساس گزارش‌های متواتر رسانه های معتبر دنیا، اپل در حال تولید یک خودرو است. وال استریت ژورنال خبر داده که تیم کوک حدود یک سال پیش به استیو زادسکی از مدیران ارشد اپل اجازه داده که هزار نفر را برای تولید یک خودروی الکتریکی استخدام کند. رویترز نیز دیروز خبر داد که اپل مدلی بدون راننده از این خودروی الکتریکی را تولید خواهد کرد.

این خبر به خودی خود خبری بسیار مهم است.

اپل کامپیوترهایی تولید می‌کند که بین هر دو یا پنج سال جایگزین می‌شوند. اما وقتی که مردم یک خودرو می‌خرند، برای 10 سال یا حتی بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

کسب و کار خودروهای الکتریکی چندان بزرگ نیست. تسلا، تنها کمپانی دنیا که فقط خودروهای الکتریکی تولید می‌کند، در سه‌ماهه چهارم سال 2014 به ضرری 108 میلیون دلاری رسید و این شرایط برای سه‌ماهه های قبلی نیز کمابیش وجود داشته است و سهام آن نیز بارها به دنبال این اتفاقات با چالش‌های جدی مواجه شده است. این اتفاق بدین دلیل است که تسلا سرمایه گذاری بسیار بالایی در تولید ایستگاه‌های سوپرشارژینگ خود می‌کند و از سوی دیگر به پیشبینی هایش برای فروش خودرو نیز دست پیدا نمی‌کند. بنابراین با چنین شرایطی –و حتی طبق گفته خود ماسک- تا انتهای این دهه نیز سوددهی این کمپانی آغاز نخواهد شد.

حال چرا اپل باید دست به این کار بزند؟

بهترین راه برای رسیدن به پاسخ این سؤال، نگاهی دوباره به گفته‌های تیم کوک در گذشته است. اگرچه اپل به دلیل شرایط خاص و گستره وسیع کسب و کار آن یک شرکت مخفی‌کار مشهور است، اما مدیران آن به هنگام مواجهه با عموم کاملا صادقانه، صریح و هوشمندانه سخن میگویند. برای مثال در سال 2013 و طی سخنرانی در D Conference از تیم کوک در مورد گوگل گلس سؤال شد. وی با دیدی کوچک‌‎انگارانه به محصول گوگل نگریست، اما در پاسخ خود اضافه کرد: «فکر می‌کنم که [محصولی برای] مچ دست جالب باشد. مچ دست بیشتر طبیعی به نظر می‌رسد.»

وی سپس اضافه کرد: «برای اینکه محصولی در بازار عرضه موفقی داشته باشد (با اشاره به مچ دست خود) شما اول باید مردم را قانع کنید که به آن نیاز دارند.» یک سال پس از آن وی اپل واچ را رونمایی کرد.

کوک تا امروز هیچ سخنرانی عمومی در مورد صنعت اتومبیل سازی نداشته است و هیچ کسی نیز تاکنون در مورد این صنعت از وی سؤالی نکرده است، چون اصولا تولید چنین محصولاتی در حیطه کاری اپل نبوده است.

با این وجود، تیم کوک یک جمله تاریخی دارد که بسیاری از اخبار اینترنتی به آن استناد می‌کنند و آن سخن مشهور وی در گفتگو با چارلی رز است. وی به رز گفته بود که «اپل بر روی محصولاتی کار می‌کند که هیچ کس از آن اطلاعی ندارد. حتی شایعه ای نیز در مورد آن منتشر نشده است.» اما عدم اشاره مستقیم وی به یک خودروی تولیدی اپل و یا به روایتی Apple Car، دلیلی بر عدم اشاره غیرمستقیم وی به علاقه اپل نسبت به تولید یک خودرو نیست. چطور است برای درک بهتر این موضوع به سخن وی پیرامون صنعت تلویزیون نگاهی بیندازیم.

در دسامبر 2012 از کوک پیرامون بازار تلویزیون سؤال شد. او گفت: «وقتی که به اتاق هال خانه وارد می‌شوم و تلویزیون را روشن می‌کنم، حس می‌کنم که به 20 تا 30 سال قبل بازگشته‌ام. این حوزه و فعالیت در آن از علایق بالای من بوده است. بیشتر از این نمی‌توانم بگویم.» وی در مصاحبه با رز در سپتامبر سال گذشته نیز تقریبا همین جملات را به گونه دیگری مطرح کرد: «تلویزیون یکی از چیزهایی است که هنوز در دهه 70 میلادی باقی مانده است. به همه چیزهایی که از آن زمان تا امروز تغییر کرده، فکر کن و تغییرات صورت گرفته پیرامون تلویزیون را نیز در نظر داشته باش. اینترفیس تلویزیون‌های امروز بسیار بد است.»

