ویندوز سی ساله شد

شنبه ، 30 آبان 1394 ، 14:29

بانکی دات آی آر: سی سال پیش، انقلابی در صنعت رایانه‌های شخصی به‌وجود آمد. شرکت مایکروسافت که تا آن زمان سیستم عاملی بر مبنای دستورات متنی (Command-based) داشت، پای‌اش را فراتر از MS-DOS گذاشت و ویندوز را عرضه کرد. ویندوز برای اولین بار دیروز (بیست‌ام نوامبر) و در سال 1985 میلادی عرضه شد. یعنی دیروز تولد سی سالگی ویندوز بود.

ویندوز 30 سالی است که کامپیوترهای دنیا را به دست گرفته است.

به گزارش دیجی کالا، ویندوز 10 که امروزه از آن استفاده می‌کنیم، شباهت زیادی به ویندوز 1.0 ندارد، اما هنوز هم قابلیت‌هایی مثل منوها، آیکون‌ها، پنجره‌ها یا نوت‌پد و مایکروسافت Paint در آن یافت می‌شوند. ویندوز 1.0 هم‌چنین ماوس را به سیستم‌های عامل مایکروسافت معرفی کرد. در این ویندوز، می‌شد با استفاده از ماوس روی صفحه حرکت و انتخاب کرد. پشتیبانی از ماوس در اولین نسخه‌ی ویندوز و هم‌چنین کامپیوترهای Macintosh به همه‌گیر شدن این رابط کاربری کمک کردند. ماوس به قدری برای کاربران عجیب بود که خیلی‌ها به کم بودن فرمان‌های کیبورد در ویندوز خرده گرفته بودند.

ویندوز 1.0 روی دو دیسک فلاپی عرضه می‌شد. این سیستم عامل نیاز به کامپیوتری با 256 کیلوبایت RAM و یک کارت گرافیکی داشت. اگر می‌خواستید چند برنامه را با هم باز کنید، باید حافظه‌ی کامپیوتر را به 512 کیلوبایت ارتقا می‌دادید و یک دیسک سخت هم به کامپیوتر اضافه می‌کردید.

زمانی که ویندوز عرضه شد، اپل نرم‌افزارها و رابط کاربری بهتری برای کار با ماوس داشت و کامپیوترهای‌اش را با در نظر گرفتن هر دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌ساخت. با این حال، مایکروسافت روی نرم‌افزار تمرکز کرده بود. ویندوز، ساخت نرم‌افزار را برای توسعه‌دهندگان راحت‌تر کرد. به همین دلیل هم توانست از سوی شرکت‌های نرم‌افزاری مختلفی پشتیبانی خوبی دریافت کند و محبوب شود.

ویندوز 30 سالی است که کامپیوترهای دنیا را به دست گرفته است. مایکروسافت این سیستم عامل را بسیار گسترده‌تر کرده و برای دستگاه‌ها‌ی مختلفی از آن استفاده می‌کند. برای اولین بار است که با محبوب شدن گوشی‌های هوشمند و گوشه‌گیر شدن کامپیوترها، ویندوز کمی در جای خود تکان می‌خورد.

► هر 3650 ایرانی یک شعبه بانکی
ساخت یک ماشین لباس‌شویی پدالی ◄

مطالب مرتبط
بنر