شکست سیاست تحریم در روابط ایران و امریکای لاتین

دوشنبه ، 19 بهمن 1388 ، 13:14
نشريه تخصصي ميد طي گزارشي از روابط رو به گسترش ايران با آمريكاي لاتين نوشت: اين امر در حالي اتفاق مي افتد كه آمريكا براي تحريم ايران تلاش مي كند.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از فارس، نشريه اقتصادي ميد طي گزارشي از گسترش روابط ايران با كشورهاي امريكاي لاتين نوشت:‌در ميان تهديدهاي امريكا براي اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران روابط تجاري اين كشور با امريكاي لاتين رو به توسعه دارد.

واشنگتن امريكاي لاتين را حيات خلوت خود به حساب مي آورد و گسترش روابط تجاري ايران با اين منطقه از شكست تلاش هاي تحريمي امريكا عليه ايران حكايت دارد.
بر اساس اين گزارش محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران در سفر ماه نوامبر خود به برزيل با استقبالي مواجه شد كه انتظار آن نمي رفت. اين استقبال و پهن كردن فرش قرمز توسط لولا دا سيلوا برخلاف رويكردي است كه بيشتر كشورهاي غربي و خاورميانه به وي دارند.

كشورهاي امريكاي لاتين مثل برزيل و ونزوئلا اولويت هاي سياسي و اقتصادي متفاوتي نسبت به امريكا و غرب دارند. برزيل خواهان توسعه نقش خود در سطح جامعه بين الملل است و در اين راستا توسعه روابط با كشورهاي در حال توسعه را به عنوان رهيافت خود در اين زمينه انتخاب كرده است.

ميد نوشته است: بر خلاف تصور، تسليم نشدن برزيل در برابر خواسته هاي امريكا عليه ايران جايگاه اين كشور را در سطح بين الملل ارتقاء داده است.
ايران با 71 ميليون جمعيت شريك تجاري و سرمايه گذاري مهمي براي برزيل محسوب مي شود.

از سوي ديگر توسعه روابط با برزيل منافع سياسي و اقتصادي متعددي را براي ايران به ارمغان مي آورد. ايران مي تواند نيازهاي تجاري و سرمايه اي خود را از اين كشور و ساير كشورهاي منطقه امريكاي لاتين تامين كند. علاوه بر آن كشورهايي مثل برزيل با توجه به موقعيت جهاني خود مي توانند در عرصه ديپلماتيك به ايران كمك كند. برخي تحليلگران معتقدند منافعي كه ايران مي تواند از رابطه با برزيل بدست آورد بسيار بيشتر از رابطه با ونزوئلا است.

صادرات برزيل به ايران در سال 2007، 660 ميليون دلار بود كه اين رقم در سال 2008 به 1.245 ميليارد دلار رسيد. صادرات ايران به برزيل نيز در اين مدت از 10 ميليون دلار به 16.7 ميليون دلار افزايش يافته است.

به طور كلي تراز تجاري ميان ايران و امريكاي لاتين مثبت است كه اين امر نشان مي دهد امريكاي لاتين نقش مهمي در تامين نيازهاي ايران دارد. در سال 2008 مازاد تجاري امريكاي لاتين با ايران 2.53 ميليارد دلار بوده است. صادرات امريكاي لاتين به ايران در سال 2008 با رشد 85 درصدي به 2.86 ميليارد دلار رسيد.

در ميان كشورهاي امريكاي لاتين، اكوادور بزرگترين وارد كننده كالا از ايران است. صادرات ايران به اين كشور در سال 2008، 167 ميليون دلار اعلام شده است.
ميد در پايان به سرمايه گذاري هاي ايران در امريكاي لاتين اشاره كرده و مدعي شده است در مورد اقتصادي بودن اين سرمايه گذاري ها ترديد وجود دارد و در واقع چنين پروژه هايي با انگيزه هاي سياسي و تعميق روابط با كشورهاي منطقه تعريف شده اند. امريكاي لاتين از اين جهت كه به امريكا نزديك است اهميت سياسي، استراتژيك و حتي نظامي براي ايران دارد.
بر اساس اين گزارش در عين حال تشديد فشارهاي امريكا ممكن است در برخي موارد باعث تغيير مواضع كشورها و شركت هاي منطقه در رابطه با ايران شود.

► تفاوت پولدارها و فقرا در سرطان گرفتن
طنز / وقتی آنگولا ابرقدرت صنعتی جهان می شود ◄

مطالب مرتبط
بنر