فرآيند کامل ثبت شرکت‌ دانش‌بنیان + جزئیات

دوشنبه ، 29 خرداد 1396 ، 10:37

 

شرکت های دانش بنیان به منظور تجاری سازی ایده های ناب و بکر در پارکهای علم و فناوری ایجاد شدند. تاسیس این شرکت ها گامی نو در جهت تحقق بخشیدن به افکار تازه و شکل گیری اندیشه های نوین بود.

اما راه های دستیابی به این شرکت ها چگونه است؟

چطور می شود یک شرکت دانش بنیان راه اندازی نمود؟

 

1. براي تأسیس يك شركت دانش‌بنیان، چه كار بايد انجام داد؟

شرکت‌ها بصورت عادي در اداره كل ثبت شرکت‌هاي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور بايد ثبت شوند و در هنگام ثبت، هيچ تفاوتي بين شرکت‌ها وجود ندارد. شرکت‌های متقاضي پس از توليد كالاها و خدمات دانش‌بنیان يا ارايه برنامه توليد (براي شرکت‌های نوپا)، بر مبناي آیین‌نامه مصوب كارگروه، ارزيابي شده و براي يك مدت محدود می‌توانند از تسهيلات و مزاياي قانون استفاده كنند و براي تمديد زمان استفاده از مزاياي قانون، بايد دوباره ارزيابي شوند. لذا درباره امكان استفاده از مزاياي قانون، در زمان ثبت شركت نمی‌توان اظهار نظر كرد و ارزيابي بر مبناي عملكرد شرکت‌ها پس از ثبت و فعاليت شركت انجام می‌شود.

 

2. شركت دانش‌بنیان به چه شركتي گفته می‌شود؟

شرکت دانش‌بنیان به شرکتی گفته می‌شود که از ۱ تا  ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به یک دانشگاه یا واحد پژوهشی و یا از ۵۱ تا ۱۰۰ درصد آن متعلق به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها یا واحدهای پژوهشی باشد. در صورتی که سهام دانشگاه کمتر از ۵۰ درصد باشد شرکت دانش‌بنیان خصوصی است و در غیر اینصورت شرکت دانش بنیان دولتی است. بر اساس «آئين نامه تشخيص شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان»، شرکت‌هاي متقاضي بايد علاوه بر كسب شرايط ذكر شده در شاخص هاي عمومي (شامل كسب حداقل درآمد ذكر شده ناشي از فروش فناوري، كالا /خدمات دانش‌بنیان، نيروي انساني و سابقه بيمه كاركنان)، كليه شرايط مشخص شده در شاخص هاي اختصاصي اين آیین‌نامه را نيز احراز نمايند.

 

3. آيا می‌توان از ابتدا شركت را به عنوان شركت و يا موسسه دانش‌بنیان ثبت نمود؟

فرآيند ارزيابي و تشخيص مربوط به شرکت‌ها و مؤسسات ثبت‌شده می‌باشد كه داراي شاخصه‌ای موجود در آیین‌نامه ارزيابي و تشخيص شرکت‌ها وموسسات دانش‌بنیان می‌باشند. بنابراين ثبت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان همانند ديگر شرکت‌ها و مؤسسات خواهد بود.

4. آيا شرکت‌های دولتي يا متعلق به بخش عمومي هم حق استفاده از حمایت‌های قانون دانش‌بنیان را دارند؟

شرکت‌های دولتي، مؤسسات و نهادهای عمومي غیردولتی و نيز شرکت‌ها و مؤسساتي كه بيش از پنجاه‌درصد از مالكيت آن‌ها متعلق به شرکت‌هاي دولتي و مؤسسات و نهادهاي عمومي غیردولتی باشد، مشمول حمایت‌های اين قانون نيستند.

5. چه مداركي جهت تكميل اطلاعات لازم است؟

مدارك لازم براي ارسال از طريق سامانه:

توضيح تصویر مجوزهای شركت (مجوز تأسیس، پروانه بهره برداي و...)

تصوير آگهي تأسیس به همراه آخرين تغييرات شركت در روزنامه رسمي

آخرين ليست بيمه شركت به همراه خلاصه وضعيت دستمزد/حقوق و مزايا

تصوير آخرين اظهارنامه مالياتي - ارسالي به سازمان امور مالياتي

رزومه يا كاتالوگ شركت

نمودار سازماني شركت

 

6. شناسه ملي اشخاص حقوقي را چگونه می‌توان پيدا نمود؟

متقاضيان می‌توانند به سامانه شناسه ملي اشخاص حقوقي كشور با آدرس  www.ilenc.ir مراجعه نمايند و با جستجوي اسم شركت يا موسسه، شناسه ملي اشخاص حقوقي را دريافت و در سامانه وارد نماييد

7. آيا انجام فرايند ارزيابي و تأييد صلاحيت شرکت‌ها، مستلزم پرداخت هزينه است؟

با توجه به اينكه فرايندها و ارزیابی‌های كارشناسي كه براي ارزيابي و تأييد صلاحيت شرکت‌ها انجام می‌شود، دربردارنده برخي هزینه‌ها است، در آينده بخشی از اين هزینه‌ها از شرکت‌های متقاضی دريافت خواهد شد.

8. اگر عنوان دانش‌بنیان در نام ثبتی يا اساسنامه شركت وجود داشت، آيا شركت دانش‌بنیان محسوب می‌شود و می‌تواند از حمایت‌های مندرج در قانون استفاده كند؟

خير. لازم است همه شرکت‌هاي متقاضی حمایت‌ها، اطلاعات خود را در اين سامانه وارد كرده و بر اساس اين فرايندها ارزيابی شوند.

 

9. آيا شرکت‌هايی كه عضو مراكز رشد و يا پارک‌های فناوری هستند جزو شرکت‌های دانش‌بنیان هستند؟

شرکت‌های مستقر در پارک‌های فناوری و يا مراكز رشد بايستی همانند ديگر شرکت‌ها در سامانه ثبت‌نام نموده و مراحل ارزيابي را طی نمايند.

10. آیا واحدهای تحقيق و توسعه فعال در يك شركت خصوصی می‌توانند در قالب يك شركت دانش‌بنیان مستقل شود؟

شرکت‌های بزرگی كه شرايط استفاده از قانون شرکت‌های دانش‌بنیان و يا شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتي را ندارند می‌توانند با ثبت واحد تحقيق و توسعه خود به‌صورت مستقل درصورتی‌که در راستای فهرست كالاهای اعلام‌شده توسط كارگروه فعاليت دارند به‌صورت مجزا در سامانه ثبت‌نام نمايند و فرآيند ارزيابی همانند ديگر شرکت‌ها برای آن‌ها نيز صورت پذيرد.

11. آيا حضور اعضاي هيأت علمي در شرکت‌های دانش‌بنیان و داشتن سهام در آن‌ها ضروری است؟ سهامداری دانشگاه‌ها در اين شرکت‌ها ضروري است؟

حضور اعضای هيأت علمی دانشگاه‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان و سهامداری دانشگاه‌ها در شرکت‌ها ضروری نيست و شرکت‌های فاقد اعضای هيأت علمي نیز می‌توانند برمبنای معيارهای ارزيابی شرکت‌های دانش‌بنیان، مشمول استفاده از حمایت‌های قانون شوند.

► آشنایی با چند شرکت دانش بنیان
برند کارفرما چیست و چگونه می‌توان آنرا توسعه داد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر