تغییر نرخ سود بانکی تا پایان سال منتفی است

يكشنبه ، 4 مرداد 1388 ، 13:29

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات بانکی را حداقل تا پایان امسال تغییر نمی دهیم از اختصاص 88 درصد تسهیلات بانکی به بخش تولید خبر داد.

محمود بهمنی در پاسخ به این سئوال که آیا برنامه ای برای اینکه فقط شورای پول و اعتبار در مورد تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی تصمیم گیری نماید و تعیین آن در دولت صورت نگیرد، دارید؟ گفت: در بسته سیاستی- نظارتی سال 88 تنفیذ شده توسط دولت در مورد نرخ سود بانکی تصمیم گیری شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بر اساس همین بسته حداقل تا پایان امسال نرخ سودهای بانکی تعیین شده را تغییر نمی دهیم، اظهارداشت: البته نرخ تورم کشور در حال کاهش است و روند کاهشی را طی می کند، اگر نرخ تورم کاهش یابد، به تبع آن نرخ سود نیز کاهش می یابد، ولی در حال حاضر این کار صورت نخواهد گرفت.

اختصاص 35 درصد منابع بانکها به بخش صنعت و معدن

وی همچنین در خصوص میزان پرداخت تسهیلات به بخش تولید گفت: در سال جاری قرار است 35 درصد منابع سیستم بانکی به بخش صنعت و معدن اختصاص یابد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: به غیر از 12 درصد تسهیلاتی که قرار است به بخش خدمات و بازرگانی اختصاص یابد، بقیه به تولید اختصاص خواهد یافت.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر، 88 درصد منابع کلا به بخش تولید اختصاص می یابد، این در حالی است که بخشهای کشاورزی، مسکن و صنعت و معدن جزو بخشهای تولیدی محسوب می شود.

بهمنی صادرات را نیز نوعی تولید عنوان و بیان کرد: برای صادرات نیاز به تولید داریم، یعنی باید تولید صورت گیرد که صادرات انجام شود.

وی پیش از این نیز اعلام کرده بود: اولویت اول سیستم بانکی تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی است.

رئیس کل بانک مرکزی افزوده بود: چنانچه مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و همچنین مشکل نقدینگی واحدهای نیمه تمام حل شود و این واحدها به بهره برداری برسند، منجر به افزایش تولید و در نتیجه کاهش تورم خواهند شد.

بهمنی اولویت نخست بانک مرکزی و سیستم بانکی را حل سرمایه در گردش و نقدینگی واحدهای تولیدی عنوان کرده بود.

منبع: خبرگزاری مهر

► پرداخت اضافه حقوق از جانب دولت متوقف شد
ايران دهمين" قدرت اقتصادي در حال توسعه" جهان ◄

مطالب مرتبط
بنر