پروژه اتوبوسرانی شهری بدون راننده؛ تحولی در حمل و نقل عمومی

سه شنبه ، 19 آبان 1394 ، 13:55

بانکی دات آی آر: شهر تریکالا در مرکز یونان، اولین شهر اروپایی برای اجرای پروژه "سیتی موبایل دو"(CityMobile2) یا ناوگان اتوبوسرانی شهری  بدون راننده است.
این برنامه که با حمایت مالی اتحادیه اروپا انجام می شود توجه کارشناسان بین المللی را جلب کرده است. مسئول پروژه، جایگزین کردن راننده با رایانه را هدف نمیداند بلکه ارائه ی وسیله ای دیگر برای افزودن به ناوگان های موجود شهری را بعنوان هدف پروژه معرفی میکند.
وی می افزاید: "مشکل تصادفات رانندگی، ترافیک سنگین و آلودگی را می توان با وسایل حمل و نقل عمومی حل کرد اما متاسفانه وسایل حمل و نقل عمومی با راننده این مشکلات را حل نمی کنند. حلقه گمشده برای برطرف کردن مشکلات استفاده از وسایل نقلیه ی خودران است".
این اتوبوس ساخت کارخانه فرانسوی روبوسافت(RoboSoft) است، و با پنج متر طول و یک و نیم متر عرض، قادر به حمل ده مسافر با سرعت بیست کیلومتردر ساعت، و در مسیری به طول دو و نیم کیلومتر است. اتوبوس خودران مجهز به لیزر، جهت یاب ماهواره ای و سامانه نقشه برای پیدا کردن موقعیت مکانی و کنترل حرکت است. فناوری لیزر موانع مسیر حرکت را ردیابی می کند و دوازده باتری برقی آن در دو ساعت شارژ می شوند.
به گفته یکی از مسئولان فنی پروژه موتور خودرو برقی است و موقعیتش را با لیزر و جهت یاب ماهواره ای پیدا می کند. اتوبوس در مسیری معین بر اساس نقشه شهر با ضریب دقت سانتیمتری حرکت می کند. هنگام مواجه شدن با مانع در مسیر، با استفاده از جهت یاب لیزری سرعتش را کم و یا توقف می کند.
مقامهای شهری برنامه هایی برای آگاهی رسانی به شهروندان مسافر و همچنین رانندگان شروع کرده اند. با این حال بعضی ها خط ویژه اتوبوس و خدمات تازه را نادیده می گیرند. در اتاق کنترل، تکنیسینها همه چیز را تحت کنترل دارند. در صورت بروز مشکل، پلیس راهنمایی رانندگی و یا راننده ای مجاز به محل اعزام می شود.
با وجود سابقه طولانی دوچرخه سواری و رعایت حق دوچرخه سواران در خیابان، انتقاداتی هم وجود دارد. بعضی به کمبود جای پارکینگ انتقاد می کنند اما شهردار تریکالا در دفاع از این گزینه می گوید: "عدم پذیرش فوری این وسیله از سوی شهروندان، برای ما قابل فهم است. انتقاداتی نیز وجود دارد. کار پر زحمتی هم بود که مثلا برای گذاشتن فیبر نوری مورد نیاز اتوبوس، سطح خیابان ها را کـندیم. اما در کل امیدواریم که به مرور زمان استقبال و استفاده از اینگونه وسایل نقلیه پاک، بیشتر شود".
علاوه بر تریکالا، شهر لئون در اسپانیا، میلان در ایتالیا، وانتا در فنلاند و لاروشل در فرانسه در پروژه "سیتی موبایل دو" مشارکت دارند و هر یک به مدت شش ماه میزبان اتوبوسهای بدون راننده خواهند بود.

برگرفته از euronet

 

مترجم: مهرداد دستورانی

► تاریخچه‌ی مختصری از آزمون‌های خم شدن
جستجوی راه حلی برای معمای پرداختهای پنهان ◄

مطالب مرتبط
بنر