مشکلات جدی قطر ؛ از خالی شدن فروشگاه‌ها تا خدمات مالی

سه شنبه ، 16 خرداد 1396 ، 13:29

 

 

دوشنبه ی گذشته، مردم قطر روز خود را با شنیدن خبری مبنی بر قطع رابطه ی کشورهای حاشیه ی خلیج فارس با کشورشان آغاز کردند.


چندی نگذشت که کشورهای دیگری همچون مصر، عربستان سعودی، امارات متحده و بحرین نیز اعلام کردند به دلیل حمایت های قطر از ایران و کشورهای اسلامی، به زودی روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع خواهند کرد.


به گزارش سرویس بین‌الملل بانکی ، ژان مارک ریکلی، رئیس تحقیقات استراتژیک ژنو بر این عقیده است که فشارهای اعمال شده توسط کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده و دیگر کشورهای عربی، معادل یک تحریم اقتصادی هستند.


از آنجا که افزایش ناامنی و ادامه ی تحریم ها تاثیر جدی بر تامین مایحتاج غذایی دارد، بسیاری از مردم قطر به تهیه ی موادغذایی از فروشگاه ها و نگهداری آنها برای روزهای پیش رو اقدام کرده اند.


در ادامه، به دلیل بسته شدن تمام مرزهای زمینی، هوایی و آبی قطر با عربستان، اعلام شد آن دسته از مردم قطر که در کشورهای دیگر زندگی می کنند، لازم است طی 2 هفته آینده به این کشور بازگردند.


کشورهای جهان عرب درحالی قطع روابط دیپلماتیک خود را با کشور قطر اعلام کردند که تنها دو هفته از سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به آن کشورها گذشته بود. ترامپ در این سفر به مبارزه با افراطی گرایی در خاورمیانه تاکید داشت.


خبرگزاری دولتی مصر اعلام کرد « کاشت بذر نزاع در میان کشورهای عرب زبان که با برنامه ریزی هدفمند انجام شده، امنیت ملی جامعه ی عرب را مورد هدف قرارداده است.»
ناامنی پیش آمده در اوضاع سیاسی و اقتصادی سبب شده است تا ساکنین کشور قطر به ذخیره ی منابع غذایی همچون برنج، تخم مرغ ، شیر و آب برای روزهای آتی خود روی آورند. این درحالی ست که دوحه نیوز به نقل از وزیر امور خارجه ی قطر نوشته است « وضعیت پیش آمده خللی در زندگی مردم عادی قطر ایجاد نخواهد کرد.»

 

یکی از شاهدان هرج و مرج در بازارهای قطر می گوید: من هرگز تاکنون چنین چیزی ندیده بودم. مردم با چرخ دستی هایی پر از آب و غذا از فروشگاه ها خارج می شوند.
ریکلی می گوید: قطر نیز همچون دیگر کشورهای کوچک، وابستگی های زیادی به تامین مواد غذایی از دیگر نقاط دنیا دارد.


حال که کشورهای حوزه ی خلیج فارس همچون یک قدرت بزرگ در منطقه اعلام وجود کرده اند، افزایش قیمت مواد غذایی و توقف فعالیت بانک های خارجی امری دور از ذهن نخواهد بود. همچنین با توجه به اوضاع شرایط موجود، سفر و گردشگری کشور قطر نیز با مشکلاتی مواجه خواهد شد. در نتیجه این کشور بیش از پیش منزوی می شود.

به گفته ی ریکلی: این مسائل می تواند زندگی روزمره ی مردم قطر را تحت تاثیر قرار دهد.

طی  5 سال گذشته کشورهای حوزه ی خلیج فارس بارها روابط خود را با کشور قطر به خاطر حمایت این کشور از اخوان المسلمین قطع کردند و سفیران خود را به طور موقت از این کشور برگرداندند.


ریکلی می گوید: درحالی که عواقب درگیری های سال 2014 عمدتا بر روابط سیاسی قطر با دیگر کشورهای جهان عرب تاثیر داشت، اوضاع پیش آمده ی کنونی پیامدهای گسترده ی اقتصادی در پی خواهد داشت.


در حالی که بانک های سعودی و امارات متحده ی عربی هنوز دستورالعمل خاصی برای برخورد با مشتریان قطری خود دریافت نکرده اند، مردم قطر اقدام به برداشت پول های خود از حساب های بانکی و دستگاه های خودپرداز کرده اند.


ریکلی اذعان داشته است که بحران پیش آمده در سال 2014، یک بحران دیپلماتیک بوده در حالی که بحران امروز بیشتر بر عرصه ی اقتصادی اثر می گذارد.
باراک اوباما طی دو دوره ی ریاست جمهوری خود رویکردی منفعلانه نسبت به تنش های موجود در کشورهای حوزه ی خلیج فارس در پیش گرفت.


ژان مارک ریکلی می گوید: در حال حاضر تماس های مستمر و پر آشوب ترامپ در مقابله با تروریست های مسلمان، کشورهایی همچون عربستان سعودی و مصر را برای تحریم قطر فراخوانده است.


او همچنین می گوید: من فکر نمی کنم مشکلات پیش آمده با چیزی کمتر از یک تغییر جدی امنیتی در دوحه حل و فصل شوند. چرا که به خاطر مواضع دولت ایران و کشورهای جنگ طلب مختلف، دولت قطر باید فشارهای زیادی را متحمل شود.

اکنون دنیا منتظر است تا ببیند دولت قطر چگونه با محاصره ها و پیامدهای دیپلماتیک پیش آمده مواجه خواهد شد؟ آیا دولت قطر می تواند با تغییر سیاست، خود را برای ماه ها کمبود غذا و مشکلات مالی آماده کند؟


به گفته ی ریکلی « این امر می تواند برای زندگی روزمره ی مردم قطر عواقب بسیار بدی به دنبال داشته باشد.»

 

بانکی : فریناز مختاری

► دستاورد برجام در بخش کشاورزی/ سرمایه‌گذاری ۳۰۰ برابر شد
چند درصد کابینه دولت دوازدهم تغییر می‌کند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر