بررسی اجمالی تبلیغات بانک ها در رسانه ی تلویزیون

سه شنبه ، 17 شهریور 1388 ، 14:29

 

امروزه شاهد تبلیغات گسترده بانک ها در رسانه های صوتی و تصویری منجمله تلویزیون هستیم که طرح و ایده ی این تبلیغات یا از سوی شرکت های تبلیغاتی طرف قرارداد ارائه می شوند و یا اینکه بانکها ایده های تبلیغاتی خودشان را ارائه می کنند .

در برخی اوقات دیده شده است بدلیل عدم شناخت کافی از مبحث تبلیغات و تاثیرات مستقیم آن بر مشتریان , شاهد تولید تبلیغات ضعیف و بی تاثیر بر روی مخاطبین بوده ایم ؛ نداشتن تخصص ، عدم استفاده از‎ ‎تحقيقات در ‏تبليغات و نا آگاهي از نيازهاي مشتريان شبکه بانکي ، عدم توجه به عنصر‏‎ ‎خلاقيت در تبليغات ، استفاده از ‏سوژه‌هاي تکراري وکاراکترهاي مشابه و يکسان ، فضا‌هاي نامناسب ، از جمله ضعف‌هاي تبليغات بانکي ‏محسوب‎ ‎مي‌شود .

همچنین این روزها شاهد این هستیم که اکثر بانکها بیشتر تبلیغاتشان را بر روی حسابهای قرض الحسنه پس انداز متمرکز کرده اند و کمتر اتفاق افتاده است که بانکها بر روی سایر خدمات متنوع خودشان تبلیغات وسیعی را انجام بدهند . همین کثرت , تکرار و تمرکز بیش از اندازه بر روی این نوع تبلیغات شاید در اکثر موراد به دلزدگی مخاطبین و عادی شدن قضیه منجر شود و در برخی از موارد باعث این می شود که تبلیغ به ضد تبلیغ منجر شود . تبلیغات ضعیف شاید چنان ضربه ای بزند که در صورت عدم تبلیغ با آن مواجه نخواهیم شد . شاید بعلت اینکه سودی به این نوع حسابها تعلق نمی گیرد باعث شده است تا بانک ها بیشتر تبلیغات خودشان را بر روی این قبیل حسابها متمرکز کنند و همین موضوع نیز خود طیف گسترده ای از رقابت را در این زمینه در میان بانک ها بوجود آورده است و همه ی آنها بدنبال تبلیغ چنین حسابهایی هستند . شاید نپرداختن جدی به سایر خدمات بانک از جمله خدمات بانکداری نوین امروزی مثل ساتنا و . . . به دلیل کم اهمیت بودن آنها است و یا کیفیت نامناسب آنها و یا . . . ؟

گاهي اوقات نيز اتفاق افتاده است تعدادي از آگهي‌هايي ‏كه امروزه توليد و پخش مي‌شوند بيش از آن كه به جنبه ي ترغيبي، اقناعي و متقاعدكننده ي آن بپردازد ‏بيش‌تر به جنبه‌هاي نوآوري و خلاقيت در تهيه ي آن‌ تيزر مي پردازد كه به نوعي مي تواند تبليغي براي آن ‏شركــت سازنده ي تيزر باشد تا تبليغ خدمات آن بانك .

البته باید به این نکته هم اذعان داشت که با وجود همه ی این کاستی ها و یک سو نگری ها , در طی سالهای اخیر شاهد تبلیغات مناسب بانکها نیز بوده ایم و آن به دلیل آن بوده است که آن بانک با تحقیقات کامل بر روی بازار و با داشتن علم تبلیغات به سراغ یک طرح زیبا , نو و تاثیرگذار رفته است و همچنین بودجه ای مناسب برای تبلیغات خودش قرار داده است .

در میان ابزارهای تبلیغاتی موجود مثل روزنامه ها , تابلوهای تبلیغاتی , بروشورها , . . . . تلویزیون به عنوان یک رسانه ی قوی که تعداد افراد بسیاری را تحت پوشش خود قرار می دهد و نفوذ زیادی در خانواده ها دارد , می تواند در زمینه تبلیغات نقش مهمی را ایفا کند . بنابراین بانکها بعنوان بزرگترین موسسات مالی و پولی کشور باید از نقش تبلیغات مخصوصا تبلیغات تلویزیون غافل نشده و به آن بعنوان یک عامل مهم و موثر بر جذب هر چه بیشتر مشتریان خود نگاه کنند .
منبع: ریال نیوز

► آخرين وضعيت سود سهام عدالت
بررسي بودجه‌هايي كه در 5 سال گذشته اصلاح شدند ◄

مطالب مرتبط
بنر