حالا فرض کنید کلمه «خودرو» را درون این جملات با کلمه «تلویزیون» جایگزین کنیم. جملات معنایی به مراتب بیشتر برای شما بازتولید نمی‌شوند؟

هم اکنون در سال 2015 قرار داریم و هنوز خودروهای ما با سوخت‌های فسیلی حرکت می‌کنند. حداقل می‌توان گفت که محتوای تلویزیون‌ها امروزه به جای کابل از طریق اینترنت تأمین می‌شود؛ اما خودروها نیز سطح پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرده اند؟

خودرو به عنوان محصولی که مردم به شکل مداوم و روزانه از آن استفاده می‌کنند با هدف غایی اپل یعنی تولید محصولاتی «مدرن‌تر»، «بهتر» و با استفاده‌ای «آسان‌تر» سازگاری بسیاری دارد و در نتیجه آماده تغییرات بزرگ از سوی ارزشمندترین کمپانی حال حاضر دنیا است.

در سال 2012 کاخ سفید افزایش استاندارد سوخت‌ها را آغاز کرد. نمودار زیر از سوی کاخ سفید منتشر شده و از پیشبینی حرکت پرشتاب صنعت خودرو در تولید سوخت پرده برمی‌دارد. به دلیل استانداردهای پایین سوختی، خودروها به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلودگی دنیا تبدیل شده‌اند. کوک تاکنون بارها به دغدغه خود پیرامون حفظ محیط زیست اشاره کرده است.

وی هفته گذشته در کنفرانس تکنولوژی و اینترنت گلدمن ساکس گفته بود: «ما در اپل به جدی‌ بودن مسأله تغییرات آب و هوایی اعتقاد داریم و معتقدیم که زمان برای حرف زدن گذشته و زمان عمل فرارسیده است.»

پس از این گفته‌ها بود که وی خبر از سرمایه گذاری هنگفت 850 میلیون دلاری در تولید یک نیروگاه عظیم خورشیدی برای تأمین انرژی کسب و کار اپل در کالیفرنیا داد.

یک خودروی الکتریکی می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند. (ممکن است عده ای بگویند که الکتریسیته موردنیاز برای مصرف در خودروهای الکتریکی نیز از طریق نیروگاه‌های مصرف کننده سوخت فسیلی تأمین می‌شود. این گفته تا حدی صحیح است و امروزه بخش بزرگی از این انرژی از طریق نیروگاه‌های گاز طبیعی تأمین می‌شود. اما تسلا تا چند سال دیگر بخش اعظم این انرژی را از طریق پنل های خورشیدی کمپانی سولار سیتی تأمین خواهد کرد. اتفاقی که برای اپل نیز با این سرمایه گذاری‌های هنگفت می‌تواند رخ دهد.)

پس از تأمین انرژی به تکنولوژی ساخت و طراحی یک خودروی الکتریکی خواهیم رسید. اینترفیس داشبورد خودروهای امروزی بسیار بد است. حتی تسلا که یک کمپانی سیلیکون ولی است و طراحان‌ قابلی دارد نیز در زمینه طراحی خودرو و به خصوص طراحی داخلی ضعف دارد.

طراحی داخلی بسیاری خودروها امروزه چندان دلچسب و کاربرپسند نیست و یا حداقل تکراری شده است. در قسمتی از آن‌ها چوب مصنوعی قرار دارد، در قسمتی خط‌های نقره ای رنگ و در قسمتی دیگر نیز پلاستیک‌های سوراخ سوراخ.

یکی از اعضای قبلی هیئت مدیره اپل، میکی درکسلر یک بار گفته بود: «استیو جابز اگر زنده بود قصد داشت یک iCar طراحی کند. فکر می‌کنم که خودروها میدان و شانس فوق العاده ای برای طراحی‌های جذاب باشند.» وی در ادامه گفته‌هایش اضافه می‌کند که نزدیک به انتهای زندگی جابز، آن‌ها در مورد خودروی رودستر تسلا، اولین خودروی کمپانی تسلا موتورز صحبت می‌کردند. جابز فکر می‌کرد که این خودرو واقعا جذاب است. اما درکسلر از عدم علاقه خود به طراحی این خودرو به جابز می‌گوید. درکسلر در مورد واکنش جابز به اظهار نظر وی می‌گوید: «استیو به من گفت که تو متوجه نیستی. طراحی مهندسی این خودرو بسیار هوشمندانه است. هر کسی می‌تواند یک خودرو تولید کند، اما آن‌ها یک پلتفرم برای آن دارند.»

فقط جابز به دنیای خودرو علاقمند نبود. ادی کو مدیر ارشد سرویس‌های اینترنتی اپل نیز در هیئت مدیره کمپانی فراری حضور دارد. این تجربه باعث شده تا کو از نزدیک دستی در پیشرفت‌های صورت گرفته صنعت خودروهای بالارده بازار داشته باشد.

مدیر ارشد بازاریابی اپل، فیل شیلر نیز از عاشقان خودرو است. او خودروها را به عنوان یکی از اصلی‌ترین علایق خود در بیوگرافی توییترش درج کرده و برای مدتی طولانی یک توییت مربوط به خودرو را در بالای پروفایل خود نگه داشته باشد.

جانی آیو، مدیر بخش طراحی اپل هم یک مجموعه بزرگ از خودروها شامل بنتلی و لند روور دارد. بنابراین بدون شک علاقه به خودرو در بطن مسئولین اپل نهادینه شده است.

اما همانطور که اشاره شد، اپل علایق بسیار دیگری از جمله بازار تلویزیون نیز دارد. ولی باید به خاطر داشت که تفاوتی بزرگ در تولید یک خودرو و تولید یک تلویزیون انقلابی وجود دارد. برای تکان دادن بازار تلویزیون، اپل نیاز به کمک برنامه سازان و تأمین کنندگان برنامه‌ها و شبکه‌ها دارد. چنین شرایطی است که بازار تلویزیون را دشوار و پر از گره‌های بسیار می‌کند. از طرفی اگر یک خودرو تولید شود، نیازی به مذاکرات دشوار برای تولید محتوا نخواهد بود؛ مانند آنچه که در سیستم عامل موبایل با iOS یا در سیستم عامل کامپیوتر با OS X و یا در صنعت تلویزیون برای تولید برنامه وجود خواهد داشت. اپل می‌تواند طراحی را خود کنترل کند و در صورت نیاز شرکایی را در صنعت خودروسازی برای همکاری انتخاب ‌کند.

البته شاید اگر به گزارش رویترز مبنی بر تولید یک خودروی «بدون راننده» الکتریکی استناد کنیم، شرایط اندکی برای اپل متفاوت باشد. برای تولید یک خودروی بدون راننده به تکنولوژی‌هایی نیاز هست که شاید تا امروز کمتر از این شرکت شنیده شده است. مانند رادارهای پیشرفته، سیستم‌های نقشه خوانی، سیستم‌های بسیار پیچیده تشخیص اجسام و موارد دیگر.

اپل شاید خودرو را خود تولید کند، Car Play را نیز بالاخره با طیب خاطر در آن قرار دهد و حتی در مرحله‌ای به مراتب وسیع‌تر، دست به تولید یک شبکه شارژینگ بزند، اما یک خودروی بدون راننده نیاز به یک پلتفرم قدرتمند نرم افزاری دارد. بهترین گزینه موفقی که هم اکنون به ذهن می‌رسد، کمپانی گوگل است که پیشرفته‌ترین پلتفرم نرم افزاری را (حداقل به ادعای خود این کمپانی) در خودروی بدون راننده اش قرار داده است. آیا اپل برای پلتفرم نرم افزاری و سیستم نقشه ای که به نظر در آن ضعف دارد، با گوگل وارد شراکتی جدی خواهد شد و یا در این مورد نیز به توان خود اتکا خواهد کرد. این یکی از مهمترین سؤال‌هایی است که نیاز به پاسخی جدی برای آن وجود دارد.

البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که در گزارش وال استریت ژورنال به فاصله ای چندین ساله تا زمان ارائه محصول خروجی اشاره شده و فاصله ای چندین ساله زمان بسیار خوبی برای آماده سازی یک پلتفرم نرم افزاری و البته سخت افزاری قدرتمند است.

عزم اپل برای تولید یک خودروی الکتریکی واقعیت داشته باشد یا خیر، در گفتگوی عمومی بعدی تیم کوک بالاخره یک نفر صریحا از وی در مورد صنعت خودروسازی سؤال خواهد کرد و به نظر می‌رسد که وی نتواند این بار از پاسخ شانه خالی کند.

تا آن زمان بهترین تصوری که می‌توانیم داشته باشیم این است: تیم کوک فکر می‌کند که خودروها در گذشته متوقف شده‌اند و حالا اپل شانسی بزرگ برای خروج از این شرایط و تولید یک خودروی بهتر دارد.

► برطرف شدن یکی از ضعف‌های اندروید در مقابل ios
روانشناس آنلاین شخصیت شما ◄

مطالب مرتبط
بنر