مهمترین چالش دولت در برنامه پنجم

دوشنبه ، 12 مرداد 1388 ، 14:08

 

با افزایش ورود متولدین دهه شصت به بازار کار تا سال 92 نرخ بیکاری حداقل به 15 درصد و تعداد شاغلین نیز از 25 میلیون نفر فعلی به 27 میلیون و 700 هزار نفر خواهد رسید.

آخرین نرخ بیکاری که توسط مرکز آمار ایران اعلام شد مربوط به فصل بهار سالجاری با 11.1 درصد است به نحوی که نسبت به نرخ بیکاری زمستان سال گذشته 1.4 درصد کاهش را نشان می دهد.

بررسی نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله ( گروه سنی دارای نرخ بیکاری بالا) حاکی است در بهار سالجاری 20.44 درصد از فعالان این گروه سنی بیکار بوده اند که نسبت به بهار سال گذشته این نرخ1.8 درصد افزایش یافته است.

نرخ بیکاری بالای 15 درصد

عباس وطن پرور در گفتگو با مهر آمارهای نرخ بیکاری را با واقعیات منطبق ندانست و گفت: متاسفانه در شرایط فعلی بازار کار کشور با چالش بزرگ بیکاری مواجه است به نحوی که در سنین مختلف، کارجویان برای پیدا کردن شغل مناسب مشکلات فراوانی را تجربه می کنند.

دبیر شورای هماهنگی کارفرمایان کشور اظهار داشت: افراد برای پیدا کردن شغل ساده و ارتزاق نیز با مشکلات متعددی مواجه هستند و از سویی نیز برخی بنگاههای اقتصادی با خطر از بین رفتن پایداری و تعطیلی مواجه هستند.

وطن پرور با بیان این نکته که کارخانجات با انبوهی از کالاهای تولید شده و مانده در انبارها مواجه شده اند، افزود: عدم امنیت نسبت به آینده و کاهش سطح درآمدها با بالا رفتن هزینه ها، قدرت خرید را کاهش داده است.

افزایش مشاغل کاذب/ جوانان چیپس فروش!

وی با انتقاد نسبت به نرخ بیکاری اعلام شده توسط مرکز آمار، ادامه داد: در شرایط فعلی نرخ بیکاری کشور حداقل 15 درصد و نرخ بیکاری جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی نیز بالای 25 درصد است.

این مقام مسئول در حوزه کارفرمایی با اشاره به افزایش مشاغل کاذب و فروشندگی در بین جوانان، خاطرنشان کرد: آیا در حال حاضر جوانانی که می توانند در بنگاهها چرخهای تولید را به حرکت درآورند باید در سوپر مارکت ها چیپس و پفک نمکی بفروشند؟

وطن پرور تصریح کرد: جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی پس از اتمام تحصیلات خود نمی دانند که برای جستجوی شغل مناسب به کجا باید بروند و نهایتا درصد بسیار زیادی از آنان پس از ناامیدی در پیدا کردن شغل به مشاغل کاذب، دستفروشی و دلالی روی می آورند.

به گفته وی ایجاد فضای مناسب کسب و کار و رقابت سالم از موارد مهمی است که توسط دولت باید با یک برنامه ریزی درست و مدون اجرا شود.

روش محاسبه 2.7 میلیون بیکار چگونه است؟

دبیر شورای هماهنگی کارفرمایان کشور در مورد روش تعیین و اعلام وجود 2.7میلیون نفر بیکار در فصل بهار سالجاری، ضمن رد این آمار، تاکید کرد: طبق استانداردهای بین المللی روش درست تعیین تعداد افراد بیکار بررسی بیکاران بین سنین 14 تا 29 سال است که در این بخش حداقل 50 درصد جمعیت کشور وجود دارد. برآوردها نشان می دهد حداقل 25 درصد از آنان بیکار هستند.

وطن پرور در توضیح بیشتر مطالبش به نرخ بالای بیکاری دختران جوان تحصیل کرده اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه خط فقر در کشور بالای 850 هزار تومان است می بینیم بسیاری از جوانان بیکار هستند و یا با دریافتی های بسیار کم و ساعات کار طولانی فعالیت می کنند.

چالش های تعیین نرخ بیکاری

از مهمترین چالشهایی که در اعلام نرخ بیکاری کشور وجود دارد نحوه اعمال میزان مشارکت اجتماعی و چگونگی بررسی آن در نرخ بیکاری و دیگری وضعیت شاغل دانستن افراد جامعه است به نحوی که در اعلام آمارها به افرادی که در طول هفته 1 ساعت کار هم انجام داده باشند، شاغل نامیده می شود.

در اعلام نرخ بیکاری بهار 88 آمارها در 30 استان کشور بر حسب موقعیتهای خاص هر استان تعیین شده که با نوسانات معناداری استان لرستان با 19.6 درصد، چهارمحال و بختیاری 16.8درصد، خراسان شمالی4.2 درصد و هرمزگان 5.8درصد، بیشترین و کمترین ارقام بیکاری را داشته اند.

بدون شغل جدید کاهش نرخ بیکاری مورد قبول نیست

علی اکبر عیوضی نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت فنی در گفتگو با مهر، قبول کاهش نرخ بیکاری را مشروط به ایجاد شغل جدید دانست و گفت: با مشاغلی که هم اکنون وجود دارد و بررسی وضعیت تولید و بنگاهها، به نظر می رسد نرخ بیکاری بیشتر از 11.1 درصد باشد.

نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت فنی اظهار داشت: با وجود بحرانهای مالی و کمبود نقدینگی در بسیاری از واحدهای بزرگ تولیدی کشور، ایجاد مشاغل جدید مشکل شده است.

عیوضی تاکید کرد: فقط در صورتی می توان آمار کاهشی نرخ بیکاری را پذیرفت که مشاغل جدیدی ایجاد شده باشد و جوانانی از این طریق به کارگمارده شده باشند، در غیر اینصورت با وضعیت ثابت اشتغال، نرخ بیکاری بالای 15 درصد است.

به گزارش مهر، اخیرا سید محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی نیز به عدم تسهیلات دهی و بحران مالی در برخی بنگاههای جدید التاسیس زودبازده اشاره کرد و گفت: با عدم توفیق در راه اندازی و بهره برداری از مشاغل جدید، نرخ بیکاری افزایش خواهد یافت.

اکونومیست: افزایش نرخ بیکاری به 12.9درصد

اکونومیست در تازه ترین گزارش خود از افزایش نرخ بیکاری ایران به 12.9 درصد در سالجاری و وجود 25 میلیون نفر شاغل خبر داد، نیروی کار ایران در سال گذشته را 24 میلیون و 300 هزار نفر و نرخ بیکاری را 12.5 درصد اعلام کرد.

براساس این گزارش، انتظار می رود طی دو سال آینده (90 و89) نیروی کار ایران به ترتیب معادل 25 میلیون و 700 هزار نفر و 26 میلیون و 400 هزار نفر شود که این شاخص برای نرخ بیکاری معادل 13.2درصد و 14.1 درصد خواهد بود.

بر همین اساس در سال 91 شمار افراد شاغل ایران به 27 میلیون نفر بالغ می شود که این میزان برای سال 92 معادل 27 میلیون و 700 هزار نفر پیش بینی شده است. اکونومیست نرخ بیکاری در سال 91 را برابر با 15 درصد اعلام و بیان کرد: این نرخ در سال 92 نیز به همین میزان خواهد بود.

جهرمی: نرخ بیکاری بهار و تابستان افزایشی است

سید محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی نرخ بیکاری بهار و تابستان سال گذشته را کمتر از 10 درصد اعلام کرد و گفت:  تا سال 92 با اوج جمعیت جوان در کشور مواجه خواهیم بود که ناشی از رشد جمعیت در دهه 60 است، بر همین اساس پیش بینی می شود در بهار و تابستان سالجاری نرخ بیکاری روند افزایشی داشته باشد که این مساله متاثر از نیمه تمام ماندن طرحهای زودبازده است که سبب افزایش نرخ بیکاری می شود.

بدون آمارهای واقعی مشکلات حل نمی شود

علی دهقان کیا عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار در گفتگو با مهر و در ارزیابی نرخ بیکاری کشور، بیکاری را به دو بخش پنهان و آشکار تقسیم بندی کرد و گفت: باید دید در تعیین و اعلام نرخ بیکاری روشهای محاسباتی بر چه اساسی است.

عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار اظهار داشت: اگر منظور مرکز آمار کاهش نرخ بیکاری آشکار است، قابل قبول نیست چون در حال حاضر در بسیاری از خانواده ها یک یا دو جوان تحصیل کرده بیکار وجود دارد که هنوز جویای کار هستند، چگونه نرخ بیکاری را می توان کاهشی فرض کرد؟

دهقان کیا بیان داشت: تنها در صورتی که بخواهیم با آمارهای نادرست روبرو باشیم، می توانیم نرخ بیکاری را کاهش یافته بدانیم در غیر اینصورت ما به عنوان نمایندگان کارگران نرخ بیکاری را بالاتر از میزانی که اعلام شده می دانیم.

منبع: خبرگزاری مهر

► پرداخت وام به بوليوي بدون اجازه مجلس
تشويق به پرداخت الكترونيكي بدون تجهيزات! ◄

مطالب مرتبط
بنر