يک باشگاه ايراني در فهرست ثروتمندترین ها

شنبه ، 17 بهمن 1388 ، 15:47

 

کنفدراسيون فوتبال آسيا روز جمعه در گزارشي چهار باشگاه متمول فوتبال آسيا را اعلام کرد که در ميان آنها، يک باشگاه از ايران قرار دارد.


به گزارش بانکی به نقل از پايگاه اطلاع رساني کنفدراسيون فوتبال آسيا، اين چهار باشگاه، "استيل آذين" از جمهوري اسلامي ايران، "الشباب"‌ از اردن، "بنيادکار" از ازبکستان و "موانگتونگ يونايتد" از کشور تايلند هستند که به اعتقاد کنفدراسيون فوتبال آسيا در زمره باشگاه هاي متمول آسيا قرار دارند.
نام يک باشگاه از ايران در اين فهرست، در حالي است که بسياري از کشورهاي قاره کهن، از جمله عربستان سعودي، ژاپن، چين و کره جنوبي، در اين فهرست جايگاهي ندارند.

 

 

در گزارش کنفدراسيون فوتبال آسيا آمده است: هميشه باشگاه هايي هستند که ناگهان وارد دنياي فوتبال مي شوند،‌ پول و سرمايه زيادي به همراه مي آورند و جاه طلبي هاي زيادي دارند.
کنفدراسيون فوتبال آسيا در گزارش خود براي باشگاه "استيل آذين" تيتر "اتوبوسي به نام هوس"‌ برگزيد و نوشت: اين باشگاه دهم ارديبهشت سال 1386 با خريد امتياز باشگاه اکباتان توسط "حسين هدايتي" شکل گرفت.
اين کنفدراسيون نوشت:‌ ‌اتوبوس هوس انگيز آستيل آذين با سرعت روبه جلو حرکت مي کند، اما بايد ديد آيا اين باشگاه مي تواند به بقاي خود در فوتبال ايران ادامه دهد.‌

در اين گزارش‌ آمده است: هدايتي رنگ قرمز را انتخاب کرد و با استفاده از تجربه و شهرت نام بزرگ "علي پروين"، سعي در راهيابي تيم استيل آذين به ليگ برتر فوتبال ايران کرد، اما در سال نخست ناموفق بود.

کنفدراسيون فوتبال آسيا در گزارش خود با اشاره به جذب بازيکناني چون "علي کريمي"،‌"فريدون زندي"، "حسين کعبي"، "عليرضا واحدي نيکبخت" و در ايستگاه ميانه،‌ "مهدي مهدوي کيا" نوشت: مي گويند، ممکن است "آندرانيک تيموريان" نفر بعدي باشد.

کنفدراسيون فوتبال آسيا در گزارش خود دلايل انتخاب اين باشگاه هاي متمول را از منظر کنفدراسيون فوتبال آسيا ذکر نکرد، اما در انتخاب تيتر براي دومين باشگاه متمول آسيا نوشت: "الشباب: استارت از غرب".
در اين گزارش آمده است: اما ماشين سرعت ديگري در غرب آسيا به راه افتاد، الشبابي ها کمي ديرتر در سال 2002 شروع کردند و همان ويژگي هاي مشترک را داشتند. پول زياد و انگيزه ايجاد يک موتور قدرت ديگر. خيلي زود در سال 2004 ميلادي به ليگ برتر رسيدند و نام هاي بزرگ منطقه مانند عيسي التورک اردني و نيظار محروس سوري را براي مربيگري به تيم آوردند.

آنها در سال 2006 نه فقط قهرمان ليگ شدند که جام حذفي را هم روي دست بردند. سال 2007 نيز نوبت به AFCکاپ رسيد تا با شکست الفيصلي در دربي اردن شب فينال را به مراسم باشکوهي براي باشگاه تبديل کنند.

کنفدراسيون فوتبال آسيا در اين گزارش، "بنيادکار" ازبکستان را سومين باشگاه فوتبال متمول قاره کهن برگزيدند و بر آن عنوان "رکورد سبقت در ازبکستان" انتخاب کردند.

در اين گزارش آمده است:‌ نام بنيادکار براي فارسي زبانان مانوس است. اما کاري که آنها کردند، آن بود که اساس فوتبال سنتي ازبکستان را به هم ريختند و تخت و تاج پاختاکور را به زير کشيدند.
در تابستان سال 2005 وقتي تيم آماتور نفتگازمونتاژ را در اختيار گرفتند،‌ اسمشان کوروچي بود که بعد بنيادکار شد.
آنها در گام نخست از بازيهاي مناطق به دسته اول آمدند و سال بعد به ليگ برتر رسيدند تا سريع ترين سبقت را در تاريخ فوتبال ازبکستان به نام خود کنند.

اين تيم در سال 2008 ميلادي قهرماني ليگ را بدست آورد و با زيکو به نيمه نهايي ليگ قهرمانان آسيا رسيد.
روز 8 ژوئن 2009 هم با اعلام نام فليپ اسکولاري رسانه هاي خبري جهان را فتح کرد و البته قهرماني ليگ را دوباره در خانه نگه داشت هرچند با باخت مقابل تيم پوهانگ کره جنوبي در يک چهارم نهايي ليگ قهرمانان متوقف شد.
از منظر کنفدراسيون فوتبال آسيا "موانگتونگ يونايتد" ديگر باشگاه متمول آسيا است که "استراتژي رسانه" را براي آن برگزيدند.
اين تيم در سال 1989 تاسيس شد، اما سال پيش با مديريت جديد ناگهان در کورس قهرماني قرار گرفت.
ترکيب عجيبي از يک سازمان بزرگ رسانه اي و مشهور در تايلند با باشگاه موانگتونگ، نام اين باشگاه را مانند بمب ترکاند و طرفدار زيادي جذب کرد.

آنها سال 2007 قهرمان دسته دوم شدند و سال بعد قهرماني دسته اول را بدست آوردند و بعد در اولين حضور تاريخي در دسته برتر، قهرماني را هم به چنگ آوردند.

موانگتونگ يونايتد اينک در پلي آف ليگ قهرمانان آسياست. آنها دانانگ ويتنام را 3 بر صفر برده اند و روز شنبه در آخرين گام با آرمد فورس سنگاپور ديدار مي کنند.

در اين گزارش آمده است: اين باشگاه ها، بازيکنان ستاره را به خدمت مي گيرند و سروصداي زيادي به پا مي کنند. البته اين تيم ها به بازي هاي ليگ تب و تاب جديدي مي دهند. معمولاً طرفدار چنداني ندارند، اما تلاش مي کنند تا نامشان مطرح بماند و جذابيت هاي بيشتري براي هواداران جديد ايجاد کنند. به موفقيت هم مي رسند، اما بقايشان با ابهام روبروست.

کنفدراسيون فوتبال آسيا در اين گزارش نوشت: کسي نمي داند چند ماه ديگر يا چند سال ديگر از اين پديده هاي نوظهور اثري خواهد بود يا نه. بعضي از اين تيم ها مي مانند و به بقاي خود ادامه مي دهد، اما بسياري از آن ها رها مي شوند و فقط بخشي از تاريخ را به نام خود ثبت مي کنند

► تبلیغات موثر در کارت ویزیت
"امسال حواستان را جمع کنید!" ◄

مطالب مرتبط
بنر