الزام بانک ها به پرداخت وام خودرو

چهارشنبه ، 14 مرداد 1388 ، 15:04

 

مدیرعامل بانک سامان با بیان این مطلب که بانک سامان پرداخت تسهیلات اتومبیل را در دستور کار خود ندارد ،‌ گفت: باتوجه به اینکه هم اکنون صنعت خودروسازی در خطر است دولت و بانک مرکزی به بانکها برای پرداخت وام خودرو فشار وارد می کنند.

زعفرانی اعلام کرد بانکها برای ارائه تسهیلات ساخت و تجهیز مسکن به لحاظ تجاری و مسکونی آمادگی دارند.

غلامحسن اصغر زاده زعفرانی امروز در نشستی خبری با تشریح عملکرد و برنامه های آتی بانک سامان گفت: بانک سامان همانند سایر بانکها در سه سرفصل بانکداری داخلی ، بین المللی و الکترونیکی خدمات خود را به مشتریان ارایه می دهد .

وی با اشاره به رکود اقتصادی و بحران مالی و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور و صنعت بانکداری ،‌ افزود: بانکها واسطه وجوه هستند که با دریافت وجوه از سپرده گذاران و طی مراحل آن را به متقاضیان دریافت تسهیلات ارایه می کنند که اگر دریافت کنندگان وجوه نتوانند به تعهدات خود در زمان سررسید عمل کنند؛ در این شرایط بانکها رسالت سختی را پیش رو خواهند داشت .

زعفرانی با اشاره به اینکه اولین مشکل بانکها مواجه با این گونه مشکلات است،‌ افزود: بانک سامان در این شرایط برای رفع مشکلات متقاضیان دریافت تسهیلات برنامه ریزی کرد.

مدیرعامل بانک سامان با بیان آنکه‌ بانکها این روزها بر مبنای کارمزد ارتزاق می کنند،‌ تصریح کرد:‌ پرداخت نرخ سود 16 تا 17 درصدی بر اساس دستور بانک مرکزی و پنج و شش درصد مازاد بر آن توسط بانکها هزینه می شود. بنابراین، پول برای بانک گران تمام می شود به نحوی که سود بانکها بسیار پایین و در حد نیم درصد است اما بانکها خود را به این نرخ متکی نیستند و از طریق دریافت کارمزد به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی ادامه داد: عمده کارمزدها در بخش بین المللی و حواله جات نهفته است و این موضوع برای افزایش سود سهامداران در برنامه ها ی بانک قرار دارد.

وی گفت:‌ در بخش بانکداری بین المللی خرید و فروش ارز غیر بازرگانی بر مبنای قانون و همچنین خرید وفروش ارز در بازار فرعی با اجازه بانک مرکزی با قیمتی بالاتر انجام می شود به نحوی که در تهران به حساب جزیره کیش به مشتری ارز فروخته می شود.

زعفرانی با اشاره به ورود ابزار های مدرن بانکی به کشور توسط این بانک، گفت : این بانک دارای 100 شعبه است که تا پایان سال جاری به 120 شعبه افزایش می یابد. بنابراین، یکی از نیازهای انجام کار گسترش بانکداری الکترونیکی است

وی همچنین از نصب و راه اندازی بیش از 300 دستگاه خودپرداز در تهران و شهرستانها خبر داد و گفت:‌ بانکها برای ارایه تسهیلات ساخت و تجهیز مسکن به لحاظ تجاری و مسکونی آمادگی دارند .

مدیرعامل بانک سامان افزود: در سیاستهای جدید بانک مرکزی پرداخت تسهیلات خرید به متقاضیان حذف شد که این موضوع مورد اعتراض است .

وی گفت: معتقدیم توجه به رشد بخش مسکن با سرمایه گذاری در آن شاهد رشد 432 صنعت وابسته با آن و در نتیجه بهبود شرایط اقتصادی کشور خواهیم بود .

همچنین در این نشست ولی الله ضرابیه قائم مقام بانک سامان نیز از انتشار 15 میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن در آینده ای نزدیک با دریافت مجوز صدور خبرداد.
وی از طبقه بندی مطالبات معوق خبرداد و میزان ذخایر بانک سامان را بیش از 140 میلیارد تومان اعلام کرد.

منبع: سایت خبری عصر ایران

► سندرم "ترین ها" در اقتصاد ایران
افزايش بي‌سابقه‌ ارزش پول واحد افغانستان ◄

مطالب مرتبط
بنر