راه مقابله با شعار نویسی روی اسکناس ها!

دوشنبه ، 20 مهر 1388 ، 13:58

 

اخیرا مرتضی طلایی عضو شورای شهر تهران  در اظهار نظری خواستار فاقد اعتبار اعلام شدن اسکناس هایی شد که به گفته او «شعارها و پیام های خاص ضد انقلاب» بر روی آن ها نوشته شده است.

وی در این باره  گفته است : " بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام نماید كه عموم شهروندان از پذیرفتن اسكناسهایی كه برروی آنها شعارها و پیام‌های خاص ضد انقلاب درج شده خودداری نمایند و این اسكناسها ابطال شده و از چرخه پولی كشور حذف شوند ".

مرتضی طلایی در واكنش به شعارنویسی برروی دیوار و اسكناس  گفت: این اقدامات منافقانه تاثیر خاصی در عزم و اراده مردم فهیم كشور ندارد و صرفا حركتی بی‌هدف تلقی می‌شود.

وی افزوده است : " شایسته است عموم مردم و نهادهای مسئول با موضوعاتی از این دست آگاهانه برخورد كرده و اجازه ندهند عده‌ای قلیل با تكرار اینگونه رفتارها و بزرگ نمایی از این دست اقدامات در رسانه‌های زنجیره‌ای شان دست به جوسازی علیه نظام اسلامی و مردم ایران عزیز نمایند ".


وی در ادامه مصاحبه در تشریح پیشنهاد خود گفته است  : "  یكی از پیشنهادات قابل طرح در این خصوص آن است كه بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام نماید كه عموم شهروندان از پذیرفتن اسكناس هایی كه برروی آنها پیام‌های خاص ضد انقلاب درج شده خودداری نمایندو این اسكناسها عملا از چرخه پولی كشور حذف شود."

به نظر می رسد پیشنهادات و اظهار نظر طلایی حکایت از این دارد که پدیده شعار نویسی بر روی اسکناس ها و دیوارها دیگر آن قدر وضوح پیدا کرده که مسئولان امور به فکر چاره افتاده اند تا به نحوی با این پدیده مقابله کنند .


اما متاسفانه پیشنهاد طلایی علاوه بر اینکه اساسا قابل اجرا نیست ، از نگاهی منطقی و اصولی به پدیده های اجتماعی نیز فاصله دارد . مثلا در رابطه با اجرایی بودن این پیشنهاد باید گفت که با توجه به گسترده بودن این پدیده ( به طوری که یکی از مسئولان رسمی کشور را به واکنش واداشته است ) چگونه می توان به هنگام دریافت پول همه اسکناس ها را مورد بازرسی و کنترل قرار داد ؟مثلاً  آیا کارمندان بانک آن قدر فرصت و زمان اضافی دارند تا یک به یک اسکناس ها را کنترل کنند تا مبادا شعاری بر روی آنها باشد ؟همچنین بسیاری از مواقع دریافت و پرداخت اسکناس از سوی مردم و بنگاه های اقتصادی با روند " عجله " همراه است . مثلا یک راننده تاکسی می تواند تمرکز و زمان کافی برای کنترل اسکناس هاس دریافتی اش را داشته باشد ؟

به علاوه ، اجرایی شدن این پیشنهاد مستلزم قوانین تکمیلی است مانند تعیین تکلیف کسی که یکی از این اسکناس ها را دریافت کرده است؛آیا پولش هدر رفته یا بانک باید در ازای اسکناسی دیگر،آن را تحویل بگیرد و باطل کند؟


به علاوه ،اجرای این پیشنهاد باعث ایجاد چرخه ای از شعارنویسی، جمع اوری ،ابطال و چاپ مجدد اسکناس می شود که کلی هزینه در بر دارد.

باید توجه داشت در جامعه ای که فرهنگ "مخالف پذیری" جایی ندارد و شنیدن اعتراضات و حق بیان آزادانه انتقادها از مسوولان ،محترم نیست ، طبیعتا جمعیت معترض برای بیان اعتراضات خود توسل به چنین شیوه هایی خواهند جست .

بنابراین اگر قرار است با پدیده شعارنویبسی مقابله شود ، بهتر است صورت مساله پاک نشود و آقای طلایی و دیگران  به جای ارایه طرح های اینچنینی که اساسا اجرای آن  نه ممکن است و نه مفید ، مسئولان کشور را به ضرورت اجرای تمام و کمال اصول معطل مانده قانون اساسی که حق بیان اعتراض به سیاست های دولت و حکومت را به شیوه ای مدنی و مسالمت آمیز مورد پذیرش قرار داده است ،دلالت کنند و مطمئن باشند که اگر در جامعه ای بیان آزادانه اعتراض ها با رعایت اصول قانون و نظم عمومی نهادینه شود ، هیچ گاه شاهد به کار گرفتن چنین شیوه های عجیب برای بیان اعتراض از سوی بخشی از مردم نخواهیم بود .

البته انتظار می رود افرادی هم که ادعای وطن پرستی وعلاقه به میهن دارند برای بیان نظراتشان راهکارهایی مناسب تر از آسیب زدن به اموال عمومی وثروت های کشور بیابند.
منبع: عصر ایران

► برندگان نوبل اقتصاد2009 معرفی شدند
خطر ورشکستگی در کمین بانک‌ها ◄

مطالب مرتبط
بنر