دانمارک در صدر بهترین کشورهای جهان برای کسب و کار

سه شنبه ، 8 ارديبهشت 1394 ، 10:44

بانکی دات آی آر: ایالات متحده آمریکا با تولید ناخالص داخلی 16.7 تریلیون دلار در سال گذشته که نزدیک به یک چهارم مجموع تولیدناخالص جهان میباشد، بزرگترین ابرقدرت اقتصادی بلامنازع جهان است. پایتخت مالی جهان است و عمدتا از رکود بزرگ خارج شده است. اقتصاد آمریکا اخیرا در بیش از یک دهه ی گذشته, بهترین عملکرد شش ماهه را ثبت کرده و نرخ بیکاری به 5.9% رسیده است که به نسبت اوج 10درصدی آن در سال 2009 ، با کاهش یافته است.
به رغم تمامی این قدرت مالی، از حیث شرایط کسب و کار، ایالات متحده از بسیاری از دیگر کشورهای توسعه یافته عقب میافتد و این شکاف درحال بزرگ شدن است. در نهمین رده بندی سالانه ی Forbes درباره ی بهترین کشورهای جهان برای کسب و کار، ایالات متحده با چهار پله سقوط نسبت به سال پیش، در رده ی هجدهم قرار گرفت. این پنجمین سال پیاپی افت از سال 2009 است که در آن هنگام ایالات متحده در رده ی دوم قرار داشت.
سرزنشها معطوف به دولت گسترش یافته و همینطور مقررات پرهزینه ی جدید در امور مالی و نظام سلامت است. ایالات متحده تنها کشوری است که در شاخص آزادی اقتصادی بنیاد میراث(Heritage Foundation) هفت سال پی در پی افت و کاهش را ثبت کرده است. براساس اعلام بنیاد مذکور، از سال 2009  بیش از 130 مقررات جدید فدرال درباره ی آغاز یک کسب و کار با هزینه ی سالانه ی 60میلیارد دلار اضافه شده اند. از حیث آزادی پولی، ایالات متحده در میان 146 کشور رده ی هشتادویکم را دارد، که از میان کشورهای عضو OECD تنها بریتانیا و ترکیه رتبه ی پایینتری از آن دارند.
امسال بهترین کشور برای کسب و کار دانمارک است، که بین سالهای 2008 تا 2010 نیز سه بار متوالی در رتبه ی اول قرار داشت. درطی سالهای اخیر، همرراه با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا، اقتصاد دانمارک در تلاش و کشاکش قرارداشت. با تلاش این اقتصاد 324میلیارد دلاری در بازیافتن خود از فروریختن حباب مسکن و بازار ضعیف صادرات، هفته ی پیش دولت دانمارک پیش بینی های خود درمورد رشد اقتصادی امسال و سال آتی را متوقف کرد. بنا به اظهار جان ویس(John Weis) اقتصاد دان Moody’s Analytics که کارشناس اقتصاد دانمارک نیز هست، "دانمارک برای تقاضای صادراتش متکی به هسته ی اروپاست، و همکنون در تلاش برای پر کردن این جای خالی میباشد"
به رغم چالشهای اقتصادی اخیر، فضای کسب و کار در دانمارک بسیار مثبت است. در هر 11 دسته بندی موردنظر,  دانمارک در میان 25 کشور بالای جدول قرار میگیرد، حال آنکه در رتبه بندی آزادی شخصی، فن آوری و نرخ پایین فساد در بین 5 کشور صدرنشین میباشد.
دانمارک یکی از کارآفرین ترین کشورها در جهان است. دولت شرایط آغاز یک کسب و کار رابسیار ساده کرده است، بنحوی که این آغازبه کار با حداقل هزینه ها مستلزم تنها 4 فرایند است. شایان ذکر است که اوضاع قانونگذاری نیز یکی از کارامدترین ها در دنیاست.
ما در تدوین جدول بهترین کشورها برای کسب و کار، 146 کشور را برحسب 11 عامل مختلف رده بندی کردیم: حقوق مالکیت، نوآوری، مالیاتها، فن آوری، میزان فساد، آزادی(شخصی، تجاری و پولی)، مقررات و تشریفات زائد/دیوانسالاری، حفاظت از سرمایه گزاریها و عملکرد بازار سهام. هر دسته بندی نیز وزن و ارزش برابر دارد. داده ها نیز از گزارشات منتشر شده ی سازمانهای ذیل گردآوری شده اند: خانه ی آزادی، بنیاد میراث، اتحاد حقوق مالکیت، سازمان شفافیت بین المللی، بانک جهانی و دیوانخانه ی اقتصاد جهانی.
تظاهرات دموکراسی خواهانه در پاییز 2014 در هنگ کنگ در جریان بود، اما این کشور جزو قلمروی چین بشکل باورنکردنی ای از فضای دوستانه ی کسب و کار برخوردار است. این کشور که در سال پیش در رده ی سوم قرار داشت، در سال جاری پس از دانمارک در رده ی دوم قرار گرفت. در سال گذشته بیکاری 3.1% و رشد تولیدناخالص داخلی 2.9% بود که در کل در رده ی نهم بهترین کشورهای جهان از این حیث قرار میگیرد. هنگ کنگ در میان پنج کشور دارای  بالاترین حفاظت از سرمایه گزاری، آزادی تجارت نیز میباشد.

منبع: فوربس
مترجم: مهرداد دستورانی

 

► شاه‌کلید ما را تا ابد زندانی خودش خواهد کرد
افزایش استفاده از سیگارهای الکترونیک در میان دانش آموزان دبیرستانی آمریکا ◄

مطالب مرتبط
بنر