کشف ویروسی باستانی در یخ‌های سیبری

سه شنبه ، 24 شهریور 1394 ، 14:44

بانکی دات آی آر: ویروسی بزرگ و قدیمی در یخ‌های سیبری پیدا شده است. این ویروس ممکن است برای انسان خطرناک باشد.

به گزارش دیجی کالا، محققان توانسته‌اند برای چهارمین بار، ویروسی باستانی را در یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی پیدا کنند. چنین ویروس‌های یخ‌زده‌ای برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ پیدا شده بودند.
این ویروس جدید، Mollivirus sibercium نام دارد و توسط محققان انستیتو  L’Institut de Microbiologie de la Méditerranée  فرانسه کشف شده است. محققان با انتشار نتایج تحقیقات‌شان در نشریه‌ی PNAS، ویروس M. Sibericum را متعلق به ۳۰ هزار سال پیش دانسته‌اند. سه ویروس دیگری که تا به امروز پیدا شده، Mimivirus، Pandoraviruses و Pithovirus sibericum نام گرفته بودند. این چهار ویروس، سلول‌های آمیب را هدف می‌گیرند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، ویروس M. sibericum حدود ۰/۶ میکرومتر طول دارد؛ کمی بزرگ‌تر از ویروس P. sibericum. این ویروس هم‌چنین ۶۵۰ هزار جفت ژنتیکی پایه دارد که ۵۰۰ پروتیین را تشکیل می‌دهند. بر خلاف ویروس‌های دیگر قدیمی، ویروس جدید کشف شده ساختاری شبیه ویروس‌های امروزی دارد.

«ژان میشل کلاوری» (Jean-Michel Claverie)، مدیر این پروژه‌ی تحقیقاتی جدید است. او به خبرگزاری «آژانس-فرانس پرس» گفته است که این ویروس‌ها اگر به بدن میزبانی که آماده است وارد شوند، ممکن است کشنده باشند.
او معتقد است که ویروس‌های بزرگ، چندان هم کمیاب نیستند و انواع زیادی دارند. سایر محققان به این موضوع اشاره کرده‌اند که ممکن است ویروس‌هایی کشنده، با تغییرات اقلیمی زمین پیدا شوند؛ ویروس‌هایی که روی انسان‌ها یا حیوانات باستانی تاثیر گذاشته‌اند و ممکن است هنوز خطرناک باشند.

► ساخت دستگاهی که لرزش دست را موقع تصویر برداری از بین می‌برد
4 نکته‌ی مهم برای شارژ گوشی‌ ◄

مطالب مرتبط
بنر