عینک هوشمند با دوربینهای 3D برای نابینایان

يكشنبه ، 22 شهریور 1394 ، 10:35

بانکی دات آی آر: پژوهشگران اباری کاربردی برای افراد مبتلا به اختلالات بینایی، ساخته اند.

این عینک هوشمند توسط پژوهشگران دانشگاه آکسفورد تهیه شده است. طراح این وسیله دکتر استفان هیکس(Stephen Hicks) و تیمش سعی کرده اند از دوربین های 3D برای تقویت بینایی استفاده کنند و درک افراد نابینا را از تصاویر اطراف افزایش دهند.

وی می گوید: "عینک هوشمند حاصل سه سال پژوهش در دانشگاه آکسفورد برای یافتن راهی در حفظ اندک بینایی باقیمانده در چشم افراد نابینا است. با استفاده از ترکیبی از دوربین های دیجیتال و صفحه نمایش، آنها این توانایی را خواهند یافت تا اشیاء نزدیک را، آسانتر تشخیص دهند."

عینک استفاده شده در این طرح، مجهز به دوربین های سه بعدی است که می توانند ساختار و موقعیت اشیاء نزدیک را شناسایی کنند. به کمک یک نرم افزار، این اطلاعات پردازش شده و درنهایت، پس زمینه های اضافی حذف شده و تصویری شفاف برای نمایش به کاربر تهیه می شود.

استفان هیکس می گوید: "ما این تصاویر را تا جای امکان با کانتراست بالایی تهیه خواهیم کرد تا در نهایت تصویری شفاف روی عینک نقش بندد. این کار به فرد نابینا اجازه می دهد در نهایت تصاویری واضح را مشاهده کند."

در اروپا حدود ۳۰ میلیون نفر نابینا و کم بینا زندگی می کنند. این تکنولوژی برای کسانی که هنوز دید اندکی در چشم دارند، می تواند مفید باشد.

این عینک نمی تواند جایگزین قدرت بینایی شود که قبلا وجود داشته اما می تواند میزان آگاهی فرد را نسبت به آنچه در فضای اطراف روی می دهد افزایش دهد

افرادی که از این عینک استفاده می کنند، با دریافت اطلاعات تکمیلی از آنچه در اطرافشان روی می دهد، می توانند از قدرت دیدی که برایشان باقی مانده بیشترین بهره را ببرند.

برگرفته از euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

 

 

► "خودروی عنکبوتی" برای معلولان
فـرار از مالیات؛ نقل مکان شرکتهای آمریکایی به دیگر نقاط جهان ◄

مطالب مرتبط
بنر