چرا آنها گربه های چاق وال استریتی هستند؟

يكشنبه ، 4 بهمن 1388 ، 11:49

علی رغم مشکلات مالی فراوانی که مردم امریکا با آن دست به گریبان هستند ، مديران بانكي وال استريت همچنان حقوق هاي بالايي دريافت مي كنند.

به گزارش بانکی دات آی آر ، نشريه نيوزويك طی گزارشی با توجه به جلسه ی اوباما با بانکداران امریکایی که آنها را - گربه های چاق وال استریتی- خطاب کرده بود ، نوشت : در حالي كه نرخ بيكاري 10 درصدي  مردم آمريكا را با مشكلات بسیاری مواجه کرده است ، مديران بانكي آمريكا حقوق ها و پاداشهای کلان و غیرقابل باوری دریافت می کنند.

 

این نشریه افزود : ميانگين دستمزد مديران بانك گلدمن ساش در سال 2009 به بيش از 600 هزار دلار رسيده و اين رقم براي بانك جي پي مورگان بيش از 400 هزار دلار است. آيا واقعا مديران بانكي آمريكا در وال استريت هوش ویژه و عملکرد فوق العاده ای دارند كه بايد حقوق هاي ميليون دلاري دريافت كنند؟

جالب است بدانید که شواهد موجود در كميسيون ويژه بررسي بحران مالي آمريكا حاکی از آن است که اشتباهات بزرگ مديران بانكي وال استريت تاثير مستقيمي در گسترش بحران مالي داشته است .

این گزارش در قسمتی دیگر با اشاره به درآمد سه برابری بانکی ها نوشت : تازه ترين تحقيق و بررسي دانشگاه هاروارد نشان مي دهد فارغ التحصيلان دانشگاهي كه قصد ورود به بخش مالی و بانکی را دارند ، در ابتداخواهان درآمد سه برابری نسبت به کارکنان سایر بخشهای اقصتصادی هستند . اما آيا به راستي ارزش فعاليت سيستم بانكي آمريكا در وال استريت سه برابر ساير بخشهاي اقتصادي آمريكا براي مردم اين كشور ارزش دارد ؟

 

وال استريت با اشتباهات خود هزينه هاي اجتماعي سنگيني مثل بيكاري و از بين رفتن درآمد مردم را بر جامعه آمريكا تحميل كرده است . در واقع اكثر مردم آمريكا درآمد خود را بر اساس چيزي كه توليد مي كنند و ميزان بهره وري كه دارند دريافت مي كنند ولي موسسات فعال در وال استريت سود خود را از طريق خريد و فروش سهام و اوراق قرضه به دست مي اورند .

البته بانكهاي وال استريت به عنوان مشاور ، مشورتهاي زيادي را به اشخاص ثروتمند براي نحوه سرمايه گذاري ارائه مي كنند. در واقع اختلاف زيادي بين توليد سالانه و ثروت ملي آمريكا وجود دارد .

در سال 2007 ميزان توليد ناخالص داخلي امريكا به 14 تريليون دلار رسيد. در همان سال ارزش ثروت خانوارهاي آمريكايي به بيش از 77 تريليون دلار يعني 5.5 برابر توليد سالانه آمريكا رسيده است . ثروت مردم آمريكا شامل ارزش مسكن ، خودرو ، سهام ، اوراق قرضه و چيزهايي شبيه اين مي شود . با حذف دارايي هاي غير مالي مثل مسكن ارزش ثروت و دارايي مردم آمريكا به 50 تريليون دلار رسيده است .
با كسر بدهي خانوارهاي آمريكايي خالص ثروت و دارايي مردم آمريكا در سال 2007 به 35 تريليون دلار يعني معادل 2.5 برابر توليد ناخالص داخلي رسيده است.

گفتنی است چندی پیش اوباما بانکداران وال استریتی را گربه های چاق خطاب کرده بود و جالب اینکه روز بعد از این اظهار نظرش با آنها جلسه داشت ، عکسهای و حاشیه های جالب این جلسه را از طریق لینک زیر دنبال کنید.

 

برای دیدن تصاویر جلسه ی اوباما با گربه های چاق کلیک کنید


 

► نخستین مسجد ساخته شده توسط یک خانم + گزارش تصویری
تمام بانکها تا پایان بهمن به سامانه پایا متصل می شوند ◄

مطالب مرتبط
بنر