اين خوشه بندى ملاك عمل نيست +آخرین اخبار

دوشنبه ، 12 بهمن 1388 ، 11:28

 

مردم نگران نباشند، رييس جمهور وارد جزئيات يارانه‌ها شده است.

افزایش نگرانی‌ها و نارضایتی‌های عمومی نسبت به نحوه کارشناسی خوشه‌بندی‌های اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، واکنش رسمی مقامات دولتی را به همراه داشت، به گونه‌ای که یک مقام وزارت رفاه از تخصیص یارانه نقدی به همه مردم بدون توجه به اینکه در کدام خوشه قرار گرفته‌اند، خبر داد و همزمان وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به این نگرانی‌ها از مردم خواست که به هیچ وجه در این باره نگران نباشند؛ چرا که رسما ريیس‌جمهور، مسوولیت اصلی کار را بر عهده گرفته و در هفته گذشته در کنار گروه تخصصی به جزئیات بحث وارد شده است. وی ضمنا با اشاره به وجود اختیارات قانونی، احتمال آغاز اجرای بخشی از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در ماه‌های پایانی سال‌جاری را منتفی ندانست، ولی در مورد زمان دقیق اجرای آن اظهارنظری نکرد. وزیر اقتصاد ضمن آنکه تاکید کرده که هر چند خوشه‌بندی مرکز آمار مبنای علمی داشته، ولی این خوشه‌بندی ملاک عمل نیست، از مطالعات عمیق و سنگین در این خصوص خبر داده و افزوده است: آنچه ملاک عمل ما است، این است که بازتوزیع یارانه‌ها به همه اقشار تعلق گیرد و طبعا خوشه‌بندی‌ها و کارهای آماری صورت گرفته، معنی‌اش این نیست که به کسی که در خوشه سوم قرار گرفته، یارانه نمی‌دهیم.

 

 

وزیر اقتصاد با اشاره به وجود اطلاعات مربوط به درآمد خانوارها در مرکز آمار ایران، از مردم خواست تا با مراجعه به سایت این مرکز و تایید یا تکمیل اطلاعات مربوط به خود، مقدمات قانونی دریافت یارانه را فراهم آورند.  شمس‌الدین حسینی در خصوص این مساله که عموم مردم از حضور در خوشه 3 ناراضی هستند، گفت: چنین نیست که به خوشه 3 یارانه تعلق نگیرد، اما جهت‌گیری دولت، پرداخت یارانه به همه قشرها، ولی متناسب با درآمد آنها است
شمس‌الدین حسینی تاکید کرد:‌ به هیچ وجه مساله حذف یارانه‌ها مطرح نیست، ولی زمانی که ما بنزین لیتری 500 تومانی را با یارانه 100 تومان بفروشیم، نتیجه‌اش ترافیک و اتلاف است. حسینی در خصوص نگرانی‌های عمومی در مورد تبعات اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: مردم به هیچ وجه نگران نباشند، ريیس‌جمهور هم مسوولیت اصلی کار را بر عهده گرفته و در هفته گذشته در کنار کارگروه تخصصی به جزئیات بحث وارد شده است. وی تصریح کرد: مطمئن باشید یک گروه متخصص با اشراف بر ابعاد موضوع، مشغول کار درباره هدفمند کردن یارانه‌ها است.


با این حال حسینی در خصوص حصول نتیجه در مورد میزان یارانه نقدی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: زمانی که میزان پرداخت نقدی یارانه‌ها مشخص شود، قطعا اعلام خواهد شد. حسینی همچنین با اشاره به وجود اختیارات قانونی، احتمال آغاز اجرای بخشی از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در ماه‌های پایانی سال‌جاری را منتفی ندانست، ولی در مورد زمان دقیق اجرای آن اظهارنظری نکرد. وی در پایان از رسانه‌ها خواست به شکل صحیح به انتشار اخبار مربوط به هدفمند کردن یارانه‌ها بپردازند تا مردم بی‌جهت نگران نشوند.


اصلاح قيمت‌ 16 قلم كالا در يك مرحله انجام نمی‌شود

وزير امور اقتصادي و دارايي همچنین در گفت‌وگو با ایسنا از بررسي جوانب مختلف براي اصلاح قيمت‌ها و اصلاح نشدن يك‌باره قيمت‌ها خبر داد و گفت: 16 قلم كالا مشمول خروج از نظام يارانه‌اي كنوني مي‌شوند كه البته زمان خروج آنها يكسان نيست. وي گفت: در مراحل اوليه لازم نيست تا اصلاح قيمت‌ها به صورت همزمان انجام شود، همچنين نسبت آزاد شدن براي هر كالا و براي بخش‌هاي خانوار و صنعت متفاوت خواهد بود. وي تاكيد كرد: اصلاح قيمت‌ها با بررسي جوانب مختلف مثل نسبت جانشيني كالاها با يكديگر، ميزان اتلاف منابع، سهم آن كالا در سبد خانوار و يا هزينه كل توليد انجام خواهد شد. وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: تصميم‌گيري‌ در اين باره به عهده كارگروه تحول اقتصادي است.


معاون وزیر رفاه: مردم لحظه‌شماری می‌کنند
از سوی دیگر معاون هدفمند كردن يارانه‌هاي وزارت رفاه با بيان اينكه مردم بايد براي اجراي اين طرح لحظه‌شماري كنند و اصلا جاي نگراني نيست، اعلام داشته که دولت بنا دارد تا به تمام مردم يارانه بپردازد. حسين‌علي ضيايي در گفت‌وگو با فارس درباره نحوه هدفمند کردن یارانه‌ها اضافه کرد: دولت تصميم دارد يك قسمت از يارانه‌ها را به صورت نقدي، بخشي را به صورت توسعه تامين اجتماعي و امكانات مورد نياز مردم و بخشي را براي اصلاح ساختارهاي صنعت و توليد صرف كند.
ضيايي در خصوص روش‌هاي پرداخت يارانه اظهار کرد: يارانه‌ها به چند روش قيمت عمومي، نقدي غير مشروط، نقدي مشروط كالايي و كالابرگي‌ پرداخت مي‌شود. وي اضافه كرد: قبل از اينكه قيمت‌ها تغيير كند و طرح هدفمند كردن يارانه‌ها اجرا شود، كارگروه تحول اقتصادي برنامه‌ريزي كرده است كه يارانه‌هاي نقدي به حساب سرپرست خانواده واريز شود تا مشكلي براي مردم ايجاد نشود. به گفته وی، با اجراي اين طرح قدرت خريد مردم بالاتر مي‌رود و چرخه اقتصاد با توان بيشتري حركت خواهد كرد.


درخواست حذف خوشه‌بندی‌ها

اما همزمان با اطلاع برخی خانوارها از وضعیت خوشه‌بندی خود و نیز افزایش اعتراض‌ها به نحوه این خوشه‌بندی‌ها، نمایندگان مجلس نیز نسبت به این وضعیت اعلام نارضایتی کرده‌اند. در همین زمینه نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی دیروز با انتقاد از اظهارات نا هماهنگ بین مسوولان پیرامون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: طرح 3 خوشه‌ای که از سوی دولت ارائه شده، بسیار مبهم و دارای تناقضات است، با شرایط جامعه امروز منطبق نیست و نارضایتی مردم را نسبت به آن مشاهده می‌کنیم.

علی حسینی در پایان جلسه علنی دیروز مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای تصریح کرد: در چند روز گذشته به خاطر عدم اطلاع‌رسانی، موجی از ابهام نزد مردم ایجاد شده و می‌بینیم هر سازمان، نهاد یا شخصي در رابطه با این طرح هدفمندی اظهار نظر می‌کند، یکی می‌گوید به 70 درصد مردم یارانه پرداخت می‌شود، دیگری می‌گوید به 100 درصد پرداخت می‌شود؛ در حالی که کارگروه تحول اقتصادی سخنگو دارد و باید تصمیمات از طریق یک مرجع اطلاع‌رسانی شود.
از سوی دیگر، کاظم دلخوش نماينده مردم صومعه‌سرا نیز از وزير اقتصاد خواست تا به آموزش دستگاه‌هاي اجرايي براي پياده ‌كردن هدفمند ‌كردن يارانه‌ها بپردازند. وی دیروز در مجلس در چهارمين نطق ميان دستور افزود: بحث خوشه‌هايي كه امروز مطرح است، بايد حذف شود؛ چرا كه دولت تا زماني كه آيين‌نامه را به صورت دقيق ننوشته، نبايد دستگاه اجرايي و مردم را دچار مشكل كند.

تمهيدات جديد درباره خوشه‌بندي خانوارها

با وجود آنکه از زمان اعلام نتایج طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهاي کشور که از روز‌شنبه آغاز شده و خانوارها براساس زمان اعلام شده از وضعیت خوشه‌بندی خود مطلع شده‌اند‌، بیش از یک هفته گذشته است، اما اعتراض‌ها به نحوه خوشه‌بندی خانوارها به دلیل عدم ارائه توضیحات روشن و کافی درباره مبنای تقسیم‌بندی خوشه‌ها‌، همچنان ادامه دارد.


