نسل جدیدی اسکنرهای سه بعدی؛ سبک و قابل حمل

شنبه ، 11 مهر 1394 ، 11:12

بانکی دات آی آر: xسازندگان یک اسکنر سه بعدی بسیار سبک و دستی، موسوم به "زبدی"( Zebedee) معتقدند که این دستگاه، کار نقشه برداری از میراث فرهنگی را متحول خواهد کرد. این اسکنر توسط پژوهشگران سازمان ملی علوم استرالیا طراحی شده است و از لیزر مادون قرمز برای محاسبه فاصله ها استفاده می کند. برای تهیه نقشه و اسکن مکان مدنظر، باید کاربر درحالیکه اسکنر را در دست دارد، در محوطه حرکت کند.

مدیر این برنامه پژوهشی می گوید: "اسکنرهای سه بعدی قبلی را باید بر روی سه پایه قرار داد و بنابراین فقط می توان آنچه را از مکان استقرار می بینیم اسکن کنیم. برای اسکن مکان های پیچیده، باید سه پایه را در مکان های مختلف قرار داد و دست آخر اطلاعات را گردهم آورد. "زبدی" امکان حرکت در صحنه، بالا رفتن از پله ها و رفتن به اتاق های کوچک و نقشه برداری مداوم را می دهد".

پلیس استرالیا از این اسکنر سه بعدی برای تهیه نقشه صحنه جرم استفاده کرده و توانسته است این کار را در زمانی بسیار کوتاهتر از معمول انجام بدهد. معمولا تهیه نقشه صحنه جرم چند روز به طول می انجامد اما این اسکنر می تواند این کار را در چند دقیقه انجام بدهد.
یکی از مسئولان پلیس محلی استرالیا می گوید: "امیدواریم یک روز بتوانیم با مدل سه بعدی صحنه جنایت به دادگاه برویم تا حاضران هم موقعیت صحنه جنایت را بهتر درک کنند. لزوما مانند عکس نیست ولی به اعضای هیات منصفه تصویری از صحنه را ارائه خواهد کرد".

از این اسکنر می توان در مکان های تنگ و باریک که امکان استفاده از اسکنرهای معمولی برای تصویربرداری وجود ندارد و همچنین در معادن و بناهای تاریخی در معرض خطر نابودی استفاده کرد.

برگرفته از euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

 

► نمایشگاه اکسپو در میلان و مدل سوپرمارکت های آینده
پناهگاه سیار مقاوم در برابر بمباران ◄

مطالب مرتبط
بنر