لغو تحریم های ایران تا ساعاتی دیگر

دوشنبه ، 29 تیر 1394 ، 13:19

بانکی دات آی آر: شورای امنیت سازمان ملل متحد تا ساعاتی دیگر قطعنامه ای را تصویب خواهد کرد که راه را برای لغو تحریم های ایران باز خواهد کرد.
به گزارش پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی جماران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز 20 ژوئیه، قطعنامه ای را تصویب می کند که در حقیقت آغازگر لغو تحریم های ضد ایرانی خواهد بود.
رای گیری برای تصویب این قطعنامه، ساعت 9 صبح به وقت محلی انجام خواهد گرفت و گفته می شود این یک رای گیری صوری است، زیرا پنج عضو دائم- انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا به اضافه آلمان- از امضاکنندگان توافق هسته ای ایران هستند که در 14 ژوئیه در وین صورت گرفت بنابراین این قطعنامه قطعا امضا خواهد شد.
متن قطعنامه سازمان ملل متحد، بر لغو تحریم های ایران در ازای - به ادعای غربی ها - تعهد ایران برای حرکت نکردن به سمت ساخت سلاح هسته ای تاکید خواهد کرد.
این قطعنامه «اجرای کامل توافقنامه در جدول زمانی تعیین شده» را خواستار شده است و از کشورهای عضو سازمان ملل نیز خواسته تا این روند را تسهیل کنند.
در این متن آمده است: آژانس بین المللی انرژی هسته ای به عنوان دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد، باید نظارت های لازم را بر برنامه هسته ای ایران داشته باشد.
در این قطعنامه همچنین از ایران خواسته شده تا همکاری های لازم را با آژانس به عمل آورد.
سازمان ملل هفت قطعنامه اصلی در خصوص تحریم ایران دارد که یکی از این قطعنامه ها در خصوص ممنوعیت تجارت در خصوص فعالیت های هسته ای ایران و مسدود شدن دارایی های مقامات و شرکت های ایرانی است.
به محض اینکه شورای امنیت سازمان ملل گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را که مبنی بر اینکه برنامه هسته ای ایران در حال حاضر کاملاً صلح آمیز است دریافت کند، مفاد هفت قطعنامه تحریم های سازمان ملل علیه ایران لغو خواهد شد.
به موجب این قطعنامه ها، تجارت کالا یا خدمات که مربوط به فعالیت های هسته ای ایران است، ممنوع است. 
همچنین به موجب این قطعنامه ها، دارایی های مالی مقامات و شرکت های معین ایران مسدود، و این کشور در بخش تسلیحات متعارف و موشک های بالستیک تحریم شده است.
این قطعنامه بر تحریم های آمریکا و اروپا تاثیری نخواهد گذاشت.
آغاز بازنگری 60 روزه توافق در کنگره
این در حالیست که دولت اوباما روز یکشنبه متن توافق هسته ای را برای بازنگری 60 روزه به کنگره آمریکا فرستاد.
«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: توافق هسته ای که بین ایران و قدرت های جهانی روز سه شنبه بدست آمده بود، بر اساس قانون، برای بازنگری به کنگره ارسال شد.
«کربی» در بیانیه ای گفت: بنابراین مهلت 60 روزه کنگره از 20 ژوئیه آغاز می شود و 17 سپتامبر به پایان می رسد.
از دقایقی پس از توافق هسته ای، تلاش ها برای جلب مخالفت کنگره با این توافق آغاز شد.
لابی صهیونیستی آیپک، آماده شده است تا برای اقدامات ضد این توافق در کنگره آمریکا، 20 تا 40 میلیون دلار هزینه کند.
این در حالی ست که کاخ سفید نیز تلاش های خود را آغاز کرده و به همین منظور وزیر دفاع خود را برای متقاعد کردن مقامات اسرائیلی، به تل آویو فرستاده است.
کری هشدار داده است که کنگره نباید این توافق را نابود کند.
اوباما تهدید کرده است که در صورت مخالفت کنگره، از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد.
کنگره برای دور زدن حق وتوی اوباما، نیاز به رای دو سوم از نمایندگان دارد.
در مذاکرات پشت درب های بسته در وین، «جان کری» خواستار توقف رای گیری برای لغو تحریم ها در سازمان ملل، پیش از بازنگری کنگره شده بود اما ایران، روسیه و حتی متحدان اروپاییِ آمریکا خواستار اقدام فوری شورای امنیت در خصوص لغو تحریم های ایران شده بودند.
از نظر برخی از اروپایی ها، لغو این تحریم ها، به معنای استحکام وجهه مذاکره کنندگان است.

► چقدر از پشت صحنه خبر، خبر داریم؟!
اخبار پزشکی قانونی از کشته شدگان طوفان روز گذشته ◄

مطالب مرتبط
بنر