جستجوی راه حلی برای معمای پرداختهای پنهان

سه شنبه ، 19 آبان 1394 ، 13:38
بانکی دات آی آر: بنا برگزارش پرداخت جهانی 2015 ، مساله ی پرداختهای پنهان در حال حاضر به اندازه ای بزرگ است که نمیتوان آنرا نادیده گرفت. به گفته ی برایان کاپلن سردبیر گزارش مذکور، بانک ها و تنظیم کنندگان مقررات میبایست به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.
براساس گزارشی جدید، پرداختهای پنهان "بیش از آن حدی که بتوان آنها را نادیده گرفت، بزرگ شده اند"، حتی اگر تعیین حجم دقیق آنها دشوار باشد. براساس گزارش پرداخت جهانی 2015، که کار مشترکی از شرکت کپجمینی(Capgemini) و بانک سلطنتی اسکاتلند است، رشد پرداختهای پنهان عوامل متععدی دارد که تقاضای مشتریان، شکاف ها در گزاره های ارزشی موجود، عدم دسترسی مشتری به پرداختهای سنتی، و مقررات، از جمله آنها هستند.
براساس برآوردهای این گزارش، پرداختهای پنهان در حال حاضر حدود 10 درصد از کل معاملات غیر نقدی را تشکیل میدهند، که خود بالغ بر 358میلیارد دلار در سال 2014 شده و افزایشی 7.6درصدی نسبت به سال گذشته دارد. در پرداختهای پنهان،22.6 میلیارد دلار مربوط به کارت های حلقه بسته و برنامه های تلفن همراه مانند اپلیکیشن استارباکس، 16.5میلیارد دلار مربوط به کیف پول دیجیتال غیر بانکی، 1.8میلیارد دلار مربوط به پول های موبایلی غیر بانکی مانند ام پـِـسا(M-Pesa) و 40میلیارد دلار نیز مربوط به ارزهای مجازی است.
یکی از جنبه های شایان توجه اینست که این این روش های پرداخت جدید در میان طبقات اجتماعی و مناطق مختلف جغرافیایی_از شهرهای لوکس تا مناطق روستایی آفریقا_ از جذابیت برخوردار بوده و خواهان دارد.
بانکهایی که در معذوریت سیستم ها و مقررات قدیمی قرار دارند، گاهی اوقات به کندی به این فضا واکنش نشان میدهند. در گذشته، گاهی بانکداران بی اهمیت بودن و حجم و ظرفیت را بهانه میکردند؛ که البته این امر اکنون دیگر موضوعیت ندارد. اما پرداختهای پنهان، برای مقرراتگذاران و  کاربران نیز، چالشی هایی پدید اورده است. آنها پشتوانه ای که  بانک ها ومقررات گذاران برای حصول اطمینان از کارکرد مناسب این بخش میخواهند را، تامین نمیکنند. درعین حال، این نقش آفرینان با نوآوری، در حال حرکت دادن صنعت خدمات مالی به پیش هستند.

برگرفته از TheBanker

مترجم: مهرداد دستورانی


► پروژه اتوبوسرانی شهری بدون راننده؛ تحولی در حمل و نقل عمومی
ساخت اپلیکیشنی مخصوص پناهجویان ◄

مطالب مرتبط
بنر