انتشار تصویر نگران کننده ی از زمین توسط ناسا

دوشنبه ، 9 آذر 1394 ، 11:53

بانکی دات آی آر: ال نیـنـو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر 2 تا 7 سال یک ‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی واپیدمی اشاره کرد.

ال‌نینیو به طور ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد.نشانه اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است.

کره زمین در تصویری جدیدی از پدیده النینو که ناسا آن را منتشر کرده است بیشتر به مریخ شباهت دارد، تا آن کرۀ خاکی که میشناسیم، تصویری که نشان از وقوع طوفان و خشکسالی و سیل های سهمگین دارد.

ناسا در آستانه نشست پاریس در خصوص مسائل زیست محیطی و آب و هوایی، با انتشار داده ها و تصاویری که با دوربینهای گرما نگار تهیه شده اند، ماه اکتبر امسال (2015 میلادی) را گرمترین ماه اکتبر از زمان ثبت اطلاعات و داده های آب و هوایی و زیست محیطی در 1880 میلادی خوانده است.

شواهد بسیاری نشان می دهد آب و هوای زمین در حال دگرگونی است؛ از جمله پدیده هایی همچون افزایش دما، ذوب شدن کوه های یخی، گرم شدن اقیانوس ها، و افزایش سطح آب دریاها را میتوان از پیامدهای این دگرگونی ها دانست. دیگر ابهامی در این خصوص وجود ندارد. به صراحت باید گفت آینده ما به تصمیمات ما انسانها در سال های آتی وابسته است و نشست بررسی تغییرات آب و هوایی در پاریس، COP21، نشستی بسیار حیاتی خواهد بود.

پیام دانشمندان و فعالان محیط زیست خصوصا در سالهای اخیر این بوده است که اگر انسانها همین امروز کاری نکنند، فردا دیر خواهد بود و ایجاد تعادلی هرچند نسبی و ناچیز در پدیده های آب و هوایی تلاشی جهانی و مضاعف می طلبد.

به گفته ی یکی از کارشناسان و فعالان حفظ محیط زیست: "مشکل اصلی در لابی گری و ارتباطات تنگاتنگ نقش آفرینان صنایع انرژی های متعارف، است. البته که آنها خواهان از جریان ایستادن سودهای مالی خود نیستند و خواستشان حفظ وضع موجود است. شایان ذکر است، با روند کنونی انتظار نمیرود انرژی های تجدیدپذیر و فن آوری های پاک برای تولید انرژی، در آینده ای نزدیک به منابع اول انرژی در جهان تبدیل شوند.

حدود 195 کشور متعهد شده اند در نشست بررسی تغییرات اقلیمی پاریس شرکت کنند و تا پایان سال 2015 ، به توافقی جامع دست یابند.

برگرفته از Euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► راه اندازی باجه صرافی بانک پارسیان درکاظمین و کربلا
روبات انسان نما در نمایشگاه روبات در پکن ◄

مطالب مرتبط
بنر