کشف کهکشانی روشن تر از خورشید توسط ناسا

شنبه ، 16 خرداد 1394 ، 09:09

بانکی دات آی آر: تا به حال سعی کرده اید که با چشم عریان (بدون عینک و دیگر محافظها) به خورشید نگاه کنید؟ خیلی روشن است، درسته؟ حال تصور کنید به چیزی 300 تریلیون برابر روشن تر از خورشید نگاه کنید. "درخشان ترین کهکشانی که تا به حال کشف شده است" به این اندازه روشن و تابناک است؛ که ناسا دسته بندی جدیدی برای این کهکشان اَبـَر-درخشنده و 19 کهکشان مشابه دیگر که تاکنون کشف شده اند: کهکشانهای مادون قرمز به شدت درخشان، یا ELIRGs، ایــجــاد کرده است.

دانشمندان اخیرا ELIRGs را در تصویری مادون قرمز از فضا رصد و کشف کرده اند؛ تصویری که در سال 2010 توسط تلسکوپ فضایی (WISE) این سازمان، گرفته و ضبط شده است.(WISE سر_واژه ای است برای کاوشگر نقشه بردار مادون قرمز حیطه ی_گسترده  Wide-field Infrared Survey Explorer). این کهکشان 12.5میلیارد سال نوری دورتر قرار دارد، بدان معنا که این کهکشان بلافاصله پس از تولد کیهان(هستی) 13.8میلیارد سال پیش، شروع به شکلگیری کرده است. درباره ی درخشندگی باورنکردنی آن، دانشمند JPL ناسا، چائو_وی تسـای(Chao-Wei Tsai) میگوید: "این کهکشان ممکن است حاصل از اصلی ترین جهش رشدی سیاه-چاله ی کهکشان باشد"
برخی کهکشانها چند سیاه چاله ی عظیم در مرکز دارند که بصورت فعال گازها، غبار و دیگر موادی که صفحه ی پیرامون شان را تشکیل میدهد، جذب میکنند. این صفحه ها یک تن انرژی تشعشع میدهند و موجب میشوند سیاه چاله ها درخشنده تر از ستاره ها بنظر برسند. برخی سیاه چاله ها بسیاتر از سایرین جذب کننده تر بوده، و درنتیجه، ذرات و مواد بیشتری از همتایان خود، جـذب کرده و بسیار عظیمتر و درخشنده تر میشوند. هرچه سیاه چاله بزرگتر باشد، صفحه بزرگتر و کل کهکشان درخشان تر میگردد.
دلایل ممکن متعددی درباره ی چرایی بزرگ بودن سیاه چاله وجود دارد. بر اساس مقاله ی دانشمندان، ممکن است از همان ابتدا بزرگ متولد شده است، پس طبیعی است که بیش از میزان معمول خوراک مصرف کند. شاید تنها در حال تماشای یک دوره از زندگی آن هستیم، به یاد داشته باشید، نوری که WISE رصد و کشف کرده است، 12.5 میلیارد سال نوری دورتر و قبلتر بوده است! نهایتا اینکه، ممکن است به سرعت دیگر سیاه چاله ها درحال چرخش نبوده، و قادر به خوراک گیری با ثبات تری باشد.

منبع: ناسا