در همین زمینه مرکز آمار ايران طي اطلاعيه‌اي از شهروندان ایرانی به غير از استان تهران خواست تا از طريق تلفن 0218587 از خوشه خود، مطلع شوند. به گزارش ستاد طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارهاي کشور، شهروندان تمام استان‌هاي کشور به غير از استان تهران علاوه بر مراجعه به سايت مرکز آمار ايران و استفاده از پيام کوتاه، مي‌توانند از طريق شماره تلفن يادشده از خوشه خود مطلع شوند. در اين گزارش آمده است: شهروندان با ارائه شماره ملي و کد رهگيري خود مي‌توانند از طريق تلفن يادشده از خوشه خانوار خود مطلع شوند. يادآور مي‌شود شماره تلفن 8587-021 پيش‌تر فقط براي 15 استان کشور تعيين شده بود؛ اما هم‌اکنون همه شهروندان ايراني به غير از استان تهران مي‌توانند از طريق آن از خوشه خود مطلع شوند.


اعلام خوشه خانوارهاي پرجمعيت
از سوی دیگر، بر اساس زمان‌بندي اعلام شده توسط مركز آمار ايران، از امروز تا 14 بهمن، خانوارهاي پنج نفره و بيشتر مي‌توانند با مراجعه به اين پايگاه به نشاني www.amar.org.ir اطلاعات خود را تاييد يا به آن اعتراض كنند. براي ورود به سامانه نياز است كه افراد كد رهگيري خود را كه پيش از اين به هنگام تحويل فرم اطلاعات اقتصادي خانوار تحويل گرفته‌اند، به همراه كد ملي سرپرست خانوار به همراه داشته باشند. همچنين خانوارهايي که بر اساس زمان‌بندي فوق موفق به مراجعه نشده‌اند، از 15 تا 22 بهمن به مدت هشت روز مي‌توانند به تاييد يا اصلاح اطلاعات اقتصادي خود اقدام كنند. همچنین بر اساس اعلام مرکز آمار كساني كه تاكنون فرم اطلاعات اقتصادي خانوار را پر نكرده‌اند، مي‌توانند از ارديبهشت‌ماه سال آينده مراجعه و اطلاعات خود را ثبت كنند تا خوشه‌بندي جديد انجام شود. كساني هم كه كد رهگيري خود را فراموش كرده‌اند، فقط مي‌توانند از خوشه قرار گرفته در آن مطلع شده و در صورت اعتراض به آن بايد ارديبهشت‌ماه سال آينده براي ثبت اعتراض و ارائه مستندات خود اقدام كنند.


خوشه‌بندي160 هزار خانوار مشخص نیست

در همین حال، حدود 160هزار خانوار با ارسال پيامك به مركز آمار ايران براي اطلاع از وضعيت خوشه درآمدي خود، اين پيام را دريافت مي‌كنند كه «خوشه‌بندي خانوار شما امكان‌پذير نيست.» دچار چنين مشكلي هستند كه اين افراد بايد ارديبهشت‌ماه سال آينده با در اختيار داشتن مدارك، با مراجعه به پايگاه‌هاي مركز آمار در سراسر كشور، اين مشكل را رفع كنند.
بنابر اعلام مركز آمار ايران، دريافت اين پيامك 2 علت دارد: يكي اينكه احتمالا سرپرست خانوار متعلق به نيروهاي نظامي است كه لازم به ذكر است نحوه توزيع يارانه‌ نقدي ميان نيروهاي نظامي از طريق ستاد كل مشترك نيروهاي مسلح صورت خواهد گرفت و اين افراد نبايد به مركز آمار مراجعه كنند. دليل دوم در دريافت پيامك «خوشه‌بندي خانوار شما امكان‌پذير نيست»، اين است كه فرم‌هاي اطلاعات اقتصادي خانواري كه اين افراد پر كرده‌اند، داراي مشكل هويتي است. يعني مثلا فرد نام خود را با غلط املايي نوشته كه با كد ملي وي مطابق نيست، يا اينكه اعداد كد ملي را درست ننوشته است.

► ايران شانزدهمين اقتصاد بزرگ دنيا !
رتبه‌بندی بانک‌ها در خصوص کارت‌های صادره ◄

مطالب مرتبط
بنر