تا دو سال نیازی به تولیدات داخل نداریم

دوشنبه ، 26 مرداد 1388 ، 14:59

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: متأسفانه آن قدر برنج، شکر و پنبه وارد شده که اگر 2 سال جلوی واردات گرفته شود، باز هم به اندازه بیش از مصرف 2 سال وارد شده و نیازی به تولید نیست.

محمدعلی دلاور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از واردات بی‌‌رویه برنج، پنبه و شکر گفت: واردات بی رویه به‌ صورت معضل کشاورزان درآمده، به‌گونه‌ای که محصول کشاورزان بدون مشتری در انبارها مانده و بازار مصرف پر از برنج، شکر و پنبه خارجی شده است.
نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: محصول برنج‌کاران در منطقه لاین، کلات و درون‌گر از سال گذشته در انبارها مانده و برای آن مشتری وجود ندارد، به گونه ای که کیفیت آن به تدریج از دست می‌رود.

وی علت به فروش نرسیدن محصول کشاورزان را واردات برنج پاکستانی و هندی دانست و گفت: این برنج ها با بسته بندی زیبا و نرخ ارزان به وفور در بازار وجود دارد.
دلاور افزود: براساس آمار گمرک یک میلیون و 383 هزار تن برنج سفید به صورت رسمی وارد شده، البته خارج از آمار گمرک نیز از مبادی غیرقانونی واردات صورت گرفته است.
وی در مورد میزان نیاز به واردات برنج گفت: براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی 2 میلیون و 200 هزار تن برنج در کشور تولید می شود و حداکثر نیاز در سال 300 تا 400 هزار تن است، در حالی که بیش از 3 برابر این رقم برنج وارد می‌شود.
دلاور با انتقاد از واردات بی‌موقع گفت: متأسفانه برنج خارجی در فصل برداشت محصول داخلی، نیز وارد می‌شود و این امر غیرقانونی است.
وی گفت: در حالی که همین الان برنج برداشت می‌شود، از گمرک و سرخس و امیرآباد برنج خارجی وارد می‌شود و کشاورزان در فروش محصول خود با مشکل مواجه هستند.

با واردات بی رویه ذائقه مردم را عوض کردیم
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: متأسفانه واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی و میوه خارجی باعث شده سبد غذایی مردم تغییر کرده و اکثر اقلام آن خارجی شده، به گونه‌ای که ذائقه مردم عوض شده و در تابستان پرتغال خارجی، انبه پاکستانی و موز که قبلاً‌ در زمستان مصرف می‌شد، در سبد خانوار ایرانی یافت می‌شود.
دلاور با بیان اینکه برای واردات محصولات کشاورزی تعرفه معادل تعرفه خودرو در نظر گرفته شده است، گفت: متأسفانه وزارت بازرگانی به این بند قانون عمل نمی‌کند و هر وقت از واردات بی‌رویه کشاورزی انتقاد می‌شود، آزاد بودن واردات و صادرات را برنامه چهارم بهانه می کنند، اما به این قانون عمل نمی شود.

نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه انتخابیه اینجانب هر کشاورز بین 2 تا 5 تن برنج تولید سال گذشته در انبارهای خود بدون مشتری دارد، همچنین 20 هزار تن پنبه تولید سال گذشته روی دست کشاورزان خراسان است و 35 هزار تن در سراسر کشور پنبه روی دست کشاورزان مانده است.
واردات شکر 70 درصد تولیدات کشور را کم کرد
دلاور افزود: واردات بی‌رویه نخ و اکرلیک باعث شده پنبه کشاورزان مشتری نداشته باشد و صنعت پنبه‌کاری با مشکل جدی مواجه شود.

وی افزود: سال 84 بیش از 2 میلیون و 100 هزار تن شکر وارد کشور شد و تولید چغندر در کشور 70 درصد کاهش یافت و هم‌اکنون ظرفیت تولید کشور به 30 درصد رسید و کارخانه‌های قند برای تحویل چغندر نقدینگی ندارند.


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه از 37 کارخانه قند در کشور 20 کارخانه در خراسان قرار دارد، گفت: همچنین از 137 کارخانه پنبه‌پاک‌کنی 40 کارخانه در خراسان قرار دارد که بیش از 20 هزار تن پنبه و مقدار قابل توجهی شکر در انبار کارخانه‌ها مانده است ، در حالی که از 20 شهریور نیز چغندر جدید برداشت می‌شود.


وقت بود وزیر را به خاطر آمار غلط استیضاح می کردیم
وی گفت: متأسفانه مسئولان کشور هیچ جوابی برای واردات بی‌رویه و در انبار ماندن محصولات کشاورزان نمی‌دهند و آمار غلط از سوی وزرا ارائه می‌شود که باید آنها را استیضاح کنیم، اما اکنون وقت آن گذشته است.

دلاور افزود: در شهر درگز هزار تن پنبه روی دست کشاورزان مانده است. همچنین در منطقه درون‌گر اکثر برنج تولیدی سال گذشته در انبارهای کشاورزان مانده است و برای نگهداری آن از قرص برنج استفاده می‌شود که کیفیت آن را کاهش می‌دهد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: تعرفه واردات محصولات کشاورزی طبق بند 40 بودجه سال 88 باید به اندازه تعرفه واردات خودرو اعمال شود، اما این بند اجرا نمی‌شود و قانون‌گریزی دولت در این زمینه به وضوح دیده می‌شود.
وی افزود: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ادعا می‌کنند، برنج روی دست کشاورز نیست و در اختیار دلالان قرار دارد، در حالی که دلال نیز بخشی از سیستم توزیع کشور است.

دلاور با بیان اینکه بخش خصوصی باید از کار خود سود ببرد، گفت: دولت نمی‌تواند دلال را حذف کند، بلکه باید با برنامه‌ریزی شبکه توزیع را اصلاح نماید.
نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تبلیغات کالاهای خارجی بویژه برنج در صداوسیما گفت: متأسفانه با تبلیغات وسیع عادات غذایی مردم و سبد غذای جامعه را تغییر داده و صداوسیما تبدیل به بلندگوی تبلیغ کالای خارجی شده است.


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در حالی که بنابر فرمایش امام ،ملتی که سفره‌اش وابسته به خارجی باشد ، نمی‌تواند ادعای استقلال کند، متأسفانه با واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی و ضربه به تولید داخل، سفره ایرانی هر روز وابسته‌تر به محصولات خارجی می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

► پيشنهاد افزايش نرخ ارز متناسب با تورم کشور
كتك خوردن برنده خودرو يك بانك توسط همسرش ◄

مطالب مرتبط
بنر